Saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi? Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta

Tutkimukseni tarkastelee sukupuolta koskevaa julkista keskustelua koulun ja kasvatuksen kontekstissa. Lähestyn aihetta lokakuussa 2016 syntyneen mediakohun kautta – Opetushallituksen julkaisu Tasa-arvotyö on taitolaji – opas sukupuolten tasa-arvon edistämiseen (OPH 2015) nousi puheenaiheeksi 18.10.2...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sundelin, Susanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64383
_version_ 1826225762490908672
author Sundelin, Susanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sundelin, Susanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sundelin, Susanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sundelin, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkastelee sukupuolta koskevaa julkista keskustelua koulun ja kasvatuksen kontekstissa. Lähestyn aihetta lokakuussa 2016 syntyneen mediakohun kautta – Opetushallituksen julkaisu Tasa-arvotyö on taitolaji – opas sukupuolten tasa-arvon edistämiseen (OPH 2015) nousi puheenaiheeksi 18.10.2016, kun päivän mittaan useat eri mediat tuottivat julkaisuja, joiden mukaan lapsia ei saa sanoa tytöiksi ja pojiksi. Aihe poiki vielä pitkään ja runsaasti kannanottoja oikaisusta huolimatta. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, minkälaisessa suhteessa toisiinsa ovat Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja siihen liittyvien mediajulkaisujen tavat puhua sukupuolesta. Yleisemmällä tasolla tavoitteena on kuvata sukupuolta kasvatuksen ja koulun kontekstissa koskevaa julkista keskustelua ja sitä, miten se heijastuu vallitseviin yhteiskunnallisiin käsityksiin sukupuolesta. Lähestyn tavoitettani seuraavien tutkimuskysymysten avulla: 1. Miten oppaassa ja sitä koskevissa mediajulkaisuissa puhutaan sukupuolesta? 2. Minkälaiset käsitykset sukupuolesta mahdollisesti vaikuttavat puhetapojen taustalla? 3. Miten opasta on tulkittu eri mediajulkaisuissa? Tutkimukseni kielitieteellinen viitekehys koostuu kriittisestä diskurssianalyysista, feministisestä kielentutkimuksesta sekä intertekstuaalisuuden tutkimuksesta. Tutkimusmenetelmänä hyödynnän Fairclough`n (1997) viestintätilanteita koskevaa kriittisen diskurssianalyysin metodista viitekehystä. Tutkimukseni osoittaa, että Opetushallituksen oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta eroavat toisistaan: oppaassa sukupuoli esitetään institutionaalisena konstruktiona, joka on suhteessa vallitsevaan kulttuuriin ja yhteiskuntaan sekä yksilön kokemukseen itsestään. Näkökulma on sukupuolisensitiivinen (Syrjäläinen & Kujala 2010), eli sukupuolten väliset mahdolliset erot tunnustetaan, mutta niiden syitä ei palauteta yksinomaan biologiaan, sukupuolen moninaisuus tunnustetaan ja sukupuolten välistä segregaatiota ja epätasa-arvoa pyritään ehkäisemään. Mediajulkaisuissa on tartuttu pääosin vain yhteen asiaan, eli kysymykseen siitä, saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi. Oppaan muu sisältö sekä väärinkäsityksen oikaisu ollaan enimmäkseen jätetty huomiotta, eivätkä oppaan diskurssit tai keskeinen sanoma representoidu valtaosassa julkaisuja. Tuloksista on pääteltävissä, että vallitseva sukupuolta koskeva keskustelu on melko polarisoitunutta ja vastakkainasettelua pidetään mediassa vahvasti yllä. On syytä pohtia, minkälaista muutosta keskustelukulttuuri asian suhteen kaipaisi.
first_indexed 2019-09-20T09:13:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sundelin, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-05T12:47:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-05T12:47:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64383", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkastelee sukupuolta koskevaa julkista keskustelua koulun ja kasvatuksen kontekstissa. L\u00e4hestyn aihetta lokakuussa 2016 syntyneen mediakohun kautta \u2013 Opetushallituksen julkaisu Tasa-arvoty\u00f6 on taitolaji \u2013 opas sukupuolten tasa-arvon edist\u00e4miseen (OPH 2015) nousi puheenaiheeksi 18.10.2016, kun p\u00e4iv\u00e4n mittaan useat eri mediat tuottivat julkaisuja, joiden mukaan lapsia ei saa sanoa tyt\u00f6iksi ja pojiksi. Aihe poiki viel\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n ja runsaasti kannanottoja oikaisusta huolimatta. Tutkimukseni tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisessa suhteessa toisiinsa ovat Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja siihen liittyvien mediajulkaisujen tavat puhua sukupuolesta. Yleisemm\u00e4ll\u00e4 tasolla tavoitteena on kuvata sukupuolta kasvatuksen ja koulun kontekstissa koskevaa julkista keskustelua ja sit\u00e4, miten se heijastuu vallitseviin yhteiskunnallisiin k\u00e4sityksiin sukupuolesta. L\u00e4hestyn tavoitettani seuraavien tutkimuskysymysten avulla: 1. Miten oppaassa ja sit\u00e4 koskevissa mediajulkaisuissa puhutaan sukupuolesta? 2. Mink\u00e4laiset k\u00e4sitykset sukupuolesta mahdollisesti vaikuttavat puhetapojen taustalla? 3. Miten opasta on tulkittu eri mediajulkaisuissa? Tutkimukseni kielitieteellinen viitekehys koostuu kriittisest\u00e4 diskurssianalyysista, feministisest\u00e4 kielentutkimuksesta sek\u00e4 intertekstuaalisuuden tutkimuksesta. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynn\u00e4n Fairclough`n (1997) viestint\u00e4tilanteita koskevaa kriittisen diskurssianalyysin metodista viitekehyst\u00e4. Tutkimukseni osoittaa, ett\u00e4 Opetushallituksen oppaan ja sit\u00e4 koskevien mediajulkaisujen k\u00e4sitykset sukupuolesta eroavat toisistaan: oppaassa sukupuoli esitet\u00e4\u00e4n institutionaalisena konstruktiona, joka on suhteessa vallitsevaan kulttuuriin ja yhteiskuntaan sek\u00e4 yksil\u00f6n kokemukseen itsest\u00e4\u00e4n. N\u00e4k\u00f6kulma on sukupuolisensitiivinen (Syrj\u00e4l\u00e4inen & Kujala 2010), eli sukupuolten v\u00e4liset mahdolliset erot tunnustetaan, mutta niiden syit\u00e4 ei palauteta yksinomaan biologiaan, sukupuolen moninaisuus tunnustetaan ja sukupuolten v\u00e4list\u00e4 segregaatiota ja ep\u00e4tasa-arvoa pyrit\u00e4\u00e4n ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n. Mediajulkaisuissa on tartuttu p\u00e4\u00e4osin vain yhteen asiaan, eli kysymykseen siit\u00e4, saako lapsia kutsua tyt\u00f6iksi ja pojiksi. Oppaan muu sis\u00e4lt\u00f6 sek\u00e4 v\u00e4\u00e4rink\u00e4sityksen oikaisu ollaan enimm\u00e4kseen j\u00e4tetty huomiotta, eiv\u00e4tk\u00e4 oppaan diskurssit tai keskeinen sanoma representoidu valtaosassa julkaisuja. Tuloksista on p\u00e4\u00e4telt\u00e4viss\u00e4, ett\u00e4 vallitseva sukupuolta koskeva keskustelu on melko polarisoitunutta ja vastakkainasettelua pidet\u00e4\u00e4n mediassa vahvasti yll\u00e4. On syyt\u00e4 pohtia, mink\u00e4laista muutosta keskustelukulttuuri asian suhteen kaipaisi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-05T12:47:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-05T12:47:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediakohu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Saako lapsia kutsua tyt\u00f6iksi ja pojiksi? : Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sit\u00e4 koskevien mediajulkaisujen k\u00e4sitykset sukupuolesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906052999", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intertekstuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64383
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b933283e-1849-4cd2-ab7b-b9e97a32e722\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906052999.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sundelin, Susanna Saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi? : Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta mediakohu Suomen kieli Finnish 309 tasa-arvo sukupuoli diskurssi diskurssintutkimus intertekstuaalisuus sukupuolisensitiivisyys
title Saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi? : Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta
title_full Saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi? : Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta
title_fullStr Saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi? : Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta Saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi? : Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta
title_full_unstemmed Saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi? : Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta Saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi? : Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta
title_short Saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi?
title_sort saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi opetushallituksen tasa arvo oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta
title_sub Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta
title_txtP Saako lapsia kutsua tytöiksi ja pojiksi? : Opetushallituksen tasa-arvo-oppaan ja sitä koskevien mediajulkaisujen käsitykset sukupuolesta
topic mediakohu Suomen kieli Finnish 309 tasa-arvo sukupuoli diskurssi diskurssintutkimus intertekstuaalisuus sukupuolisensitiivisyys
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli diskurssi diskurssintutkimus intertekstuaalisuus mediakohu sukupuoli sukupuolisensitiivisyys tasa-arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64383 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906052999
work_keys_str_mv AT sundelinsusanna saakolapsiakutsuatytöiksijapojiksiopetushallituksentasaarvooppaanjasitäkoskevien