Hyväksytty vai ongelmallinen? vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa

Lastenkirjallisuus heijastelee aina elettyä aikaa, joten käsitys vammaisuudesta sekä vammaisuuteen suhtautuminen yhteiskunnassa vaikuttaa myös aikansa tuotettuun lastenkirjallisuuteen. Koska lapset ovat herkkiä ottamaan vaikutteita heitä ympäröivistä kulttuurituotteista, kuten juuri kirjoista, ei ol...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lantela, Mila
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64379
_version_ 1826225735785775104
author Lantela, Mila
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lantela, Mila Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lantela, Mila Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lantela, Mila
datasource_str_mv jyx
description Lastenkirjallisuus heijastelee aina elettyä aikaa, joten käsitys vammaisuudesta sekä vammaisuuteen suhtautuminen yhteiskunnassa vaikuttaa myös aikansa tuotettuun lastenkirjallisuuteen. Koska lapset ovat herkkiä ottamaan vaikutteita heitä ympäröivistä kulttuurituotteista, kuten juuri kirjoista, ei ole yhdentekevää, millaista vammaiskuvaa kirjat lapsille välittävät. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin, miten vammaisuutta esitetään kuudessa 2000-luvulla julkaistussa lasten kuvakirjassa. Sekä tekstin että kuvien analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Aineistosta muodostettiin kaksi pääteemaa, sen perusteella, millaisesta näkökulmasta vammaisuuden ilmiötä pääosin esitettiin kirjassa, ja kuvakirjat luokiteltiin näiden teemojen alle. Teemat olivat: 1. vammaisuus luonnollisena ja hyväksyttynä asiana ja 2. vammaisuus ongelmana, josta on pyrittävä eroon. Teemat näyttäytyivät kirjoissa osin päällekkäisinä. Vammaisuus näyttäytyi kirjoissa etenkin fyysisenä ominaisuutena, sillä vain yhdessä kirjassa kuudesta vammaisuuden ilmenemismuoto oli psyykkinen. Hyväksyvät ja ymmärtävät vammaisuutta kuvaukset painottuivat aineistossa. Myös niissä kirjoissa, joissa vammaisuus koettiin aluksi ongelmana, suhtautuminen vammaisuutta kohtaan muuttui positiivisemmaksi loppuratkaisuun mennessä. Osassa kirjoista vammaisuus oli selkeästi kirjan kantava pääteema, jolloin aihetta käsiteltiin koko tarinan ajan. Sen sijaan yhdessä kirjassa vammaisuuteen ei viitattu tekstin tasolla lainkaan ja kuvituksissakin vammaisuus näkyi vain yhdessä kuvassa. Tällöin vammaisuutta ei esitetty kirjan tarinan kannalta merkityksellisenä asiana, vaan haluttiin korostaa vammaisen hahmon samanlaisuutta suhteessa vammattomiin yksilöihin. Useimmissa tutkielmani kirjoissa vammaisuus esitettiin hyväksyttynä ja luonnollisena asiana. Yksi syy tähän on todennäköisesti se, että kirjat oli kirjoitettu 2000-luvulla, minkä vuoksi niiden vammaiskuva heijastelee myös yhteiskunnan aiempaa positiivisempaa suhtautumista vammaisuuteen. Lastenkirjojen kautta lapsi saa tärkeän mahdollisuuden tutustua vammaisuuden ilmiöön ja oppia ihmisten moninaisuudesta.
first_indexed 2019-09-20T09:14:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lantela, Mila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-05T12:37:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-05T12:37:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lastenkirjallisuus heijastelee aina eletty\u00e4 aikaa, joten k\u00e4sitys vammaisuudesta sek\u00e4 vammaisuuteen suhtautuminen yhteiskunnassa vaikuttaa my\u00f6s aikansa tuotettuun lastenkirjallisuuteen. Koska lapset ovat herkki\u00e4 ottamaan vaikutteita heit\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6ivist\u00e4 kulttuurituotteista, kuten juuri kirjoista, ei ole yhdentekev\u00e4\u00e4, millaista vammaiskuvaa kirjat lapsille v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin, miten vammaisuutta esitet\u00e4\u00e4n kuudessa 2000-luvulla julkaistussa lasten kuvakirjassa. Sek\u00e4 tekstin ett\u00e4 kuvien analysoinnissa k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Aineistosta muodostettiin kaksi p\u00e4\u00e4teemaa, sen perusteella, millaisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta vammaisuuden ilmi\u00f6t\u00e4 p\u00e4\u00e4osin esitettiin kirjassa, ja kuvakirjat luokiteltiin n\u00e4iden teemojen alle. Teemat olivat: 1. vammaisuus luonnollisena ja hyv\u00e4ksyttyn\u00e4 asiana ja 2. vammaisuus ongelmana, josta on pyritt\u00e4v\u00e4 eroon. Teemat n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t kirjoissa osin p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isin\u00e4. Vammaisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi kirjoissa etenkin fyysisen\u00e4 ominaisuutena, sill\u00e4 vain yhdess\u00e4 kirjassa kuudesta vammaisuuden ilmenemismuoto oli psyykkinen. Hyv\u00e4ksyv\u00e4t ja ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t vammaisuutta kuvaukset painottuivat aineistossa. My\u00f6s niiss\u00e4 kirjoissa, joissa vammaisuus koettiin aluksi ongelmana, suhtautuminen vammaisuutta kohtaan muuttui positiivisemmaksi loppuratkaisuun menness\u00e4. Osassa kirjoista vammaisuus oli selke\u00e4sti kirjan kantava p\u00e4\u00e4teema, jolloin aihetta k\u00e4siteltiin koko tarinan ajan. Sen sijaan yhdess\u00e4 kirjassa vammaisuuteen ei viitattu tekstin tasolla lainkaan ja kuvituksissakin vammaisuus n\u00e4kyi vain yhdess\u00e4 kuvassa. T\u00e4ll\u00f6in vammaisuutta ei esitetty kirjan tarinan kannalta merkityksellisen\u00e4 asiana, vaan haluttiin korostaa vammaisen hahmon samanlaisuutta suhteessa vammattomiin yksil\u00f6ihin. Useimmissa tutkielmani kirjoissa vammaisuus esitettiin hyv\u00e4ksyttyn\u00e4 ja luonnollisena asiana. Yksi syy t\u00e4h\u00e4n on todenn\u00e4k\u00f6isesti se, ett\u00e4 kirjat oli kirjoitettu 2000-luvulla, mink\u00e4 vuoksi niiden vammaiskuva heijastelee my\u00f6s yhteiskunnan aiempaa positiivisempaa suhtautumista vammaisuuteen. Lastenkirjojen kautta lapsi saa t\u00e4rke\u00e4n mahdollisuuden tutustua vammaisuuden ilmi\u00f6\u00f6n ja oppia ihmisten moninaisuudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-05T12:37:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-05T12:37:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten kuvakirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyv\u00e4ksytty vai ongelmallinen? : vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906052996", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vammaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvakirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikkeavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vammaistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vammaisten asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64379
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b75fb8e3-06d9-4953-b157-9ecf059dca97\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906052996.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lantela, Mila Hyväksytty vai ongelmallinen? : vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa lasten kuvakirjat Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 vammaisuus vammaiset lastenkirjallisuus kuvakirjat poikkeavuus vammaistutkimus vammaisten asema
title Hyväksytty vai ongelmallinen? : vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa
title_full Hyväksytty vai ongelmallinen? : vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa
title_fullStr Hyväksytty vai ongelmallinen? : vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa Hyväksytty vai ongelmallinen? : vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa
title_full_unstemmed Hyväksytty vai ongelmallinen? : vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa Hyväksytty vai ongelmallinen? : vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa
title_short Hyväksytty vai ongelmallinen?
title_sort hyväksytty vai ongelmallinen vammaisuuden kuvauksia 2000 luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa
title_sub vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa
title_txtP Hyväksytty vai ongelmallinen? : vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa
topic lasten kuvakirjat Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 vammaisuus vammaiset lastenkirjallisuus kuvakirjat poikkeavuus vammaistutkimus vammaisten asema
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kuvakirjat lasten kuvakirjat lastenkirjallisuus poikkeavuus vammaiset vammaisten asema vammaistutkimus vammaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64379 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906052996
work_keys_str_mv AT lantelamila hyväksyttyvaiongelmallinenvammaisuudenkuvauksia2000luvullajulkaistuissalastenkuvakir