Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä

Immersio, eli videopelien kyky koukuttaa ja imeä pelaaja osaksi virtuaalista maailmaa, on pelaajien arvostama ominaisuus ja mielenkiintoinen tutkimusaihe. Tässä tutkielmassa selvitettiin pelimusiikin dynaamisten keinojen myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia pelaajan immersioon. Dynaaminen musiikki s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holopainen, Lauri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64370
_version_ 1826225800075018241
author Holopainen, Lauri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Holopainen, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Holopainen, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Holopainen, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Immersio, eli videopelien kyky koukuttaa ja imeä pelaaja osaksi virtuaalista maailmaa, on pelaajien arvostama ominaisuus ja mielenkiintoinen tutkimusaihe. Tässä tutkielmassa selvitettiin pelimusiikin dynaamisten keinojen myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia pelaajan immersioon. Dynaaminen musiikki sopeutuu videopelien epälineaariseen luonteeseen reagoimalla pelaajan toimiin ja pelimaailman tapahtumiin. Laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkasteltiin Mirror’s Edge Catalyst -tietokonepelistä valittujen kolmen tehtävän musiikkia ja niiden dynaamisia keinoja Isabella van Elferenin ALI-mallin avulla musiikillisen affektin, pelilukutaidon ja vuorovaikutuksen näkökulmista. Tutkimusmenetelmän perustana oli analyyttinen pelaaminen, minkä tukena toimi videokaappausten ottaminen, musiikin sanallinen ja graafinen kuvailu, sekä musiikin analysointi eri pelikertojen välillä. Pelimusiikin dynaamisten keinojen sekä immersion eri laatujen erikoispiirteiden avulla voidaan pelaajan immersioon vaikuttaa myönteisesti esimerkiksi luomalla pelin uhkiin liittyviä affekteja tai tukemalla pelin muotoa ja rytmiä. Analyysissä tunnistettiin myös tekijöitä, joilla voi olla kielteinen vaikutus immersioon, kuten musiikillisen vuorovaikutuksen puute tai sen silmiinpistävyys.
first_indexed 2019-09-20T09:14:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Holopainen, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-05T11:40:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-05T11:40:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64370", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Immersio, eli videopelien kyky koukuttaa ja ime\u00e4 pelaaja osaksi virtuaalista maailmaa, on pelaajien arvostama\nominaisuus ja mielenkiintoinen tutkimusaihe. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin pelimusiikin dynaamisten keinojen\nmy\u00f6nteisi\u00e4 ja kielteisi\u00e4 vaikutuksia pelaajan immersioon. Dynaaminen musiikki sopeutuu videopelien\nep\u00e4lineaariseen luonteeseen reagoimalla pelaajan toimiin ja pelimaailman tapahtumiin.\nLaadullisessa tapaustutkimuksessa tarkasteltiin Mirror\u2019s Edge Catalyst -tietokonepelist\u00e4 valittujen kolmen teht\u00e4v\u00e4n\nmusiikkia ja niiden dynaamisia keinoja Isabella van Elferenin ALI-mallin avulla musiikillisen affektin,\npelilukutaidon ja vuorovaikutuksen n\u00e4k\u00f6kulmista. Tutkimusmenetelm\u00e4n perustana oli analyyttinen pelaaminen,\nmink\u00e4 tukena toimi videokaappausten ottaminen, musiikin sanallinen ja graafinen kuvailu, sek\u00e4 musiikin\nanalysointi eri pelikertojen v\u00e4lill\u00e4.\nPelimusiikin dynaamisten keinojen sek\u00e4 immersion eri laatujen erikoispiirteiden avulla voidaan pelaajan\nimmersioon vaikuttaa my\u00f6nteisesti esimerkiksi luomalla pelin uhkiin liittyvi\u00e4 affekteja tai tukemalla pelin muotoa\nja rytmi\u00e4. Analyysiss\u00e4 tunnistettiin my\u00f6s tekij\u00f6it\u00e4, joilla voi olla kielteinen vaikutus immersioon, kuten\nmusiikillisen vuorovaikutuksen puute tai sen silmiinpist\u00e4vyys.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-05T11:40:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-05T11:40:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immersio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adaptiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymist\u00e4 videopeleiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906052984", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dynaamisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64370
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2b838598-1ade-4c49-bbe5-1ad1d3c17831\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906052984.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holopainen, Lauri Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä immersio adaptiivisuus Musiikkitiede Musicology 3051 dynaamisuus videopelit pelimusiikki
title Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä
title_full Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä
title_fullStr Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä
title_full_unstemmed Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä
title_short Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä
title_sort dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä
title_txtP Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä
topic immersio adaptiivisuus Musiikkitiede Musicology 3051 dynaamisuus videopelit pelimusiikki
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede adaptiivisuus dynaamisuus immersio pelimusiikki videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64370 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906052984
work_keys_str_mv AT holopainenlauri dynaaminenpelimusiikkiosanaimmersionlaatuajakehittymistävideopeleissä