Summary: | Immersio, eli videopelien kyky koukuttaa ja imeä pelaaja osaksi virtuaalista maailmaa, on pelaajien arvostama
ominaisuus ja mielenkiintoinen tutkimusaihe. Tässä tutkielmassa selvitettiin pelimusiikin dynaamisten keinojen
myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia pelaajan immersioon. Dynaaminen musiikki sopeutuu videopelien
epälineaariseen luonteeseen reagoimalla pelaajan toimiin ja pelimaailman tapahtumiin.
Laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkasteltiin Mirror’s Edge Catalyst -tietokonepelistä valittujen kolmen tehtävän
musiikkia ja niiden dynaamisia keinoja Isabella van Elferenin ALI-mallin avulla musiikillisen affektin,
pelilukutaidon ja vuorovaikutuksen näkökulmista. Tutkimusmenetelmän perustana oli analyyttinen pelaaminen,
minkä tukena toimi videokaappausten ottaminen, musiikin sanallinen ja graafinen kuvailu, sekä musiikin
analysointi eri pelikertojen välillä.
Pelimusiikin dynaamisten keinojen sekä immersion eri laatujen erikoispiirteiden avulla voidaan pelaajan
immersioon vaikuttaa myönteisesti esimerkiksi luomalla pelin uhkiin liittyviä affekteja tai tukemalla pelin muotoa
ja rytmiä. Analyysissä tunnistettiin myös tekijöitä, joilla voi olla kielteinen vaikutus immersioon, kuten
musiikillisen vuorovaikutuksen puute tai sen silmiinpistävyys.
|