Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä

Immersio, eli videopelien kyky koukuttaa ja imeä pelaaja osaksi virtuaalista maailmaa, on pelaajien arvostama ominaisuus ja mielenkiintoinen tutkimusaihe. Tässä tutkielmassa selvitettiin pelimusiikin dynaamisten keinojen myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia pelaajan immersioon. Dynaaminen musiikki s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holopainen, Lauri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64370
Description
Summary:Immersio, eli videopelien kyky koukuttaa ja imeä pelaaja osaksi virtuaalista maailmaa, on pelaajien arvostama ominaisuus ja mielenkiintoinen tutkimusaihe. Tässä tutkielmassa selvitettiin pelimusiikin dynaamisten keinojen myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia pelaajan immersioon. Dynaaminen musiikki sopeutuu videopelien epälineaariseen luonteeseen reagoimalla pelaajan toimiin ja pelimaailman tapahtumiin. Laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkasteltiin Mirror’s Edge Catalyst -tietokonepelistä valittujen kolmen tehtävän musiikkia ja niiden dynaamisia keinoja Isabella van Elferenin ALI-mallin avulla musiikillisen affektin, pelilukutaidon ja vuorovaikutuksen näkökulmista. Tutkimusmenetelmän perustana oli analyyttinen pelaaminen, minkä tukena toimi videokaappausten ottaminen, musiikin sanallinen ja graafinen kuvailu, sekä musiikin analysointi eri pelikertojen välillä. Pelimusiikin dynaamisten keinojen sekä immersion eri laatujen erikoispiirteiden avulla voidaan pelaajan immersioon vaikuttaa myönteisesti esimerkiksi luomalla pelin uhkiin liittyviä affekteja tai tukemalla pelin muotoa ja rytmiä. Analyysissä tunnistettiin myös tekijöitä, joilla voi olla kielteinen vaikutus immersioon, kuten musiikillisen vuorovaikutuksen puute tai sen silmiinpistävyys.