Ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä

Tutkin maisterintutkielmassani, miten peruskoulun ensiluokkalaiset onnistuvat merkityksettömien sanojen, kuten penke ja vyönytoiska, sanelutehtävässä. Tutkimukseni aineisto on Teknologia-avusteinen ympäristö kaikkien lukemaan oppijoiden tukena ‒ ReadAll -tutkimushankkeesta, jota rahoittivat vuosina...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hänni, Jenna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64343
_version_ 1828193081643499520
author Hänni, Jenna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hänni, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hänni, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hänni, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tutkin maisterintutkielmassani, miten peruskoulun ensiluokkalaiset onnistuvat merkityksettömien sanojen, kuten penke ja vyönytoiska, sanelutehtävässä. Tutkimukseni aineisto on Teknologia-avusteinen ympäristö kaikkien lukemaan oppijoiden tukena ‒ ReadAll -tutkimushankkeesta, jota rahoittivat vuosina 2014‒2017 Suomen Akatemia, Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti. Tutkimusaihe on kiinnostava, koska ensiluokkalaiset ovat juuri oikeinkirjoitustaidon oppimisen kynnyksellä. Aiheen tutkiminen on tärkeää, koska oikeinkirjoitustaidon kehittyminen on keskeistä peruskoulun ensimmäisillä luokilla. Tutkimuskysymykset pureutuvat Merkityksettömät sanat -tehtävän toimivuuteen ja oppilaiden osaamiseen. Keskeisiä käsitteitä ovat oikeinkirjoitustaito ja sanarakenne. Pääteoriani käsittelee oikeinkirjoitustaidon kehittymistä. Myös sanarakenteen teorialla on paikkansa tässä tutkimuksessa. Keskiössä ovat sanojen fonologinen rakenne ja tavurakenne, koska kyse on merkityksettömistä sanoista. Sanojen morfologista sanarakennetta tarkastellaan seuraavista näkökulmista: hahmottuvatko sanat yhdyssanamaisiksi tai onko niissä tunnistettavia johdoksia. Analysoitavana oli merkityksettömien sanojen sanelutehtävä, jossa oppilaat kuulivat äänitteeltä yhden sanan kerrallaan ja kirjoittivat tämän jälkeen vastauksensa vastauslomakkeeseen. Merkityksetön sana tarkoittaa sanaa, joka noudattaa suomen kielen fonotaksia ja jolla ei ole merkitystä. Yhteensä sanoja oli kymmenen, ja ne olivat siul, penke, hulsko, pöystyä, rumuuki, lekkeistö, krupuutti, saannikko, vyönytoiska ja tuupposristekka. Vastaukset tehtävään saatiin 195 ensiluokan oppilaalta. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin, mutta siitä laskettiin myös esimerkiksi jakaumia ja prosenttiosuuksia. Analyysimenetelmänä oli oikeinkirjoituksen tasolla tehtävä virheiden luokittelu. Tukeuduin luokittelussa Karlssonin suomen äännerakenteen kuvaukseen (ks. Karlsson 2016: 25‒34). Tutkimustulosten mukaan Merkityksettömät sanat -tehtävä mittasi sitä, missä oikeinkirjoitustaidon vaikeudet ilmenivät ja mikä aiheutti vaikeuksia. Tehtävään valituilla sanoilla pystyi tutkimaan oikeinkirjoitustaidossa esiintyviä virheitä. Oppilaat menestyivät tehtävässä, sillä 41 % oppilaista sai 8‒10 pistettä enimmäispistemäärän ollessa 10 (1 piste/sana). Keskiarvoksi tuli 5,9. Tehtävän pisin sana tuupposristekka osoittautui vaikeimmaksi. Pidemmät ja useita kielenpiirteitä sisältäneet sanat olivat yleisesti ottaen vaikeampia. Oppilaat tekivät virheitä kielenpiirteiden osalta eniten geminaatan, konsonanttiyhtymien ja pitkän vokaalin merkitsemisessä. Oppilaat merkitsivät geminaattoja ja pitkiä vokaaleja yhdellä kirjaimella. Näiden tulosten myötä tiedetään, missä kielenpiirteissä oppilaita kannattaa tukea opetuksessa tai esimerkiksi GraphoGame-oppimisympäristössä. Tutkimuksen avulla voidaan kehittää ReadAll-tutkimushankkeen valmistamaa lukutaidon tukena käytettävää GraphoGame-oppimisympäristöä niin, että se huomioi oppijan yksilölliset tarpeet ja on siten tehokkaampi tuki. Tutkimuksesta on hyötyä myös oikeinkirjoitustaidon opetukseen ja oikeinkirjoitustaitotestien laatimiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nieminen, Lea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nni, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-05T07:48:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-05T07:48:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64343", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin maisterintutkielmassani, miten peruskoulun ensiluokkalaiset onnistuvat merkityksett\u00f6mien sanojen, kuten penke ja vy\u00f6nytoiska, saneluteht\u00e4v\u00e4ss\u00e4. Tutkimukseni aineisto on Teknologia-avusteinen ymp\u00e4rist\u00f6 kaikkien lukemaan oppijoiden tukena \u2012 ReadAll -tutkimushankkeesta, jota rahoittivat vuosina 2014\u20122017 Suomen Akatemia, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto ja Niilo M\u00e4ki Instituutti. Tutkimusaihe on kiinnostava, koska ensiluokkalaiset ovat juuri oikeinkirjoitustaidon oppimisen kynnyksell\u00e4. Aiheen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, koska oikeinkirjoitustaidon kehittyminen on keskeist\u00e4 peruskoulun ensimm\u00e4isill\u00e4 luokilla. Tutkimuskysymykset pureutuvat Merkityksett\u00f6m\u00e4t sanat -teht\u00e4v\u00e4n toimivuuteen ja oppilaiden osaamiseen.\nKeskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat oikeinkirjoitustaito ja sanarakenne. P\u00e4\u00e4teoriani k\u00e4sittelee oikeinkirjoitustaidon kehittymist\u00e4. My\u00f6s sanarakenteen teorialla on paikkansa t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa. Keski\u00f6ss\u00e4 ovat sanojen fonologinen rakenne ja tavurakenne, koska kyse on merkityksett\u00f6mist\u00e4 sanoista. Sanojen morfologista sanarakennetta tarkastellaan seuraavista n\u00e4k\u00f6kulmista: hahmottuvatko sanat yhdyssanamaisiksi tai onko niiss\u00e4 tunnistettavia johdoksia. \nAnalysoitavana oli merkityksett\u00f6mien sanojen saneluteht\u00e4v\u00e4, jossa oppilaat kuulivat \u00e4\u00e4nitteelt\u00e4 yhden sanan kerrallaan ja kirjoittivat t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen vastauksensa vastauslomakkeeseen. Merkitykset\u00f6n sana tarkoittaa sanaa, joka noudattaa suomen kielen fonotaksia ja jolla ei ole merkityst\u00e4. Yhteens\u00e4 sanoja oli kymmenen, ja ne olivat siul, penke, hulsko, p\u00f6ysty\u00e4, rumuuki, lekkeist\u00f6, krupuutti, saannikko, vy\u00f6nytoiska ja tuupposristekka. Vastaukset teht\u00e4v\u00e4\u00e4n saatiin 195 ensiluokan oppilaalta. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin, mutta siit\u00e4 laskettiin my\u00f6s esimerkiksi jakaumia ja prosenttiosuuksia. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 oli oikeinkirjoituksen tasolla teht\u00e4v\u00e4 virheiden luokittelu. Tukeuduin luokittelussa Karlssonin suomen \u00e4\u00e4nnerakenteen kuvaukseen (ks. Karlsson 2016: 25\u201234).\nTutkimustulosten mukaan Merkityksett\u00f6m\u00e4t sanat -teht\u00e4v\u00e4 mittasi sit\u00e4, miss\u00e4 oikeinkirjoitustaidon vaikeudet ilmeniv\u00e4t ja mik\u00e4 aiheutti vaikeuksia. Teht\u00e4v\u00e4\u00e4n valituilla sanoilla pystyi tutkimaan oikeinkirjoitustaidossa esiintyvi\u00e4 virheit\u00e4. Oppilaat menestyiv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4, sill\u00e4 41 % oppilaista sai 8\u201210 pistett\u00e4 enimm\u00e4ispistem\u00e4\u00e4r\u00e4n ollessa 10 (1 piste/sana). Keskiarvoksi tuli 5,9. Teht\u00e4v\u00e4n pisin sana tuupposristekka osoittautui vaikeimmaksi. Pidemm\u00e4t ja useita kielenpiirteit\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4neet sanat olivat yleisesti ottaen vaikeampia. Oppilaat tekiv\u00e4t virheit\u00e4 kielenpiirteiden osalta eniten geminaatan, konsonanttiyhtymien ja pitk\u00e4n vokaalin merkitsemisess\u00e4. Oppilaat merkitsiv\u00e4t geminaattoja ja pitki\u00e4 vokaaleja yhdell\u00e4 kirjaimella. N\u00e4iden tulosten my\u00f6t\u00e4 tiedet\u00e4\u00e4n, miss\u00e4 kielenpiirteiss\u00e4 oppilaita kannattaa tukea opetuksessa tai esimerkiksi GraphoGame-oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\nTutkimuksen avulla voidaan kehitt\u00e4\u00e4 ReadAll-tutkimushankkeen valmistamaa lukutaidon tukena k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4 GraphoGame-oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 niin, ett\u00e4 se huomioi oppijan yksil\u00f6lliset tarpeet ja on siten tehokkaampi tuki. Tutkimuksesta on hy\u00f6ty\u00e4 my\u00f6s oikeinkirjoitustaidon opetukseen ja oikeinkirjoitustaitotestien laatimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-05T07:48:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-05T07:48:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oikeinkirjoitustaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanarakenne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ensiluokkalaisten tekem\u00e4t oikeinkirjoitusvirheet merkityksett\u00f6mien sanojen saneluteht\u00e4v\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906052956", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virheanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oikeinkirjoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64343
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a1932f08-8a2e-49fa-a49c-62a42ad49638\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906052956.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänni, Jenna Ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä oikeinkirjoitustaito sanelu sanarakenne Suomen kieli Finnish 309 virheanalyysi oikeinkirjoitus lapset (ikäryhmät)
title Ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä
title_full Ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä
title_fullStr Ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä Ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä
title_full_unstemmed Ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä Ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä
title_short Ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä
title_sort ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä
title_txtP Ensiluokkalaisten tekemät oikeinkirjoitusvirheet merkityksettömien sanojen sanelutehtävässä
topic oikeinkirjoitustaito sanelu sanarakenne Suomen kieli Finnish 309 virheanalyysi oikeinkirjoitus lapset (ikäryhmät)
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli lapset (ikäryhmät) oikeinkirjoitus oikeinkirjoitustaito sanarakenne sanelu virheanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64343 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906052956
work_keys_str_mv AT hännijenna ensiluokkalaistentekemätoikeinkirjoitusvirheetmerkityksettömiensanojensanelutehtäväss