Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning

Nykymaailmassa kulttuurien välinen kohtaaminen on yhä enemmän arkipäivää. Kieltenopetuksen tavoitteena on jo pitkään ollut edistää viestinnällisten taitojen lisäksi kulttuurien välistä ymmärrystä. Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa tulevien ruotsin opettajien ajatuksia siitä, millainen rool...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Borén, Kaisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64332
_version_ 1826225719263363072
author Borén, Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Borén, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Borén, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Borén, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Nykymaailmassa kulttuurien välinen kohtaaminen on yhä enemmän arkipäivää. Kieltenopetuksen tavoitteena on jo pitkään ollut edistää viestinnällisten taitojen lisäksi kulttuurien välistä ymmärrystä. Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa tulevien ruotsin opettajien ajatuksia siitä, millainen rooli kulttuurilla on yleisesti kieltenopetuksessa sekä erityisesti ruotsin kielen opetuksessa. Samanaikaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin tulevien ruotsin opettajien käsityksiä kulttuurista käsitteenä ja millä tavalla he kokevat omat valmiutensa opettaa ruotsin kieleen liittyvää kulttuuria. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä tulevaa ruotsin kielen opettajaa. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla ja analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin teemoittelemalla. Tulokset osoittavat, että kulttuuri on hyvin monimerkityksinen ja kattava käsite, jolle on vaikea antaa tarkkaa määritelmää. Tutkimukseen osallistuvat yhdistivät kulttuurin pääasiassa ihmisten elämäntapaan ja populaarikulttuuriin (mm. musiikki, elokuvat ja televisio). Ruotsin kieleen liittyvä kulttuuri yhdistettiin pääosin Ruotsin kulttuuriin, mutta myös suomenruotsalaisella kulttuurilla mainittiin olevan omia kulttuurisia piirteitä. Kulttuurin opetus osana kieltenopetusta koettiin yksimielisesti erittäin tärkeäksi, sillä sen katsottiin tekevän oppimisesta mielenkiintoisempaa ja merkityksellisempää. Opettajaopiskelijoiden mielestä kulttuurintuntemus auttaa ymmärtämään paremmin esimerkiksi vieraskielisten sanojen alkuperää tai ihmisten käyttäytymistä eri tilanteissa. Tulevat ruotsin opettajat pitivät omia kulttuuritaitojaan varsin hyvinä. Ruotsin kieleen liittyvää kulttuurintuntemusta pidettiin yllä mm. lukemalla uutisia, kuuntelemalla musiikkia sekä katsomalla tv-sarjoja ja elokuvia.
first_indexed 2024-09-11T08:50:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Bor\u00e9n, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-04T12:09:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-04T12:09:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64332", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykymaailmassa kulttuurien v\u00e4linen kohtaaminen on yh\u00e4 enemm\u00e4n arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4. Kieltenopetuksen tavoitteena on jo pitk\u00e4\u00e4n ollut edist\u00e4\u00e4 viestinn\u00e4llisten taitojen lis\u00e4ksi kulttuurien v\u00e4list\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli kartoittaa tulevien ruotsin opettajien ajatuksia siit\u00e4, millainen rooli kulttuurilla on yleisesti kieltenopetuksessa sek\u00e4 erityisesti ruotsin kielen opetuksessa. Samanaikaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin tulevien ruotsin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kulttuurista k\u00e4sitteen\u00e4 ja mill\u00e4 tavalla he kokevat omat valmiutensa opettaa ruotsin kieleen liittyv\u00e4\u00e4 kulttuuria. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 nelj\u00e4 tulevaa ruotsin kielen opettajaa. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla ja analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin teemoittelemalla. \n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 kulttuuri on hyvin monimerkityksinen ja kattava k\u00e4site, jolle on vaikea antaa tarkkaa m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4. Tutkimukseen osallistuvat yhdistiv\u00e4t kulttuurin p\u00e4\u00e4asiassa ihmisten el\u00e4m\u00e4ntapaan ja populaarikulttuuriin (mm. musiikki, elokuvat ja televisio). Ruotsin kieleen liittyv\u00e4 kulttuuri yhdistettiin p\u00e4\u00e4osin Ruotsin kulttuuriin, mutta my\u00f6s suomenruotsalaisella kulttuurilla mainittiin olevan omia kulttuurisia piirteit\u00e4. Kulttuurin opetus osana kieltenopetusta koettiin yksimielisesti eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4ksi, sill\u00e4 sen katsottiin tekev\u00e4n oppimisesta mielenkiintoisempaa ja merkityksellisemp\u00e4\u00e4. Opettajaopiskelijoiden mielest\u00e4 kulttuurintuntemus auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmin esimerkiksi vieraskielisten sanojen alkuper\u00e4\u00e4 tai ihmisten k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 eri tilanteissa. Tulevat ruotsin opettajat pitiv\u00e4t omia kulttuuritaitojaan varsin hyvin\u00e4. Ruotsin kieleen liittyv\u00e4\u00e4 kulttuurintuntemusta pidettiin yll\u00e4 mm. lukemalla uutisia, kuuntelemalla musiikkia sek\u00e4 katsomalla tv-sarjoja ja elokuvia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-04T12:09:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-04T12:09:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interkulturell kommunikation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulturkompetens", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Blivande svenskl\u00e4rares tankar om kulturundervisning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906042940", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64332
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3f6a1874-857a-4962-a227-f5080a29bb48\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906042940.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Borén, Kaisa Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning svenska språkinlärning interkulturell kommunikation kulturkompetens Ruotsin kieli Swedish 306 kulttuuriosaaminen ruotsin kieli kulttuuri opetus kieltenopettajat
title Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning
title_full Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning
title_fullStr Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning
title_full_unstemmed Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning
title_short Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning
title_sort blivande svensklärares tankar om kulturundervisning
title_txtP Blivande svensklärares tankar om kulturundervisning
topic svenska språkinlärning interkulturell kommunikation kulturkompetens Ruotsin kieli Swedish 306 kulttuuriosaaminen ruotsin kieli kulttuuri opetus kieltenopettajat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish interkulturell kommunikation kieltenopettajat kulttuuri kulttuuriosaaminen kulturkompetens opetus ruotsin kieli språkinlärning svenska
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64332 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042940
work_keys_str_mv AT borenkaisa blivandesvensklärarestankaromkulturundervisning