Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin taiteen perusopetuksen oppilasarvioinnin muutosta musiikkioppilaitoskontekstissa. Oppimisen arvioinnista ylipäätään on olemassa huomattavan laaja tieteellinen ymmärrys, mutta taiteen perusopetuksen saralla, osana tavoitteellista musiikki- ja taidekasvatusta, siitä t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakala, Miika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64331
_version_ 1826225803824726016
author Hakala, Miika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakala, Miika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakala, Miika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakala, Miika
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin taiteen perusopetuksen oppilasarvioinnin muutosta musiikkioppilaitoskontekstissa. Oppimisen arvioinnista ylipäätään on olemassa huomattavan laaja tieteellinen ymmärrys, mutta taiteen perusopetuksen saralla, osana tavoitteellista musiikki- ja taidekasvatusta, siitä tiedetään varsin vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä oppilasarvioinnista taiteen perusopetuksen musiikin opetuksessa sekä taiteen perusopetuksen musiikin opetuksen opetussuunnitelmien kehittämisestä. Tarkastelu nojautuu kasvatustieteen ja musiikkikasvatuksen näkökulmiin, joista tutkimuksen tarkkarajaisempi viitekehys myös hyvin pitkälti johdettiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena yhdessä suomalaisessa musiikkioppilaitoksessa. Aineistonkeruussa sovellettiin aineistotriangulaatiota käyttämällä musiikkioppilaitoksesta teemahaastattelulla kerättyä aineistoa sekä useita valmiita aineistoja, joita tässä tutkimuksessa olivat erilaiset opetussuunnitelmatekstit. Aineisto analysoitiin soveltaen laadullisen sisällönanalyysin periaatteita. Tuloksena saatiin kuvaus yhdestä mahdollisuudesta muodostaa opetussuunnitelman perusteiden pohjalta oppilaitoskohtainen musiikin opetussuunnitelma oppilasarvioinnin osalta. Tässä valossa tutkimuksessa pyrittiin pohtimaan oppilasarvioinnin muutosta opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että taiteen perusopetuksen oppilasarviointi musiikin opetuksessa myötäilee modernin kasvatustieteen joitain linjoja muun muassa oppilaskeskeisemmän arviointiajattelun ja sen taustalla olevan oppimiskäsityksen osalta, mutta kulkee yleisellä tasolla hieman kehityksen vanavedessä, minkä voidaan nähdä johtuvan puolestaan taiteen perusopetuksen suhteellisen harvasta opetussuunnitelmatason kehittämisestä. Kaiken kaikkiaan tutkimus tukee ajatusta arvioinnin keskeisestä roolista oppimisprosessissa myös musiikin oppimisessa.
first_indexed 2019-09-20T09:13:39Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautio, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakala, Miika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-04T12:05:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-04T12:05:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64331", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin taiteen perusopetuksen oppilasarvioinnin muutosta musiikkioppilaitoskontekstissa. Oppimisen arvioinnista ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n on olemassa huomattavan laaja tieteellinen ymm\u00e4rrys, mutta taiteen perusopetuksen saralla, osana tavoitteellista musiikki- ja taidekasvatusta, siit\u00e4 tiedet\u00e4\u00e4n varsin v\u00e4h\u00e4n. Tutkimuksen tarkoituksena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 oppilasarvioinnista taiteen perusopetuksen musiikin opetuksessa sek\u00e4 taiteen perusopetuksen musiikin opetuksen opetussuunnitelmien kehitt\u00e4misest\u00e4. Tarkastelu nojautuu kasvatustieteen ja musiikkikasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmiin, joista tutkimuksen tarkkarajaisempi viitekehys my\u00f6s hyvin pitk\u00e4lti johdettiin.\n\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena yhdess\u00e4 suomalaisessa musiikkioppilaitoksessa. Aineistonkeruussa sovellettiin aineistotriangulaatiota k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 musiikkioppilaitoksesta teemahaastattelulla ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa sek\u00e4 useita valmiita aineistoja, joita t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olivat erilaiset opetussuunnitelmatekstit. Aineisto analysoitiin soveltaen laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteita. Tuloksena saatiin kuvaus yhdest\u00e4 mahdollisuudesta muodostaa opetussuunnitelman perusteiden pohjalta oppilaitoskohtainen musiikin opetussuunnitelma oppilasarvioinnin osalta. T\u00e4ss\u00e4 valossa tutkimuksessa pyrittiin pohtimaan oppilasarvioinnin muutosta opetussuunnitelmauudistuksen my\u00f6t\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 taiteen perusopetuksen oppilasarviointi musiikin opetuksessa my\u00f6t\u00e4ilee modernin kasvatustieteen joitain linjoja muun muassa oppilaskeskeisemm\u00e4n arviointiajattelun ja sen taustalla olevan oppimisk\u00e4sityksen osalta, mutta kulkee yleisell\u00e4 tasolla hieman kehityksen vanavedess\u00e4, mink\u00e4 voidaan n\u00e4hd\u00e4 johtuvan puolestaan taiteen perusopetuksen suhteellisen harvasta opetussuunnitelmatason kehitt\u00e4misest\u00e4. Kaiken kaikkiaan tutkimus tukee ajatusta arvioinnin keskeisest\u00e4 roolista oppimisprosessissa my\u00f6s musiikin oppimisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-04T12:05:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-04T12:05:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : n\u00e4k\u00f6kulmia oppilasarvioinnin muutokseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906042939", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taiteen perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkioppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64331
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/34ed7291-a7a9-4cda-b9b0-748ee9de4f25\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906042939.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakala, Miika Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen Musiikkitiede Musicology 3051 oppimiskäsitykset taiteen perusopetus musiikkioppilaitokset opetussuunnitelmat oppilasarviointi
title Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
title_full Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
title_fullStr Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
title_full_unstemmed Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
title_short Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa
title_sort taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
title_sub näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
title_txtP Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
topic Musiikkitiede Musicology 3051 oppimiskäsitykset taiteen perusopetus musiikkioppilaitokset opetussuunnitelmat oppilasarviointi
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede musiikkioppilaitokset opetussuunnitelmat oppilasarviointi oppimiskäsitykset taiteen perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64331 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042939
work_keys_str_mv AT hakalamiika taiteenperusopetuksenopetussuunnitelmauudistusmusiikkioppilaitoksissanäkökulmiaoppil