Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin taiteen perusopetuksen oppilasarvioinnin muutosta musiikkioppilaitoskontekstissa. Oppimisen arvioinnista ylipäätään on olemassa huomattavan laaja tieteellinen ymmärrys, mutta taiteen perusopetuksen saralla, osana tavoitteellista musiikki- ja taidekasvatusta, siitä tiedetään varsin vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä oppilasarvioinnista taiteen perusopetuksen musiikin opetuksessa sekä taiteen perusopetuksen musiikin opetuksen opetussuunnitelmien kehittämisestä. Tarkastelu nojautuu kasvatustieteen ja musiikkikasvatuksen näkökulmiin, joista tutkimuksen tarkkarajaisempi viitekehys myös hyvin pitkälti johdettiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena yhdessä suomalaisessa musiikkioppilaitoksessa. Aineistonkeruussa sovellettiin aineistotriangulaatiota käyttämällä musiikkioppilaitoksesta teemahaastattelulla kerättyä aineistoa sekä useita valmiita aineistoja, joita tässä tutkimuksessa olivat erilaiset opetussuunnitelmatekstit. Aineisto analysoitiin soveltaen laadullisen sisällönanalyysin periaatteita. Tuloksena saatiin kuvaus yhdestä mahdollisuudesta muodostaa opetussuunnitelman perusteiden pohjalta oppilaitoskohtainen musiikin opetussuunnitelma oppilasarvioinnin osalta. Tässä valossa tutkimuksessa pyrittiin pohtimaan oppilasarvioinnin muutosta opetussuunnitelmauudistuksen myötä.
Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että taiteen perusopetuksen oppilasarviointi musiikin opetuksessa myötäilee modernin kasvatustieteen joitain linjoja muun muassa oppilaskeskeisemmän arviointiajattelun ja sen taustalla olevan oppimiskäsityksen osalta, mutta kulkee yleisellä tasolla hieman kehityksen vanavedessä, minkä voidaan nähdä johtuvan puolestaan taiteen perusopetuksen suhteellisen harvasta opetussuunnitelmatason kehittämisestä. Kaiken kaikkiaan tutkimus tukee ajatusta arvioinnin keskeisestä roolista oppimisprosessissa myös musiikin oppimisessa.
|