"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" primary school teachers' readiness to teach early English to young learners

Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut neuropsykologiset tutkimukset ja niiden tulkinnat, jotka osoittavat aikaisemman al...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hallila, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64329
_version_ 1828193081630916608
author Hallila, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hallila, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hallila, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hallila, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut neuropsykologiset tutkimukset ja niiden tulkinnat, jotka osoittavat aikaisemman aloituksen hyödyt mm. puheen sujuvuudessa sekä kognition kehittymisessä. Näihin perusteluihin nojaten hallitus päätti A1-kielen varhentamisesta, jonka myötä A1-kieli päätettiin aloittaa ensimmäiseltä vuosiluokalta viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen. Myös vuosiviikkotuntien määrää korotettiin kahdella. Varhentamista testattiin hallituksen Kärkihankkeella lukuvuonna 2018-29, jolloin koulut saivat määrärahoitusta varhennetun kielenopetuksen järjestämiseen. Kyseisen päätöksen myötä yhä useampi luokanopettaja tulee opettamaan kieliä alkuopetuksessa, sillä luokanopettajan katsotaan olevan muodollisesti pätevä opettamaan kaikkia alakoulussa opetettavia aineita, vaikka minkäänlaisia kieliopintoja ei olisikaan taustalla. Tämä ei kuitenkaan takaa opettajien valmiutta toteuttaa laadukasta kieltenopetusta. Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli teemahaastatteluiden avulla selvittää niin alakoulun luokan- kuin kieltenopettajien valmius opettaa varhennettua englantia 1-2. luokkalaisille. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2019 Keski-Suomessa, ja yhteensä kuutta opettajaa haastateltiin aiheen tiimoilta. Tulokset osoittivat, että täydennyskoulutuksen tarve on suurta etenkin vanhemman koulukunnan opettajille, joiden omista kieliopinnoista on jo aikaa. Kaikki haastateltavat peräänkuuluttivat myös opettajankoulutuslaitoksen opetuksen uudistamista vastaamaan nykyistä tilannetta lisäämällä pakollisia kielipedagogisia opintoja osaksi luokanopettajan koulutusohjelmaa. Lisäksi opettajien välinen yhteistyö nousi suureen rooliin vastausten perusteella. Tutkimus luo pohjaa myös jatkotutkimusaiheille, joita varhennuksen myötä tarvitaan lisää.
first_indexed 2019-09-20T09:14:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hallila, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-04T12:01:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-04T12:01:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64329", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksess\u00e4 verrattain my\u00f6h\u00e4inen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut neuropsykologiset tutkimukset ja niiden tulkinnat, jotka osoittavat aikaisemman aloituksen hy\u00f6dyt mm. puheen sujuvuudessa sek\u00e4 kognition kehittymisess\u00e4. N\u00e4ihin perusteluihin nojaten hallitus p\u00e4\u00e4tti A1-kielen varhentamisesta, jonka my\u00f6t\u00e4 A1-kieli p\u00e4\u00e4tettiin aloittaa ensimm\u00e4iselt\u00e4 vuosiluokalta viimeist\u00e4\u00e4n kev\u00e4tlukukaudesta 2020 alkaen. My\u00f6s vuosiviikkotuntien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 korotettiin kahdella. Varhentamista testattiin hallituksen K\u00e4rkihankkeella lukuvuonna 2018-29, jolloin koulut saivat m\u00e4\u00e4r\u00e4rahoitusta varhennetun kielenopetuksen j\u00e4rjest\u00e4miseen. \n\nKyseisen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen my\u00f6t\u00e4 yh\u00e4 useampi luokanopettaja tulee opettamaan kieli\u00e4 alkuopetuksessa, sill\u00e4 luokanopettajan katsotaan olevan muodollisesti p\u00e4tev\u00e4 opettamaan kaikkia alakoulussa opetettavia aineita, vaikka mink\u00e4\u00e4nlaisia kieliopintoja ei olisikaan taustalla. T\u00e4m\u00e4 ei kuitenkaan takaa opettajien valmiutta toteuttaa laadukasta kieltenopetusta. T\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli teemahaastatteluiden avulla selvitt\u00e4\u00e4 niin alakoulun luokan- kuin kieltenopettajien valmius opettaa varhennettua englantia 1-2. luokkalaisille. Aineisto ker\u00e4ttiin alkuvuodesta 2019 Keski-Suomessa, ja yhteens\u00e4 kuutta opettajaa haastateltiin aiheen tiimoilta. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutuksen tarve on suurta etenkin vanhemman koulukunnan opettajille, joiden omista kieliopinnoista on jo aikaa. Kaikki haastateltavat per\u00e4\u00e4nkuuluttivat my\u00f6s opettajankoulutuslaitoksen opetuksen uudistamista vastaamaan nykyist\u00e4 tilannetta lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 pakollisia kielipedagogisia opintoja osaksi luokanopettajan koulutusohjelmaa. Lis\u00e4ksi opettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6 nousi suureen rooliin vastausten perusteella. Tutkimus luo pohjaa my\u00f6s jatkotutkimusaiheille, joita varhennuksen my\u00f6t\u00e4 tarvitaan lis\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-04T12:01:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-04T12:01:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ELL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language pedagogy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"V\u00e4h\u00e4n heitettiin syv\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4h\u00e4n ja katottiin et uidaanko\" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906042937", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teacher training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "class teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "subject teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64329
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2d616c3b-86be-424a-9c19-fc793910d166\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906042937.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hallila, Hanna "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners early language learning ELL foreign language teaching language pedagogy Englannin kieli English 301 opettajat opettajankoulutus kielen oppiminen kieltenopettajat luokanopettajat aineenopettajat teachers teacher training language learning language teachers class teachers subject teachers
title "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
title_full "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
title_fullStr "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
title_full_unstemmed "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
title_short "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko"
title_sort vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko primary school teachers readiness to teach early english to young learners
title_sub primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
title_txtP "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
topic early language learning ELL foreign language teaching language pedagogy Englannin kieli English 301 opettajat opettajankoulutus kielen oppiminen kieltenopettajat luokanopettajat aineenopettajat teachers teacher training language learning language teachers class teachers subject teachers
topic_facet 301 ELL Englannin kieli English aineenopettajat class teachers early language learning foreign language teaching kielen oppiminen kieltenopettajat language learning language pedagogy language teachers luokanopettajat opettajankoulutus opettajat subject teachers teacher training teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64329 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042937
work_keys_str_mv AT hallilahanna vähänheitettiinsyväänpäähänjakatottiinetuidaankoprimaryschoolteachersreadinesstotea