Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi

Tässä tutkielmassa selvitettiin sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyyttä 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi. Lisäksi tarkasteltiin, oliko lapsen sukupuoli ja päiväkotihoitoon osallistuminen 4-vuotiaana yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja sopeutuvuuteen tai niiden muutokseen. Tarkoituksena oli saada...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yli-Öyrä, Krista
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64319
_version_ 1826225717184036864
author Yli-Öyrä, Krista
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Yli-Öyrä, Krista Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Yli-Öyrä, Krista Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Yli-Öyrä, Krista
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa selvitettiin sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyyttä 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi. Lisäksi tarkasteltiin, oliko lapsen sukupuoli ja päiväkotihoitoon osallistuminen 4-vuotiaana yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja sopeutuvuuteen tai niiden muutokseen. Tarkoituksena oli saada lisää tietoa sosiaalisista taidoista ja sopeutuvuudesta, jotta tukea tarvitsevat lapset voitaisiin tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tutkielmassa käytettiin Lapsen kielen kehitys ja familiaalinen dysleksiariski -pitkittäistutkimuksen (LKK) aineistoa. LKK-tutkimuksen on toteuttanut Jyväskylän yliopisto. Tämän tutkielman analyyseissa on mukana 191–175 lasta, tutkimuksen eri vaiheissa osallistuneiden lasten lukumäärän mukaan. Suurimmassa osassa analyyseja lapsia oli 175, joista tyttöjä oli 87 (49,7 %) ja poikia 88 (50,3 %). Aineisto kerättiin The Behaviour Assessment System for Children (BASC) -kyselylomakkeella, jonka sama vanhempi täytti lapsen ollessa 4- ja 9-vuotias. Tässä tutkielmassa pysyvyyttä tutkittaessa lasten sosiaaliset taidot ja sopeutuvuus jaettiin vanhempien vastausten perusteella taitoryhmiin heikoiksi, keskiverroiksi ja vahvoiksi. Aineisto analysoitiin käyttäen Pearsonin korrelaatiotestiä, ristiintaulukointia, khiin neliö-testiä, toistomittausten kovarianssianalyysia ja t-testiä. Tutkimustulokset osoittivat, että mitä vahvemmat sosiaaliset taidot ja sopeutuvuus olivat 4-vuotiaana, sitä vahvemmat ne olivat 9-vuotiaana. Lapsen sukupuoli oli yhteydessä vain sosiaalisiin taitoihin 9-vuotiaana, tyttöjen ollessa taidoiltaan hieman vahvempia kuin pojat. Päiväkotihoito 4-vuotiaana ei ollut yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja sopeutuvuuteen tai niiden muutokseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yli-\u00d6yr\u00e4, Krista", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-04T09:55:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-04T09:55:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64319", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyytt\u00e4 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, oliko lapsen sukupuoli ja p\u00e4iv\u00e4kotihoitoon osallistuminen 4-vuotiaana yhteydess\u00e4 sosiaalisiin taitoihin ja sopeutuvuuteen tai niiden muutokseen. Tarkoituksena oli saada lis\u00e4\u00e4 tietoa sosiaalisista taidoista ja sopeutuvuudesta, jotta tukea tarvitsevat lapset voitaisiin tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tutkielmassa k\u00e4ytettiin Lapsen kielen kehitys ja familiaalinen dysleksiariski -pitkitt\u00e4istutkimuksen (LKK) aineistoa. LKK-tutkimuksen on toteuttanut Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. T\u00e4m\u00e4n tutkielman analyyseissa on mukana 191\u2013175 lasta, tutkimuksen eri vaiheissa osallistuneiden lasten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4n mukaan. Suurimmassa osassa analyyseja lapsia oli 175, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 87 (49,7 %) ja poikia 88 (50,3 %).\nAineisto ker\u00e4ttiin The Behaviour Assessment System for Children (BASC) -kyselylomakkeella, jonka sama vanhempi t\u00e4ytti lapsen ollessa 4- ja 9-vuotias. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pysyvyytt\u00e4 tutkittaessa lasten sosiaaliset taidot ja sopeutuvuus jaettiin vanhempien vastausten perusteella taitoryhmiin heikoiksi, keskiverroiksi ja vahvoiksi. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en Pearsonin korrelaatiotesti\u00e4, ristiintaulukointia, khiin neli\u00f6-testi\u00e4, toistomittausten kovarianssianalyysia ja t-testi\u00e4.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 vahvemmat sosiaaliset taidot ja sopeutuvuus olivat 4-vuotiaana, sit\u00e4 vahvemmat ne olivat 9-vuotiaana. Lapsen sukupuoli oli yhteydess\u00e4 vain sosiaalisiin taitoihin 9-vuotiaana, tytt\u00f6jen ollessa taidoiltaan hieman vahvempia kuin pojat. P\u00e4iv\u00e4kotihoito 4-vuotiaana ei ollut yhteydess\u00e4 sosiaalisiin taitoihin ja sopeutuvuuteen tai niiden muutokseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-04T09:55:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-04T09:55:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906042927", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pysyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64319
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bf7a28f6-f45d-49d2-afc4-c4afe256817e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906042927.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yli-Öyrä, Krista Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi Erityispedagogiikka Special Education 101 pysyvyys sosiaaliset taidot sukupuoli päiväkodit
title Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi
title_full Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi
title_fullStr Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi
title_full_unstemmed Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi
title_short Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi
title_sort sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4 vuotiaasta 9 vuotiaaksi
title_txtP Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 pysyvyys sosiaaliset taidot sukupuoli päiväkodit
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education pysyvyys päiväkodit sosiaaliset taidot sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64319 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042927
work_keys_str_mv AT yliöyräkrista sosiaalistentaitojenjasopeutuvuudenpysyvyys4vuotiaasta9vuotiaaksi