Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä

Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia vuorovaikutustaitoja luokanopettajat nimeävät tarvitsevansa työssään ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Lisäksi tutkielmassa haluttiin selvittää, miten luokanopettajat ratkaisevat ongelmallisina pitämiään vuorovaikutustilanteita j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Konttinen, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64315
_version_ 1826225703127875584
author Konttinen, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Konttinen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Konttinen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Konttinen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia vuorovaikutustaitoja luokanopettajat nimeävät tarvitsevansa työssään ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Lisäksi tutkielmassa haluttiin selvittää, miten luokanopettajat ratkaisevat ongelmallisina pitämiään vuorovaikutustilanteita ja millaisia keinoja opettajilla on tilanteista selviytymiseen. Luokanopettajilta pyydettiin myös neuvoja tuleville opettajille erilaisten ristiriitatilanteiden ennakointiin ja ratkaisemiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla helmi-maaliskuussa 2019. Haastatteluihin osallistui seitsemän luokanopettajaa, joilla työkokemusta oli 5– 35 vuotta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen. Tutkimustuloksista käy ilmi, että luokanopettajat kohtaavat työssään monenlaisia ja vakavuudeltaan eriasteisia ongelma- ja ristiriitatilanteita lähes päivittäin. Työssään luokanopettajat ilmaisivat tarvitsevansa monenlaisia vuorovaikutustaitoja, joista tärkeimpinä pidettiin kuuntelemista, sovittelua, neuvottelua ja empatiaa. Vaikeissa ristiriitatilanteissa luokanopettajat tukeutuivat useimmin heidän esimieheensä. Opettajat pitivät kuitenkin ensiarvoisen tärkeänä toisilta kollegoilta saamaansa tukea ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Luokanopettajien mielestä ristiriitatilanteita aiheuttavat eniten väärinymmärrykset, oppilaiden ja heidän perheidensä tuntemuksen puute tai laajemmalla tasolla yleinen yhteiskunnallinen kasvatuskulttuurin muutos ja opettajan ammatin arvostuksen heikkeneminen. Neuvoiksi uusille opettajille luokanopettajat antoivat muun muassa myönteisen ilmapiirin luomisen luokkaan ja avun pyytämisen kollegoilta.
first_indexed 2019-09-20T09:13:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Konttinen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-04T09:35:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-04T09:35:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64315", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia vuorovaikutustaitoja luokanopettajat nime\u00e4v\u00e4t tarvitsevansa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Lis\u00e4ksi tutkielmassa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajat ratkaisevat ongelmallisina pit\u00e4mi\u00e4\u00e4n vuorovaikutustilanteita ja millaisia keinoja opettajilla on tilanteista selviytymiseen. Luokanopettajilta pyydettiin my\u00f6s\nneuvoja tuleville opettajille erilaisten ristiriitatilanteiden ennakointiin ja ratkaisemiseen.\nTutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmill\u00e4. Tutkimusaineisto\nker\u00e4ttiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla helmi-maaliskuussa 2019.\nHaastatteluihin osallistui seitsem\u00e4n luokanopettajaa, joilla ty\u00f6kokemusta oli 5\u2013\n35 vuotta. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimustuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 luokanopettajat kohtaavat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n monenlaisia ja vakavuudeltaan eriasteisia ongelma- ja ristiriitatilanteita l\u00e4hes p\u00e4ivitt\u00e4in. Ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n luokanopettajat ilmaisivat tarvitsevansa monenlaisia vuorovaikutustaitoja, joista t\u00e4rkeimpin\u00e4 pidettiin kuuntelemista, sovittelua, neuvottelua ja\nempatiaa. Vaikeissa ristiriitatilanteissa luokanopettajat tukeutuivat useimmin\nheid\u00e4n esimieheens\u00e4. Opettajat pitiv\u00e4t kuitenkin ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 toisilta\nkollegoilta saamaansa tukea ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Luokanopettajien mielest\u00e4 ristiriitatilanteita aiheuttavat eniten v\u00e4\u00e4rinymm\u00e4rrykset, oppilaiden\nja heid\u00e4n perheidens\u00e4 tuntemuksen puute tai laajemmalla tasolla yleinen yhteiskunnallinen kasvatuskulttuurin muutos ja opettajan ammatin arvostuksen heikkeneminen. Neuvoiksi uusille opettajille luokanopettajat antoivat muun muassa\nmy\u00f6nteisen ilmapiirin luomisen luokkaan ja avun pyyt\u00e4misen kollegoilta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-04T09:35:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-04T09:35:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ristiriitatilanteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906042923", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64315
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b8c39e11-4abf-4aec-ba73-e438e930a59e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906042923.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Konttinen, Elina Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä ristiriitatilanteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus viestintä luokanopettajat sosiaaliset taidot
title Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä
title_full Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä
title_fullStr Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä
title_full_unstemmed Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä
title_short Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä
title_sort luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä
title_txtP Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä
topic ristiriitatilanteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus viestintä luokanopettajat sosiaaliset taidot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat ristiriitatilanteet sosiaaliset taidot viestintä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64315 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042923
work_keys_str_mv AT konttinenelina luokanopettajanvuorovaikutustaidotristiriitaisissavuorovaikutustilanteissakouluym