Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mistä syistä, mihin käyttötarkoituksiin ja minkälaisista ostopaikoista y-sukupolvea edustavat kuluttajat ostavat posti- ja onnittelukortteja sekä mitkä tekijät vaikuttavat ostopaikan valintaan ja kortin ostamispäätöksen syntymiseen nuoren kuluttajan tapa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindström, Janita
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64313
_version_ 1826225709947813888
author Lindström, Janita
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lindström, Janita Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lindström, Janita Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lindström, Janita
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mistä syistä, mihin käyttötarkoituksiin ja minkälaisista ostopaikoista y-sukupolvea edustavat kuluttajat ostavat posti- ja onnittelukortteja sekä mitkä tekijät vaikuttavat ostopaikan valintaan ja kortin ostamispäätöksen syntymiseen nuoren kuluttajan tapauksessa. Tutkielma toteutettiin yhteistyössä kortti- ja paperituotevalmistaja Karto Oy:n kanssa, ja osaltaan sen tarkoituksena oli myös selvittää, onko y-sukupolvi korttien valmistajalle potentiaalinen kohderyhmä. Tutkielma toteutettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä yhdistellen nk. monimetoditutkimuksena, ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä sekä teemahaastatteluin. Tutkimuksen pääpaino oli kvalitatiivisessa aineistossa, jonka analysoinnissa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysin periaatteita. Tutkimus osoitti, että myös nuoret kuluttajat ostavat ja arvostavat posti- ja onnittelukortteja. Kortin ostopaikaksi valikoituu usein ruoka- ja päivittäistavarakauppa tai tavaratalo näiden helppouden vuoksi, mutta toisaalta nuoret kuluttajat arvostavat entistä enemmän myös kokemuksellisuutta tarjoavia ostoympäristöjä, kuten paperituotteisiin erikoistuneita erikoisliikkeitä. Posti- ja onnittelukortin vahvasti esteettisen luonteen vuoksi kortin design nähtiin keskeisimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä; toisaalta useiden kortteja myyvien liikkeiden valikoimat koettiin tällä hetkellä kuvituksiensa osalta vanhanaikaisina ja persoonattomina, ja niiltä kaivattiin uudistumista. Tutkimus osoittaa, että y-sukupolvi on potentiaalinen kohderyhmä pos-ti ja onnittelukorttien valmistajalle nyt ja tulevaisuudessa, mutta sen tavoittaminen vaatii erilaista lähestymistapaa kuin tähän asti ensisijaisena asiakassegmenttinä pidettyjen, edeltävien sukupolvien.
first_indexed 2019-09-20T09:12:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindstr\u00f6m, Janita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-04T09:18:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-04T09:18:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64313", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 syist\u00e4, mihin k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksiin ja mink\u00e4laisista ostopaikoista y-sukupolvea edustavat kuluttajat ostavat posti- ja onnittelukortteja sek\u00e4 mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat ostopaikan valintaan ja kortin ostamisp\u00e4\u00e4t\u00f6ksen syntymiseen nuoren kuluttajan tapauksessa. Tutkielma toteutettiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 kortti- ja paperituotevalmistaja Karto Oy:n kanssa, ja osaltaan sen tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, onko y-sukupolvi korttien valmistajalle potentiaalinen kohderyhm\u00e4.\nTutkielma toteutettiin laadullisia ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4 yhdistellen nk. monimetoditutkimuksena, ja aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyll\u00e4 sek\u00e4 teemahaastatteluin. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4paino oli kvalitatiivisessa aineistossa, jonka analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteita.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 my\u00f6s nuoret kuluttajat ostavat ja arvostavat posti- ja onnittelukortteja. Kortin ostopaikaksi valikoituu usein ruoka- ja p\u00e4ivitt\u00e4istavarakauppa tai tavaratalo n\u00e4iden helppouden vuoksi, mutta toisaalta nuoret kuluttajat arvostavat entist\u00e4 enemm\u00e4n my\u00f6s kokemuksellisuutta tarjoavia ostoymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4, kuten paperituotteisiin erikoistuneita erikoisliikkeit\u00e4. Posti- ja onnittelukortin vahvasti esteettisen luonteen vuoksi kortin design n\u00e4htiin keskeisimp\u00e4n\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4; toisaalta useiden kortteja myyvien liikkeiden valikoimat koettiin t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 kuvituksiensa osalta vanhanaikaisina ja persoonattomina, ja niilt\u00e4 kaivattiin uudistumista.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 y-sukupolvi on potentiaalinen kohderyhm\u00e4 pos-ti ja onnittelukorttien valmistajalle nyt ja tulevaisuudessa, mutta sen tavoittaminen vaatii erilaista l\u00e4hestymistapaa kuin t\u00e4h\u00e4n asti ensisijaisena asiakassegmenttin\u00e4 pidettyjen, edelt\u00e4vien sukupolvien.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-04T09:18:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-04T09:18:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906042921", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "y-sukupolvi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64313
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:15Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5c8f9cdf-be17-468e-8b1c-fd63eb657cf9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906042921.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindström, Janita Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina Markkinointi Marketing 20423 y-sukupolvi ostopäätökset kuluttajakäyttäytyminen markkinointi ostokäyttäytyminen
title Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina
title_full Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina
title_fullStr Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina
title_full_unstemmed Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina
title_short Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina
title_sort suomalainen y sukupolvi posti ja onnittelukorttien kuluttajina
title_txtP Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina
topic Markkinointi Marketing 20423 y-sukupolvi ostopäätökset kuluttajakäyttäytyminen markkinointi ostokäyttäytyminen
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi kuluttajakäyttäytyminen markkinointi ostokäyttäytyminen ostopäätökset y-sukupolvi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64313 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042921
work_keys_str_mv AT lindströmjanita suomalainenysukupolvipostijaonnittelukorttienkuluttajina