Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mistä syistä, mihin käyttötarkoituksiin ja minkälaisista ostopaikoista y-sukupolvea edustavat kuluttajat ostavat posti- ja onnittelukortteja sekä mitkä tekijät vaikuttavat ostopaikan valintaan ja kortin ostamispäätöksen syntymiseen nuoren kuluttajan tapa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lindström, Janita
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64313
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mistä syistä, mihin käyttötarkoituksiin ja minkälaisista ostopaikoista y-sukupolvea edustavat kuluttajat ostavat posti- ja onnittelukortteja sekä mitkä tekijät vaikuttavat ostopaikan valintaan ja kortin ostamispäätöksen syntymiseen nuoren kuluttajan tapauksessa. Tutkielma toteutettiin yhteistyössä kortti- ja paperituotevalmistaja Karto Oy:n kanssa, ja osaltaan sen tarkoituksena oli myös selvittää, onko y-sukupolvi korttien valmistajalle potentiaalinen kohderyhmä. Tutkielma toteutettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä yhdistellen nk. monimetoditutkimuksena, ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä sekä teemahaastatteluin. Tutkimuksen pääpaino oli kvalitatiivisessa aineistossa, jonka analysoinnissa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysin periaatteita. Tutkimus osoitti, että myös nuoret kuluttajat ostavat ja arvostavat posti- ja onnittelukortteja. Kortin ostopaikaksi valikoituu usein ruoka- ja päivittäistavarakauppa tai tavaratalo näiden helppouden vuoksi, mutta toisaalta nuoret kuluttajat arvostavat entistä enemmän myös kokemuksellisuutta tarjoavia ostoympäristöjä, kuten paperituotteisiin erikoistuneita erikoisliikkeitä. Posti- ja onnittelukortin vahvasti esteettisen luonteen vuoksi kortin design nähtiin keskeisimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä; toisaalta useiden kortteja myyvien liikkeiden valikoimat koettiin tällä hetkellä kuvituksiensa osalta vanhanaikaisina ja persoonattomina, ja niiltä kaivattiin uudistumista. Tutkimus osoittaa, että y-sukupolvi on potentiaalinen kohderyhmä pos-ti ja onnittelukorttien valmistajalle nyt ja tulevaisuudessa, mutta sen tavoittaminen vaatii erilaista lähestymistapaa kuin tähän asti ensisijaisena asiakassegmenttinä pidettyjen, edeltävien sukupolvien.