Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät

Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen avulla yritys voi saada tärkeää tietoa asiakkaidensa mieltymyksistä ja ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hannuksela, Emma-Stiina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64291
_version_ 1826225814749839360
author Hannuksela, Emma-Stiina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hannuksela, Emma-Stiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hannuksela, Emma-Stiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hannuksela, Emma-Stiina
datasource_str_mv jyx
description Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen avulla yritys voi saada tärkeää tietoa asiakkaidensa mieltymyksistä ja kehittää verkkokauppaansa. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, mitkä ovat käyttäjäkokemuksen tekijät erityisesti verkkokaupan kontekstissa ja onko olemassa ohjeita, miten verkkokaupan käyttäjäkokemusta voidaan kehittää. Tutkimuksessa keskityttiin verkkokauppoihin, joissa yritys myy tuotteita tai palveluita suoraan kuluttajille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja lähteinä käytettiin erilaisia vertaisarvioituja artikkeleja arvostetuista julkaisuista. Tutkimuksessa huomattiin käytettävyyden olevan merkittävä tekijä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa ja jopa sen perusta. Muillakin käyttäjäkokemukseen liitetyillä seikoilla on vaikutusta, kuten esimerkiksi luottamuksella, koukuttavuudella ja sivuston sisältämän informaation laadulla. Tutkimuksessa tuli ilmi myös verkkokaupan käyttäjäkokemuksen kehittämiseen sovellettavia suuntaa antavia ohjeita, jotka nojaavat verkkokaupan käyttäjäkokemuksen tekijöihin. Competition between online stores is rising as e-commerce grows. User experience can be seen as one of the factors affecting the success of an online store and is seen to affect the customer’s buying behavior. With the help of understanding user experience, a company can get relevant and important information about the preferences of the customers and improve their e-commerce business. In this thesis, I wanted to find out what are the factors of user experience, especially in the context of e-commerce, and whether there are guidelines on how to improve the user experience in e-commerce. The research focused on online shops where the company sells products or services directly to consumers. Literature review was used as a research method with various peer-reviewed articles and prestigious publications used as sources. The research found usability to be a significant factor in the formation of user experience and even its foundation. Other aspects associated with user experience have an impact as well, such as trust, stickiness and the quality of the information contained in the page. The study also revealed some guidelines for improving the user experience in e-commerce.
first_indexed 2019-09-20T09:13:22Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hannuksela, Emma-Stiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-03T09:54:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-03T09:54:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64291", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kilpailu verkkokauppojen v\u00e4lill\u00e4 kiristyy verkkokaupank\u00e4ynnin kasvaessa. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 ja sen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vaikuttavan asiakkaan ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen avulla yritys voi saada t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa asiakkaidensa mieltymyksist\u00e4 ja kehitt\u00e4\u00e4 verkkokauppaansa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 ovat k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tekij\u00e4t erityisesti verkkokaupan kontekstissa ja onko olemassa ohjeita, miten verkkokaupan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta voidaan kehitt\u00e4\u00e4. Tutkimuksessa keskityttiin verkkokauppoihin, joissa yritys myy tuotteita tai palveluita suoraan kuluttajille. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kirjallisuuskatsausta ja l\u00e4htein\u00e4 k\u00e4ytettiin erilaisia vertaisarvioituja artikkeleja arvostetuista julkaisuista. Tutkimuksessa huomattiin k\u00e4ytett\u00e4vyyden olevan merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen muodostumisessa ja jopa sen perusta. Muillakin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen liitetyill\u00e4 seikoilla on vaikutusta, kuten esimerkiksi luottamuksella, koukuttavuudella ja sivuston sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4n informaation laadulla. Tutkimuksessa tuli ilmi my\u00f6s verkkokaupan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen kehitt\u00e4miseen sovellettavia suuntaa antavia ohjeita, jotka nojaavat verkkokaupan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tekij\u00f6ihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Competition between online stores is rising as e-commerce grows. User experience can be seen as one of the factors affecting the success of an online store and is seen to affect the customer\u2019s buying behavior. With the help of understanding user experience, a company can get relevant and important information about the preferences of the customers and improve their e-commerce business. In this thesis, I wanted to find out what are the factors of user experience, especially in the context of e-commerce, and whether there are guidelines on how to improve the user experience in e-commerce. The research focused on online shops where the company sells products or services directly to consumers. Literature review was used as a research method with various peer-reviewed articles and prestigious publications used as sources. The research found usability to be a significant factor in the formation of user experience and even its foundation. Other aspects associated with user experience have an impact as well, such as trust, stickiness and the quality of the information contained in the page. The study also revealed some guidelines for improving the user experience in e-commerce.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-03T09:54:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-03T09:54:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaskokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokaupan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen vaikuttavat tekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906032895", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64291
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d74f425d-d3fd-4828-98e4-178638d2aa85\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906032895.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hannuksela, Emma-Stiina Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät asiakaskokemus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käyttäjäkokemus käytettävyys verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
title Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
title_full Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
title_fullStr Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
title_full_unstemmed Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
title_short Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
title_sort verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
title_txtP Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
topic asiakaskokemus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käyttäjäkokemus käytettävyys verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaskokemus käytettävyys käyttäjäkokemus verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64291 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906032895
work_keys_str_mv AT hannukselaemmastiina verkkokaupankäyttäjäkokemukseenvaikuttavattekijät