Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät

Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen avulla yritys voi saada tärkeää tietoa asiakkaidensa mieltymyksistä ja ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hannuksela, Emma-Stiina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64291
Description
Summary:Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen avulla yritys voi saada tärkeää tietoa asiakkaidensa mieltymyksistä ja kehittää verkkokauppaansa. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, mitkä ovat käyttäjäkokemuksen tekijät erityisesti verkkokaupan kontekstissa ja onko olemassa ohjeita, miten verkkokaupan käyttäjäkokemusta voidaan kehittää. Tutkimuksessa keskityttiin verkkokauppoihin, joissa yritys myy tuotteita tai palveluita suoraan kuluttajille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja lähteinä käytettiin erilaisia vertaisarvioituja artikkeleja arvostetuista julkaisuista. Tutkimuksessa huomattiin käytettävyyden olevan merkittävä tekijä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa ja jopa sen perusta. Muillakin käyttäjäkokemukseen liitetyillä seikoilla on vaikutusta, kuten esimerkiksi luottamuksella, koukuttavuudella ja sivuston sisältämän informaation laadulla. Tutkimuksessa tuli ilmi myös verkkokaupan käyttäjäkokemuksen kehittämiseen sovellettavia suuntaa antavia ohjeita, jotka nojaavat verkkokaupan käyttäjäkokemuksen tekijöihin. Competition between online stores is rising as e-commerce grows. User experience can be seen as one of the factors affecting the success of an online store and is seen to affect the customer’s buying behavior. With the help of understanding user experience, a company can get relevant and important information about the preferences of the customers and improve their e-commerce business. In this thesis, I wanted to find out what are the factors of user experience, especially in the context of e-commerce, and whether there are guidelines on how to improve the user experience in e-commerce. The research focused on online shops where the company sells products or services directly to consumers. Literature review was used as a research method with various peer-reviewed articles and prestigious publications used as sources. The research found usability to be a significant factor in the formation of user experience and even its foundation. Other aspects associated with user experience have an impact as well, such as trust, stickiness and the quality of the information contained in the page. The study also revealed some guidelines for improving the user experience in e-commerce.