Vad kännetecknar en bra svensklärare? niondeklassares åsikter om frågan

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä siitä, mikä on ominaista hyvälle ruotsinopettajalle ja millaisia toiveita heillä on ruotsinopetukseen liittyen. Tavoitteena oli selvittää oliko oppilaiden itsearvioimalla oppimisella, asenteella ja hyvään ruotsinopettajuut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Forsberg, Erika
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64287
_version_ 1828193081590022144
author Forsberg, Erika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Forsberg, Erika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Forsberg, Erika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Forsberg, Erika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä siitä, mikä on ominaista hyvälle ruotsinopettajalle ja millaisia toiveita heillä on ruotsinopetukseen liittyen. Tavoitteena oli selvittää oliko oppilaiden itsearvioimalla oppimisella, asenteella ja hyvään ruotsinopettajuuteen liitettävillä tekijöillä yhteyttä. Tutkimukseen osallistui 110 yhdeksäsluokkalaista (71 tyttöä ja 39 poikaa) neljästä keskisuomalaisesta yläkoulusta. Tutkimus toteutettiin keväiden 2012 ja 2013 aikana kyselylomakkeen avulla, jossa oppilaat arvioivat mikä on hyvälle ruotsinopettajalle ominaista, oppimistaan ruotsintunneilla ja asennettaan ruotsinopiskeluun. Lomake koostui monivalintaväittämistä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Materiaalia tarkasteltiin pääasiallisesti kvantitatiivisin menetelmin. Tarkastelin aineistoa aluksi faktorianalyysin (pääakselianalyysi) avulla. Faktorianalyysi ei tuottanut sisällöllisesti mielekkäitä ratkaisuja, joten muodostin opettajan kompetenssia kuvaavat summamuuttujat (selkeys, didaktiset taidot, tunne- ja vuorovaikutustaidot, suullinen kielitaito, motivointi) sisällöllisin perustein aiempien tutkimusten pohjalta (Tuokko 2009; Lehti-Eklund & Green- Vänttinen 2011; Håkansson & Sundberg 2012; Caruso 2015). Summamuuttujien Cronbachin alfakertoimet vaihtelivat välillä .74-.85 ja ne olivat toisiinsa positiivisesti yhteydessä (r=.41-.60) lukuunottamatta selkeyttä ja motivointia (r=.13). Tarkastelin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla oppilaiden arvostaman opettajan kompetenssin ja oppimisen sekä asenteiden välisiä yhteyksiä. Mitä myönteisempi asenne oppilaalla oli ruotsinopetusta kohtaan, sitä enemmän hän koki oppineensa ruotsintunneilla. Opettajakompetenssin ja oppimisen sekä asenteiden välisiä yhteyksiä ei löytynyt. Oppilaat kokivat oppineensa keskimäärin melko hyvin ja asenteet olivat melko neutraaleja. Oppilaat arvostivat hyvässä ruotsinopettajassa eniten selkeyttä, didaktista osaamista ja vuorovaikutustaitoja. Tärkeintä oli, että opettaja auttaa ja on tasapuolinen. Oppilaat toivoivat lisää tukea opiskeluun, pari- ja ryhmätöitä, arkiruotsia, suullisen kielitaidon harjoittamista, ruotsinkielisiä vierailijoita sekä tv-sarjoja. Tulokset mukailevat aiempia tutkimuksia, OPSin 2004 suuntauksia ja mielestäni korostavat oppimateriaalien päivittämisen sekä ruotsinopettajien jatkokoulutuksen tarvetta.
first_indexed 2019-09-20T09:14:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Forsberg, Erika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-03T05:38:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-03T05:38:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64287", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yhdeks\u00e4sluokkalaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, mik\u00e4 on\nominaista hyv\u00e4lle ruotsinopettajalle ja millaisia toiveita heill\u00e4 on ruotsinopetukseen liittyen.\nTavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 oliko oppilaiden itsearvioimalla oppimisella, asenteella ja hyv\u00e4\u00e4n\nruotsinopettajuuteen liitett\u00e4vill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 yhteytt\u00e4. Tutkimukseen osallistui 110\nyhdeks\u00e4sluokkalaista (71 tytt\u00f6\u00e4 ja 39 poikaa) nelj\u00e4st\u00e4 keskisuomalaisesta yl\u00e4koulusta. Tutkimus\ntoteutettiin kev\u00e4iden 2012 ja 2013 aikana kyselylomakkeen avulla, jossa oppilaat arvioivat mik\u00e4\non hyv\u00e4lle ruotsinopettajalle ominaista, oppimistaan ruotsintunneilla ja asennettaan\nruotsinopiskeluun. Lomake koostui monivalintav\u00e4itt\u00e4mist\u00e4 ja yhdest\u00e4 avoimesta kysymyksest\u00e4.\nMateriaalia tarkasteltiin p\u00e4\u00e4asiallisesti kvantitatiivisin menetelmin. Tarkastelin aineistoa aluksi\nfaktorianalyysin (p\u00e4\u00e4akselianalyysi) avulla. Faktorianalyysi ei tuottanut sis\u00e4ll\u00f6llisesti\nmielekk\u00e4it\u00e4 ratkaisuja, joten muodostin opettajan kompetenssia kuvaavat summamuuttujat\n(selkeys, didaktiset taidot, tunne- ja vuorovaikutustaidot, suullinen kielitaito, motivointi)\nsis\u00e4ll\u00f6llisin perustein aiempien tutkimusten pohjalta (Tuokko 2009; Lehti-Eklund & Green-\nV\u00e4nttinen 2011; H\u00e5kansson & Sundberg 2012; Caruso 2015). Summamuuttujien Cronbachin\nalfakertoimet vaihtelivat v\u00e4lill\u00e4 .74-.85 ja ne olivat toisiinsa positiivisesti yhteydess\u00e4 (r=.41-.60)\nlukuunottamatta selkeytt\u00e4 ja motivointia (r=.13). Tarkastelin Pearsonin\ntulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla oppilaiden arvostaman opettajan kompetenssin ja\noppimisen sek\u00e4 asenteiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Mit\u00e4 my\u00f6nteisempi asenne oppilaalla oli\nruotsinopetusta kohtaan, sit\u00e4 enemm\u00e4n h\u00e4n koki oppineensa ruotsintunneilla.\nOpettajakompetenssin ja oppimisen sek\u00e4 asenteiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 ei l\u00f6ytynyt. Oppilaat\nkokivat oppineensa keskim\u00e4\u00e4rin melko hyvin ja asenteet olivat melko neutraaleja.\nOppilaat arvostivat hyv\u00e4ss\u00e4 ruotsinopettajassa eniten selkeytt\u00e4, didaktista osaamista ja\nvuorovaikutustaitoja. T\u00e4rkeint\u00e4 oli, ett\u00e4 opettaja auttaa ja on tasapuolinen. Oppilaat toivoivat\nlis\u00e4\u00e4 tukea opiskeluun, pari- ja ryhm\u00e4t\u00f6it\u00e4, arkiruotsia, suullisen kielitaidon harjoittamista,\nruotsinkielisi\u00e4 vierailijoita sek\u00e4 tv-sarjoja. Tulokset mukailevat aiempia tutkimuksia, OPSin\n2004 suuntauksia ja mielest\u00e4ni korostavat oppimateriaalien p\u00e4ivitt\u00e4misen sek\u00e4 ruotsinopettajien\njatkokoulutuksen tarvetta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-03T05:38:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-03T05:38:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00f6gstadieelever", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "faktoranalys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4rarkompetens", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vad k\u00e4nnetecknar en bra svenskl\u00e4rare? : niondeklassares \u00e5sikter om fr\u00e5gan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906032889", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "didaktiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64287
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:59Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2d49cfdb-935c-4660-84b0-cc9f3f607a2d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906032889.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Forsberg, Erika Vad kännetecknar en bra svensklärare? : niondeklassares åsikter om frågan högstadieelever svenskundervisning faktoranalys lärarkompetens Ruotsin kieli Swedish 306 oppiminen opetus opettajat kieli ja kielet didaktiikka oppilaat luokkatyöskentely opettaja-oppilassuhde opetusmenetelmät luokkaopetus
title Vad kännetecknar en bra svensklärare? : niondeklassares åsikter om frågan
title_full Vad kännetecknar en bra svensklärare? : niondeklassares åsikter om frågan
title_fullStr Vad kännetecknar en bra svensklärare? : niondeklassares åsikter om frågan Vad kännetecknar en bra svensklärare? : niondeklassares åsikter om frågan
title_full_unstemmed Vad kännetecknar en bra svensklärare? : niondeklassares åsikter om frågan Vad kännetecknar en bra svensklärare? : niondeklassares åsikter om frågan
title_short Vad kännetecknar en bra svensklärare?
title_sort vad kännetecknar en bra svensklärare niondeklassares åsikter om frågan
title_sub niondeklassares åsikter om frågan
title_txtP Vad kännetecknar en bra svensklärare? : niondeklassares åsikter om frågan
topic högstadieelever svenskundervisning faktoranalys lärarkompetens Ruotsin kieli Swedish 306 oppiminen opetus opettajat kieli ja kielet didaktiikka oppilaat luokkatyöskentely opettaja-oppilassuhde opetusmenetelmät luokkaopetus
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish didaktiikka faktoranalys högstadieelever kieli ja kielet luokkaopetus luokkatyöskentely lärarkompetens opettaja-oppilassuhde opettajat opetus opetusmenetelmät oppilaat oppiminen svenskundervisning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64287 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906032889
work_keys_str_mv AT forsbergerika vadkännetecknarenbrasvensklärareniondeklassaresåsikteromfrågan