"Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja millaista motivaatiota suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan, sekä löytyykö näiden kahden ryhmän väliltä eroja tai yhtäläisyyksiä. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Niemi, Ellinoora, Väisänen, Roosa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64270
_version_ 1828193210729496576
author Niemi, Ellinoora Väisänen, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niemi, Ellinoora Väisänen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niemi, Ellinoora Väisänen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niemi, Ellinoora
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja millaista motivaatiota suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan, sekä löytyykö näiden kahden ryhmän väliltä eroja tai yhtäläisyyksiä. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla suomenkielistä oppilasryhmää ja kaksikielistä oppilasryhmää. Suomenkieliset oppilaat ovat seitsemännellä luokalla Kuokkalan yhtenäiskoulussa Jyväskylässä. Kaksikieliset oppilaat ovat myös seitsemäsluokkalaisia ja käyvät ruotsinkielistä koulua Kuokkala svenska skola. Molemmat haastatteluryhmät koostuivat kolmesta tytöstä ja kolmesta pojasta. Kaikki kuusi oppilasta ruotsinkielisen opetuksen seitsemänneltä luokalta valittiin tutkimuksen ryhmähaastatteluun. Vastaava määrä oppilaita suomenkielisestä opetuksesta seitsemänneltä luokalta valittiin ryhmähaastatteluun satunnaisotannalla. Aineisto on analysoitu käyttäen laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on eroja ja yhtäläisyyksiä. Kaksikielisten oppilaiden asenteet ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan ovat positiivisempia kuin suomenkielisten oppilaiden. Kaksikielisillä oppilailla on lisäksi sisäinen motivaatio opiskella ruotsia. Suomenkielisillä oppilailla on puolestaan taipumus negatiivisempiin asenteisiin ruotsin kieltä kohtaan kuin kaksikielisillä oppilailla. Enemmistöllä suomenkielisessä ryhmässä motivaatio opiskella ruotsin kieltä tulee myös ulkoapäin. Hajontaa vastauksissa ryhmien sisällä ilmeni enemmän suomenkielisten oppilaiden haastattelussa kuin kaksikielisten oppilaiden haastattelussa. Tulosten perusteella havaitsimme innostavilla oppimistehtävillä ja opetusmetodeilla olevan vaikutusta molempien haastatteluryhmien oppilaiden motivaatioon oppia ruotsin kieltä.
first_indexed 2019-09-20T09:14:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemi, Ellinoora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-29T06:33:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-29T06:33:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64270", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia asenteita ja millaista motivaatiota suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 on ruotsin kielt\u00e4 ja sen oppimista kohtaan, sek\u00e4 l\u00f6ytyyk\u00f6 n\u00e4iden kahden ryhm\u00e4n v\u00e4lilt\u00e4 eroja tai yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4.\n\nTutkimus on toteutettu haastattelemalla suomenkielist\u00e4 oppilasryhm\u00e4\u00e4 ja kaksikielist\u00e4 oppilasryhm\u00e4\u00e4. Suomenkieliset oppilaat ovat seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla Kuokkalan yhten\u00e4iskoulussa Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4. Kaksikieliset oppilaat ovat my\u00f6s seitsem\u00e4sluokkalaisia ja k\u00e4yv\u00e4t ruotsinkielist\u00e4 koulua Kuokkala svenska skola. Molemmat haastatteluryhm\u00e4t koostuivat kolmesta tyt\u00f6st\u00e4 ja kolmesta pojasta. Kaikki kuusi oppilasta ruotsinkielisen opetuksen seitsem\u00e4nnelt\u00e4 luokalta valittiin tutkimuksen ryhm\u00e4haastatteluun. Vastaava m\u00e4\u00e4r\u00e4 oppilaita suomenkielisest\u00e4 opetuksesta seitsem\u00e4nnelt\u00e4 luokalta valittiin ryhm\u00e4haastatteluun satunnaisotannalla. Aineisto on analysoitu k\u00e4ytt\u00e4en laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 on eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4. Kaksikielisten oppilaiden asenteet ruotsin kielt\u00e4 ja sen oppimista kohtaan ovat positiivisempia kuin suomenkielisten oppilaiden. Kaksikielisill\u00e4 oppilailla on lis\u00e4ksi sis\u00e4inen motivaatio opiskella ruotsia. Suomenkielisill\u00e4 oppilailla on puolestaan taipumus negatiivisempiin asenteisiin ruotsin kielt\u00e4 kohtaan kuin kaksikielisill\u00e4 oppilailla. Enemmist\u00f6ll\u00e4 suomenkielisess\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 motivaatio opiskella ruotsin kielt\u00e4 tulee my\u00f6s ulkoap\u00e4in. Hajontaa vastauksissa ryhmien sis\u00e4ll\u00e4 ilmeni enemm\u00e4n suomenkielisten oppilaiden haastattelussa kuin kaksikielisten oppilaiden haastattelussa. Tulosten perusteella havaitsimme innostavilla oppimisteht\u00e4vill\u00e4 ja opetusmetodeilla olevan vaikutusta molempien haastatteluryhmien oppilaiden motivaatioon oppia ruotsin kielt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-29T06:33:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-29T06:33:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Niin, no en m\u00e4 tartte ruotsia mihink\u00e4\u00e4n\" : en j\u00e4mf\u00f6rande studie av finskspr\u00e5kiga och tv\u00e5spr\u00e5kiga elevers attityder till och motivation f\u00f6r svenska och svenskinl\u00e4rning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905292865", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64270
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5dd13ec5-53c9-41ad-bebd-46a0c2a0097e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905292865.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemi, Ellinoora Väisänen, Roosa "Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning svenskinlärning Ruotsin kieli Swedish 306 oppiminen ruotsin kieli motivaatio asenteet kielen oppiminen opiskelumotivaatio oppilaat
title "Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
title_full "Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
title_fullStr "Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning "Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
title_full_unstemmed "Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning "Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
title_short "Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään"
title_sort niin no en mä tartte ruotsia mihinkään en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
title_sub en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
title_txtP "Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
topic svenskinlärning Ruotsin kieli Swedish 306 oppiminen ruotsin kieli motivaatio asenteet kielen oppiminen opiskelumotivaatio oppilaat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish asenteet kielen oppiminen motivaatio opiskelumotivaatio oppilaat oppiminen ruotsin kieli svenskinlärning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64270 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905292865
work_keys_str_mv AT niemiellinoora niinnoenmätartteruotsiamihinkäänenjämförandestudieavfinskspråkigaochtvåspråkigael