Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät

Lukutaitoa ja lukivaikeutta ei voida selittää ainoastaan perinnöllisillä tekijöillä. Tästä syystä tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaiset ympäristön tekijät voisivat tukea lukutaidon kehitystä. Ympäristön tekijöiden vaikutusten tutkiminen on kuitenkin hankalaa geneettisyyden ja ympäristön y...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Myllykangas, Kiia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64269
_version_ 1826225703126827008
author Myllykangas, Kiia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Myllykangas, Kiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Myllykangas, Kiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Myllykangas, Kiia
datasource_str_mv jyx
description Lukutaitoa ja lukivaikeutta ei voida selittää ainoastaan perinnöllisillä tekijöillä. Tästä syystä tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaiset ympäristön tekijät voisivat tukea lukutaidon kehitystä. Ympäristön tekijöiden vaikutusten tutkiminen on kuitenkin hankalaa geneettisyyden ja ympäristön yhdysvaikutuksen vuoksi. Tutkimuksessa etsitään lukutaidon kehittymiselle tärkeitä tekijöitä ympäristöstä identtisten kaksosten asetelmaa hyödyntämällä. Tutkimuksessa selvitetään millaisten lukutaitoon liittyvien asioiden kohdalla taitavasti lukevat identtiset kaksosparit vastaavat eri tavalla heikosti lukeviin identtisiin kaksospareihin nähden. Kiinnostavaa on, miten toisistaan eroavat sellaiset identtiset kaksoset, joista toinen on lukutaidoltaan toista taitavampi. Koska identtisillä kaksosilla on identtinen DNA, näiden kaksosten erojen on johduttava eroista heidän kasvuympäristössään. Tulokset osoittivat, että lukutaidoltaan taitavat erosivat heikon lukutaidon omaavista identtisistä kaksospareista kuudessa tekijässä: lukuharrastuneisuus, lukemisen määrä opinnoissa ja töissä, lukutaitoon vaikuttavissa haasteissa, kuten diagnoosit tai onnettomuudet, ympäristön tuessa sekä perinnöllisyydessä. Lukutaidoltaan eriävien identtisten kaksosten merkittävin ero oli lukuharrastuneisuudessa; lukutaidoltaan taitavamman asenne lukemista kohtaan oli myönteisempi. Lapsuudesta lähtien alkanut myönteinen asenne lukemista kohtaan saattoi vaikuttaa positiivisesti lukutaitoon sekä lukuinnokkuuteen aikuisiällä, mikä tarkoittaa, että lapsesta lähtien alkanut lukuinnokkuus saattaa olla merkittävin lukutaitoon vaikuttava ja lukutaidon kehittymistä tukeva ympäristötekijä.
first_indexed 2019-09-20T09:13:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllykangas, Kiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-29T06:30:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-29T06:30:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64269", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukutaitoa ja lukivaikeutta ei voida selitt\u00e4\u00e4 ainoastaan perinn\u00f6llisill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 tutkimuksen tarkoituksena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, millaiset ymp\u00e4rist\u00f6n tekij\u00e4t voisivat tukea lukutaidon kehityst\u00e4. Ymp\u00e4rist\u00f6n tekij\u00f6iden vaikutusten tutkiminen on kuitenkin hankalaa geneettisyyden ja ymp\u00e4rist\u00f6n yhdysvaikutuksen vuoksi. \n\nTutkimuksessa etsit\u00e4\u00e4n lukutaidon kehittymiselle t\u00e4rkeit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 identtisten kaksosten asetelmaa hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n millaisten lukutaitoon liittyvien asioiden kohdalla taitavasti lukevat identtiset kaksosparit vastaavat eri tavalla heikosti lukeviin identtisiin kaksospareihin n\u00e4hden. Kiinnostavaa on, miten toisistaan eroavat sellaiset identtiset kaksoset, joista toinen on lukutaidoltaan toista taitavampi. Koska identtisill\u00e4 kaksosilla on identtinen DNA, n\u00e4iden kaksosten erojen on johduttava eroista heid\u00e4n kasvuymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 lukutaidoltaan taitavat erosivat heikon lukutaidon omaavista identtisist\u00e4 kaksospareista kuudessa tekij\u00e4ss\u00e4: lukuharrastuneisuus, lukemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4 opinnoissa ja t\u00f6iss\u00e4, lukutaitoon vaikuttavissa haasteissa, kuten diagnoosit tai onnettomuudet, ymp\u00e4rist\u00f6n tuessa sek\u00e4 perinn\u00f6llisyydess\u00e4. Lukutaidoltaan eri\u00e4vien identtisten kaksosten merkitt\u00e4vin ero oli lukuharrastuneisuudessa; lukutaidoltaan taitavamman asenne lukemista kohtaan oli my\u00f6nteisempi. Lapsuudesta l\u00e4htien alkanut my\u00f6nteinen asenne lukemista kohtaan saattoi vaikuttaa positiivisesti lukutaitoon sek\u00e4 lukuinnokkuuteen aikuisi\u00e4ll\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 lapsesta l\u00e4htien alkanut lukuinnokkuus saattaa olla merkitt\u00e4vin lukutaitoon vaikuttava ja lukutaidon kehittymist\u00e4 tukeva ymp\u00e4rist\u00f6tekij\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-29T06:30:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-29T06:30:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukutaidon kehittymist\u00e4 tukevat ymp\u00e4rist\u00f6tekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905292864", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6tekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identtiset kaksoset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksostutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64269
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/67fb8fe8-dc4f-4cd8-a6f5-78c7026740b3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905292864.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllykangas, Kiia Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät lukivaikeus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ympäristötekijät aikuiset lukutaito lukihäiriöt identtiset kaksoset kaksostutkimus
title Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät
title_full Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät
title_fullStr Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät
title_full_unstemmed Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät
title_short Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät
title_sort lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät
title_txtP Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät
topic lukivaikeus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ympäristötekijät aikuiset lukutaito lukihäiriöt identtiset kaksoset kaksostutkimus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aikuiset identtiset kaksoset kaksostutkimus lukihäiriöt lukivaikeus lukutaito ympäristötekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64269 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905292864
work_keys_str_mv AT myllykangaskiia lukutaidonkehittymistätukevatympäristötekijät