Lukutaidon kehittymistä tukevat ympäristötekijät

Lukutaitoa ja lukivaikeutta ei voida selittää ainoastaan perinnöllisillä tekijöillä. Tästä syystä tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaiset ympäristön tekijät voisivat tukea lukutaidon kehitystä. Ympäristön tekijöiden vaikutusten tutkiminen on kuitenkin hankalaa geneettisyyden ja ympäristön y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myllykangas, Kiia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64269
Description
Summary:Lukutaitoa ja lukivaikeutta ei voida selittää ainoastaan perinnöllisillä tekijöillä. Tästä syystä tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaiset ympäristön tekijät voisivat tukea lukutaidon kehitystä. Ympäristön tekijöiden vaikutusten tutkiminen on kuitenkin hankalaa geneettisyyden ja ympäristön yhdysvaikutuksen vuoksi. Tutkimuksessa etsitään lukutaidon kehittymiselle tärkeitä tekijöitä ympäristöstä identtisten kaksosten asetelmaa hyödyntämällä. Tutkimuksessa selvitetään millaisten lukutaitoon liittyvien asioiden kohdalla taitavasti lukevat identtiset kaksosparit vastaavat eri tavalla heikosti lukeviin identtisiin kaksospareihin nähden. Kiinnostavaa on, miten toisistaan eroavat sellaiset identtiset kaksoset, joista toinen on lukutaidoltaan toista taitavampi. Koska identtisillä kaksosilla on identtinen DNA, näiden kaksosten erojen on johduttava eroista heidän kasvuympäristössään. Tulokset osoittivat, että lukutaidoltaan taitavat erosivat heikon lukutaidon omaavista identtisistä kaksospareista kuudessa tekijässä: lukuharrastuneisuus, lukemisen määrä opinnoissa ja töissä, lukutaitoon vaikuttavissa haasteissa, kuten diagnoosit tai onnettomuudet, ympäristön tuessa sekä perinnöllisyydessä. Lukutaidoltaan eriävien identtisten kaksosten merkittävin ero oli lukuharrastuneisuudessa; lukutaidoltaan taitavamman asenne lukemista kohtaan oli myönteisempi. Lapsuudesta lähtien alkanut myönteinen asenne lukemista kohtaan saattoi vaikuttaa positiivisesti lukutaitoon sekä lukuinnokkuuteen aikuisiällä, mikä tarkoittaa, että lapsesta lähtien alkanut lukuinnokkuus saattaa olla merkittävin lukutaitoon vaikuttava ja lukutaidon kehittymistä tukeva ympäristötekijä.