Pirates and pronunciation English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English

Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio vaikuttaa 7–8-vuotiaiden lasten englannin konsonanttien ääntämistaitoihin ja fone...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Savolainen, Jenna, Halmemies, Sofia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64265
_version_ 1826225730303819776
author Savolainen, Jenna Halmemies, Sofia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Savolainen, Jenna Halmemies, Sofia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Savolainen, Jenna Halmemies, Sofia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Savolainen, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio vaikuttaa 7–8-vuotiaiden lasten englannin konsonanttien ääntämistaitoihin ja foneettiseen tietoisuuteen. Fonologisten taitojen roolia lukemiseen oppimisessa on tutkittu Suomessa sekä maailmalla, mutta vieraan kielen oppimisen näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen ensimmäinen teoriaosuus käsittelee varhennettua kieltenopetusta ja iän yhteyttä kielten oppimiseen. Toisessa teoriaosuudessa tarkastellaan suomen ja englannin konsonanttijärjestelmiä, fonologisen tietoisuuden teorioita sekä ääntämisen ja fonetiikan opettamista. Tutkimusta varten järjestettiin kaksi eri opetusinterventiota. Yksi ryhmä toisen luokan oppilaita sai kahdeksan viikon ajan englannin äänteisiin keskittyvää opetusta, jossa hyödynnettiin merirosvoaiheista materiaalipakettia, kun taas toinen ryhmä opiskeli kielisuihkutustyylisesti englannin sanastoa ja lyhyitä fraaseja. Kontrolliryhmä ei saanut minkäänlaista englannin opetusta. Yhteensä 120 oppilaan foneettisia taitoja testattiin äänteiden erottelutehtävän avulla interventioita ennen ja niiden jälkeen. Tulokset osoittavat, että englannin äänteitä opetellut ryhmä kehittyi äänteiden erottelussa tilastollisesti merkittävästi usean äänteen kohdalla. Kielisuihkutus- ja kontrolliryhmän kehitys oli maltillisempaa, eikä merkittävää kehitystä havaittu kuin muutaman äänteen kohdalla. Tuloksista voidaan siis päätellä, että lyhytkin interventio voi kehittää lasten vieraan kielen äännetietoisuutta.
first_indexed 2019-09-20T09:13:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halmemies, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-29T06:14:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-29T06:14:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64265", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, voiko lyhyt opetusinterventio vaikuttaa 7\u20138-vuotiaiden lasten englannin konsonanttien \u00e4\u00e4nt\u00e4mistaitoihin ja foneettiseen tietoisuuteen. Fonologisten taitojen roolia lukemiseen oppimisessa on tutkittu Suomessa sek\u00e4 maailmalla, mutta vieraan kielen oppimisen n\u00e4k\u00f6kulma on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. \n\nTutkimuksen ensimm\u00e4inen teoriaosuus k\u00e4sittelee varhennettua kieltenopetusta ja i\u00e4n yhteytt\u00e4 kielten oppimiseen. Toisessa teoriaosuudessa tarkastellaan suomen ja englannin konsonanttij\u00e4rjestelmi\u00e4, fonologisen tietoisuuden teorioita sek\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen ja fonetiikan opettamista. \n\nTutkimusta varten j\u00e4rjestettiin kaksi eri opetusinterventiota. Yksi ryhm\u00e4 toisen luokan oppilaita sai kahdeksan viikon ajan englannin \u00e4\u00e4nteisiin keskittyv\u00e4\u00e4 opetusta, jossa hy\u00f6dynnettiin merirosvoaiheista materiaalipakettia, kun taas toinen ryhm\u00e4 opiskeli kielisuihkutustyylisesti englannin sanastoa ja lyhyit\u00e4 fraaseja. Kontrolliryhm\u00e4 ei saanut mink\u00e4\u00e4nlaista englannin opetusta. Yhteens\u00e4 120 oppilaan foneettisia taitoja testattiin \u00e4\u00e4nteiden erotteluteht\u00e4v\u00e4n avulla interventioita ennen ja niiden j\u00e4lkeen. \n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 englannin \u00e4\u00e4nteit\u00e4 opetellut ryhm\u00e4 kehittyi \u00e4\u00e4nteiden erottelussa tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4sti usean \u00e4\u00e4nteen kohdalla. Kielisuihkutus- ja kontrolliryhm\u00e4n kehitys oli maltillisempaa, eik\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 havaittu kuin muutaman \u00e4\u00e4nteen kohdalla. Tuloksista voidaan siis p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 lyhytkin interventio voi kehitt\u00e4\u00e4 lasten vieraan kielen \u00e4\u00e4nnetietoisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-29T06:14:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-29T06:14:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "phonetic awareness", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early foreign language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905292858", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonologinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4ni (fysikaaliset ilmi\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "phonology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "phonetics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "phonological awareness", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sounds", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "speech sounds", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64265
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8f0a0936-65ab-419c-8eab-ad3afea1f988\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905292858.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Jenna Halmemies, Sofia Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English phonetic awareness early foreign language learning Englannin kieli English 301 fonologia fonetiikka ääntäminen fonologinen tietoisuus ääni (fysikaaliset ilmiöt) kieli ja kielet äänteet opetus phonology phonetics pronunciation phonological awareness sounds languages speech sounds teaching and instruction
title Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
title_full Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
title_fullStr Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
title_full_unstemmed Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
title_short Pirates and pronunciation
title_sort pirates and pronunciation english consonant production skills of finnish speaking second graders knowing no english
title_sub English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
title_txtP Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
topic phonetic awareness early foreign language learning Englannin kieli English 301 fonologia fonetiikka ääntäminen fonologinen tietoisuus ääni (fysikaaliset ilmiöt) kieli ja kielet äänteet opetus phonology phonetics pronunciation phonological awareness sounds languages speech sounds teaching and instruction
topic_facet 301 Englannin kieli English early foreign language learning fonetiikka fonologia fonologinen tietoisuus kieli ja kielet languages opetus phonetic awareness phonetics phonological awareness phonology pronunciation sounds speech sounds teaching and instruction ääni (fysikaaliset ilmiöt) äänteet ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64265 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905292858
work_keys_str_mv AT savolainenjenna piratesandpronunciationenglishconsonantproductionskillsoffinnishspeakingsecondgr