"Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on" kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta

Tutkimuksessa selvitettiin millainen rooli rehtoreilla on koulunsa kehitysvammaisten oppilaiden opetusjärjestelyissä sekä rehtoreiden käsityksiä kehitysvammaisuudesta. Rehtoreiden kelpoisuusvaatimuksissa ei mainita erityisryhmien tuntemusta, vaikka työnkuva sisältää aiempaa enemmän koulun pedagogist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eskelinen, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64254
_version_ 1828193081580584960
author Eskelinen, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eskelinen, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eskelinen, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eskelinen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin millainen rooli rehtoreilla on koulunsa kehitysvammaisten oppilaiden opetusjärjestelyissä sekä rehtoreiden käsityksiä kehitysvammaisuudesta. Rehtoreiden kelpoisuusvaatimuksissa ei mainita erityisryhmien tuntemusta, vaikka työnkuva sisältää aiempaa enemmän koulun pedagogista johtamista ja tätä kautta myös erityisopetuksen kehittämiseen liittyviä tehtäviä. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää rehtoria, joiden johtamissa kouluissa opiskelee kehitysvammaisia oppilaita. Puolistrukturoitu teemahaastattelu jakautui kolmeen teemaan, joilla selvitettiin rehtoreiden vammaiskäsityksiä, rehtorin työnkuvaa kehitysvammaisiin oppilaisiin liittyen sekä sen hetkisiä opetusjärjestelyjä. Aineistoa lähestyttiin fenomenografisella tutkimusotteella, joka korostaa objektiivisen totuuden päälle rakentuvan subjektiivisen todellisuuden merkityksellisyyttä. Menetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Aineistosta nousi esiin neljä kuvausta rehtorin roolista kehitysvammaisten oppilaiden koulunkäynnissä: arvojen ylläpitäjä, resurssien vartija, päätöksentekijä sekä arjen apu. Rehtorin rooli muodostui työtehtävien verkostosta, jonka eri osa-alueet limittyivät toisiinsa. Rehtorin rooli sijoittuu henkilökunnan toiveiden, koulunsa arvojen sekä kunnan antamien raamien välimaastoon. Rehtorit käsittivät kehitysvammaisuuden yksilöllisesti oppilaisiin vaikuttavana ilmiönä, jonka tiivistäminen diagnoosiin ei palvele koulun tarpeita. Käsityksiä ohjasi rehtorin työnkuva ja koulu toimintaympäristönä. Käsitykset toivat esiin ilmiön yhteiskunnallisuuden, sillä se nähtiin sekä eriarvoistavana että moninaisuuteen kasvattavana tekijänä.
first_indexed 2019-09-20T09:13:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskelinen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-28T11:50:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-28T11:50:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64254", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin millainen rooli rehtoreilla on koulunsa kehitysvammaisten oppilaiden opetusj\u00e4rjestelyiss\u00e4 sek\u00e4 rehtoreiden k\u00e4sityksi\u00e4 kehitysvammaisuudesta. Rehtoreiden kelpoisuusvaatimuksissa ei mainita erityisryhmien tuntemusta, vaikka ty\u00f6nkuva sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 aiempaa enemm\u00e4n koulun pedagogista johtamista ja t\u00e4t\u00e4 kautta my\u00f6s erityisopetuksen kehitt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 rehtoria, joiden johtamissa kouluissa opiskelee kehitysvammaisia oppilaita. Puolistrukturoitu teemahaastattelu jakautui kolmeen teemaan, joilla selvitettiin rehtoreiden vammaisk\u00e4sityksi\u00e4, rehtorin ty\u00f6nkuvaa kehitysvammaisiin oppilaisiin liittyen sek\u00e4 sen hetkisi\u00e4 opetusj\u00e4rjestelyj\u00e4. Aineistoa l\u00e4hestyttiin fenomenografisella tutkimusotteella, joka korostaa objektiivisen totuuden p\u00e4\u00e4lle rakentuvan subjektiivisen todellisuuden merkityksellisyytt\u00e4. Menetelm\u00e4n\u00e4 toimi aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Aineistosta nousi esiin nelj\u00e4 kuvausta rehtorin roolista kehitysvammaisten oppilaiden koulunk\u00e4ynniss\u00e4: arvojen yll\u00e4pit\u00e4j\u00e4, resurssien vartija, p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekij\u00e4 sek\u00e4 arjen apu. Rehtorin rooli muodostui ty\u00f6teht\u00e4vien verkostosta, jonka eri osa-alueet limittyiv\u00e4t toisiinsa. Rehtorin rooli sijoittuu henkil\u00f6kunnan toiveiden, koulunsa arvojen sek\u00e4 kunnan antamien raamien v\u00e4limaastoon. Rehtorit k\u00e4sittiv\u00e4t kehitysvammaisuuden yksil\u00f6llisesti oppilaisiin vaikuttavana ilmi\u00f6n\u00e4, jonka tiivist\u00e4minen diagnoosiin ei palvele koulun tarpeita. K\u00e4sityksi\u00e4 ohjasi rehtorin ty\u00f6nkuva ja koulu toimintaymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4. K\u00e4sitykset toivat esiin ilmi\u00f6n yhteiskunnallisuuden, sill\u00e4 se n\u00e4htiin sek\u00e4 eriarvoistavana ett\u00e4 moninaisuuteen kasvattavana tekij\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-05-28T11:50:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-28T11:50:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Mik\u00e4\u00e4n diagnoosi ei kerro mulle mink\u00e4lainen oppilas on\" : kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905282848", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitysvammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitysvammaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64254
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:40Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/78408521-cb26-433e-96a4-491216d1c082\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905282848.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskelinen, Essi "Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on" : kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta Erityispedagogiikka Special Education 101 peruskoulu käsitykset kehitysvammaiset rehtorit kehitysvammaisuus inkluusio
title "Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on" : kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta
title_full "Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on" : kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta
title_fullStr "Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on" : kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta "Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on" : kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta
title_full_unstemmed "Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on" : kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta "Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on" : kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta
title_short "Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on"
title_sort mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta
title_sub kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta
title_txtP "Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on" : kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 peruskoulu käsitykset kehitysvammaiset rehtorit kehitysvammaisuus inkluusio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education inkluusio kehitysvammaiset kehitysvammaisuus käsitykset peruskoulu rehtorit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64254 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905282848
work_keys_str_mv AT eskelinenessi mikäändiagnoosieikerromulleminkälainenoppilasonkehitysvammainenoppilasperuskouluss