Single-player video games as an informal language learning environment views and experiences of gaming young adults

Videopelien pelaajilla on yleisesti tunnistettu ja tutkimuksissa havaittu kokemus kielenoppimisesta viihdepelien kautta (Cornillie, Thorne ja Desmet 2012, Sundqvist and Sylvén 2012). Huomio kuitenkin usein kiinnittyy verkkomoninpeleihin ja sanastonoppimiseen, yksinpelaamisen ja muiden kielen taitoje...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eskelinen, Satu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64245
_version_ 1826225757564698624
author Eskelinen, Satu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eskelinen, Satu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eskelinen, Satu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eskelinen, Satu
datasource_str_mv jyx
description Videopelien pelaajilla on yleisesti tunnistettu ja tutkimuksissa havaittu kokemus kielenoppimisesta viihdepelien kautta (Cornillie, Thorne ja Desmet 2012, Sundqvist and Sylvén 2012). Huomio kuitenkin usein kiinnittyy verkkomoninpeleihin ja sanastonoppimiseen, yksinpelaamisen ja muiden kielen taitojen jäädessä vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella viihteellisten yksinpelien tarjoamia oppimismahdollisuuksia pelaajien näkemysten ja kokemusten kautta. Tarkemmin käsitellään motivaatiota, pelien piirteitä, pelien kieltä ja oppimisstrategioita. Tutkimus asettuu Reinhardtin ja Sykesin (2012) määrittämässä viitekehyksessä informaaliin kielenoppimiseen viihdepelien kautta, ja tarkastelee oppimismahdollisuuksia van Lierin (2000) tarjoumien eli affordanssien kaltaisena vuorovaikutuksena oppijan ja ympäristön välillä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla seitsemää aktiivisesti pelaavaa yliopisto-opiskelijaa. Haastattelut analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla käyttäen teema-analyysiä osin aineistolähtöisesti ja käyttäen useita eri teorioita avoimena viitekehyksenä tulkinnoille. Esiin nousi kolme kielenoppimista motivoivaa tekijää: englanti pelaamisen valtakielenä, sekä pelissä eteneminen (progressio) ja peliin uppoutuminen (immersio), jotka vastasivat Yeen (2006) yleisiä pelaamismotivaatioita. Tärkeimpiä pelejä haastateltujen kielenoppimisessa olivat tarinalliset rooli- ja seikkailupelit, joissa kielen ymmärtäminen on olennaisinta itse pelaamiselle. Yksinpelien tarjoama kieli nähtiin monipuolisena ja teemojen mukaan erikoistuneena. Haastatelluille tärkein kielen taito pelatessa on ymmärtäminen, ja eniten opittu taito sanasto. Kokemuksia oli myös kieliopin oppimisesta peleistä, ja tuottamistaidoille oli käyttöä tietyissä peleihin liittyvissä tilanteissa. Kielenoppimiseen käytettiin useita eri strategioita, pelivalinnoilla kielelle itsensä altistamisesta tietoiseen kieleen keskittymiseen, esimerkiksi tekstitysten ja sanakirjan avulla. Tutkimuksen tulokset antoivat monipuolisen ja aiempia tutkimuksia täydentävän kuvan yksinpelien pelaajien kokemuksista kielenoppimisesta. Kielen osaamisen kautta pelaaminen on helpompaa ja antoisampaa, joten pelaajalle syntyy motivaatio oppia pelin kieltä. Pelaajat hyödyntävät pelien tarjoamia kielenoppimismahdollisuuksia monipuolisesti ja itseohjautuvasti. Pelatessa saadut myönteiset oppimiskokemukset voivat myös tukea ja motivoida kielenoppimista muissa konteksteissa.
first_indexed 2019-09-20T09:14:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskelinen, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-28T07:15:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-28T07:15:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64245", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelien pelaajilla on yleisesti tunnistettu ja tutkimuksissa havaittu kokemus kielenoppimisesta viihdepelien kautta (Cornillie, Thorne ja Desmet 2012, Sundqvist and Sylv\u00e9n 2012). Huomio kuitenkin usein kiinnittyy verkkomoninpeleihin ja sanastonoppimiseen, yksinpelaamisen ja muiden kielen taitojen j\u00e4\u00e4dess\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella viihteellisten yksinpelien tarjoamia oppimismahdollisuuksia pelaajien n\u00e4kemysten ja kokemusten kautta. Tarkemmin k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n motivaatiota, pelien piirteit\u00e4, pelien kielt\u00e4 ja oppimisstrategioita.\n\nTutkimus asettuu Reinhardtin ja Sykesin (2012) m\u00e4\u00e4ritt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 viitekehyksess\u00e4 informaaliin kielenoppimiseen viihdepelien kautta, ja tarkastelee oppimismahdollisuuksia van Lierin (2000) tarjoumien eli affordanssien kaltaisena vuorovaikutuksena oppijan ja ymp\u00e4rist\u00f6n v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 aktiivisesti pelaavaa yliopisto-opiskelijaa. Haastattelut analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla k\u00e4ytt\u00e4en teema-analyysi\u00e4 osin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti ja k\u00e4ytt\u00e4en useita eri teorioita avoimena viitekehyksen\u00e4 tulkinnoille.\n\nEsiin nousi kolme kielenoppimista motivoivaa tekij\u00e4\u00e4: englanti pelaamisen valtakielen\u00e4, sek\u00e4 peliss\u00e4 eteneminen (progressio) ja peliin uppoutuminen (immersio), jotka vastasivat Yeen (2006) yleisi\u00e4 pelaamismotivaatioita. T\u00e4rkeimpi\u00e4 pelej\u00e4 haastateltujen kielenoppimisessa olivat tarinalliset rooli- ja seikkailupelit, joissa kielen ymm\u00e4rt\u00e4minen on olennaisinta itse pelaamiselle. Yksinpelien tarjoama kieli n\u00e4htiin monipuolisena ja teemojen mukaan erikoistuneena. Haastatelluille t\u00e4rkein kielen taito pelatessa on ymm\u00e4rt\u00e4minen, ja eniten opittu taito sanasto. Kokemuksia oli my\u00f6s kieliopin oppimisesta peleist\u00e4, ja tuottamistaidoille oli k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tietyiss\u00e4 peleihin liittyviss\u00e4 tilanteissa. Kielenoppimiseen k\u00e4ytettiin useita eri strategioita, pelivalinnoilla kielelle itsens\u00e4 altistamisesta tietoiseen kieleen keskittymiseen, esimerkiksi tekstitysten ja sanakirjan avulla.\n\nTutkimuksen tulokset antoivat monipuolisen ja aiempia tutkimuksia t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4n kuvan yksinpelien pelaajien kokemuksista kielenoppimisesta. Kielen osaamisen kautta pelaaminen on helpompaa ja antoisampaa, joten pelaajalle syntyy motivaatio oppia pelin kielt\u00e4. Pelaajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t pelien tarjoamia kielenoppimismahdollisuuksia monipuolisesti ja itseohjautuvasti. Pelatessa saadut my\u00f6nteiset oppimiskokemukset voivat my\u00f6s tukea ja motivoida kielenoppimista muissa konteksteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-05-28T07:15:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-28T07:15:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "111", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "game-enhanced learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelien kautta oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905282842", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksinpelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "single-player games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "second language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64245
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d85f799e-650f-4a02-9fe3-1565db9814af\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905282842.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskelinen, Satu Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults second language learning game-enhanced learning toisen kielen oppiminen pelien kautta oppiminen Englannin kieli English 301 yksinpelit informaali oppiminen toinen kieli kielen oppiminen digitaaliset pelit videopelit single-player games informal learning second language language learning digital games video games
title Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults
title_full Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults
title_fullStr Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults
title_full_unstemmed Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults
title_short Single-player video games as an informal language learning environment
title_sort single player video games as an informal language learning environment views and experiences of gaming young adults
title_sub views and experiences of gaming young adults
title_txtP Single-player video games as an informal language learning environment : views and experiences of gaming young adults
topic second language learning game-enhanced learning toisen kielen oppiminen pelien kautta oppiminen Englannin kieli English 301 yksinpelit informaali oppiminen toinen kieli kielen oppiminen digitaaliset pelit videopelit single-player games informal learning second language language learning digital games video games
topic_facet 301 Englannin kieli English digitaaliset pelit digital games game-enhanced learning informaali oppiminen informal learning kielen oppiminen language learning pelien kautta oppiminen second language second language learning single-player games toinen kieli toisen kielen oppiminen video games videopelit yksinpelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64245 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905282842
work_keys_str_mv AT eskelinensatu singleplayervideogamesasaninformallanguagelearningenvironmentviewsandexperiencesof