Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon

Päiväkoti-instituution toimintakulttuuri ja lapsiin kohdistetut odotukset eroavat niistä kulttuurisista toimintamalleista, joita lapsi kohtaa kotonaan. Näin ollen siirtymä kotoa päiväkotiin edellyttää lapselta sopeutumista muutoksiin kulttuurisissa tavoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salminen, Senni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64231
_version_ 1828193081159057408
author Salminen, Senni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Senni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Senni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Senni
datasource_str_mv jyx
description Päiväkoti-instituution toimintakulttuuri ja lapsiin kohdistetut odotukset eroavat niistä kulttuurisista toimintamalleista, joita lapsi kohtaa kotonaan. Näin ollen siirtymä kotoa päiväkotiin edellyttää lapselta sopeutumista muutoksiin kulttuurisissa tavoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena sopeutuminen päiväkotiin näyttäytyy ja millaisia odotuksia varhaiskasvattajilla on alle puolitoistavuotiaina varhaiskasvatuksen aloittaneiden lasten sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon. Tutkimus toteutettiin osana kahta laajempaa tutkimushanketta: Lapsen siirtymä kotihoidosta alle kolmivuotiaiden päiväkotiryhmään, joka kuuluu Jyväskylän yliopistossa toteutettavaan Lasten polut varhaiskasvatuksessa -pilottihankkeeseen, sekä Lasten siirtymät varhaiskasvatuksessa -hanke, joka puolestaan kuuluu laajempaan kansainväliseen Social and emotional experiences in transition through the early years -tutkimusprojektiin. Tutkimuksen aineistona toimivat varhaiskasvattajien haastattelut noin neljän kuukauden kuluttua alle puolitoistavuotiaan lapsen varhaiskasvatuksen aloituksesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä hyödyntämällä. Varhaiskasvattajien odotukset lapsen päiväkotiin sopeutumisesta liittyivät Alasuutarin ja Markströmin (2011) mukaisesti päiväkodin arkikäytäntöihin ja päiväkodissa toimimiseen, lapsen ja kasvattajien välisiin suhteisiin sekä lasten keskinäisiin suhteisiin. Varhaiskasvattajien puheesta löytyi kuvausta lapsen sopeutumisesta, huolta lapsen sopeutumisesta sekä odotuksia ja toiveita koskien lapsen sopeutumista päiväkotiin. Kasvattajat tarkastelivat pienten lasten sopeutumista suhteessa lapsen iän ja kehitystason mukaisiin odotuksiin, mutta myös suhteessa isompiin päiväkotilapsiin kohdistettuihin odotuksiin sekä päiväkoti-instituution sujuvaan toimintaan. Mahdolliset sopeutumisen haasteet ja takapakit nähtiin luonnollisina ja ymmärrettävinä, mutta toisaalta myös huolta aiheuttavina. Sopeutumisen nähtiin olevan vahvasti kontekstiin, arjen eri tilanteisiin sekä tehtyihin tulkintoihin sidonnaista.
first_indexed 2019-09-20T09:14:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Senni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-27T17:24:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-27T17:24:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "P\u00e4iv\u00e4koti-instituution toimintakulttuuri ja lapsiin kohdistetut odotukset eroavat niist\u00e4 kulttuurisista toimintamalleista, joita lapsi kohtaa kotonaan. N\u00e4in ollen siirtym\u00e4 kotoa p\u00e4iv\u00e4kotiin edellytt\u00e4\u00e4 lapselta sopeutumista muutoksiin kulttuurisissa tavoissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisena sopeutuminen p\u00e4iv\u00e4kotiin n\u00e4ytt\u00e4ytyy ja millaisia odotuksia varhaiskasvattajilla on alle puolitoistavuotiaina varhaiskasvatuksen aloittaneiden lasten sopeutumisesta p\u00e4iv\u00e4koti-instituutioon. Tutkimus toteutettiin osana kahta laajempaa tutkimushanketta: Lapsen siirtym\u00e4 kotihoidosta alle kolmivuotiaiden p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4\u00e4n, joka kuuluu Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa toteutettavaan Lasten polut varhaiskasvatuksessa -pilottihankkeeseen, sek\u00e4 Lasten siirtym\u00e4t varhaiskasvatuksessa -hanke, joka puolestaan kuuluu laajempaan kansainv\u00e4liseen Social and emotional experiences in transition through the early years -tutkimusprojektiin. Tutkimuksen aineistona toimivat varhaiskasvattajien haastattelut noin nelj\u00e4n kuukauden kuluttua alle puolitoistavuotiaan lapsen varhaiskasvatuksen aloituksesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Varhaiskasvattajien odotukset lapsen p\u00e4iv\u00e4kotiin sopeutumisesta liittyiv\u00e4t Alasuutarin ja Markstr\u00f6min (2011) mukaisesti p\u00e4iv\u00e4kodin arkik\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin ja p\u00e4iv\u00e4kodissa toimimiseen, lapsen ja kasvattajien v\u00e4lisiin suhteisiin sek\u00e4 lasten keskin\u00e4isiin suhteisiin. Varhaiskasvattajien puheesta l\u00f6ytyi kuvausta lapsen sopeutumisesta, huolta lapsen sopeutumisesta sek\u00e4 odotuksia ja toiveita koskien lapsen sopeutumista p\u00e4iv\u00e4kotiin. Kasvattajat tarkastelivat pienten lasten sopeutumista suhteessa lapsen i\u00e4n ja kehitystason mukaisiin odotuksiin, mutta my\u00f6s suhteessa isompiin p\u00e4iv\u00e4kotilapsiin kohdistettuihin odotuksiin sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4koti-instituution sujuvaan toimintaan. Mahdolliset sopeutumisen haasteet ja takapakit n\u00e4htiin luonnollisina ja ymm\u00e4rrett\u00e4vin\u00e4, mutta toisaalta my\u00f6s huolta aiheuttavina. Sopeutumisen n\u00e4htiin olevan vahvasti kontekstiin, arjen eri tilanteisiin sek\u00e4 tehtyihin tulkintoihin sidonnaista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-27T17:24:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-27T17:24:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "104", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "instituutio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen aloitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta p\u00e4iv\u00e4koti-instituutioon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905272834", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sopeutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "odotukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64231
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:25Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3adc72a9-1b15-4fb6-b922-594312512b79\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905272834.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Senni Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon instituutio siirtymä varhaiskasvatuksen aloitus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 sopeutuminen päiväkodit kasvattajat varhaiskasvatus odotukset lapset (ikäryhmät)
title Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon
title_full Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon
title_fullStr Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon
title_full_unstemmed Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon
title_short Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon
title_sort varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti instituutioon
title_txtP Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon
topic instituutio siirtymä varhaiskasvatuksen aloitus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 sopeutuminen päiväkodit kasvattajat varhaiskasvatus odotukset lapset (ikäryhmät)
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus instituutio kasvattajat lapset (ikäryhmät) odotukset päiväkodit siirtymä sopeutuminen varhaiskasvatuksen aloitus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64231 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272834
work_keys_str_mv AT salminensenni varhaiskasvattajienodotuksiapienenlapsensopeutumisestapäiväkotiinstituutioon