What motivates Finnish and South Korean students to study English?

Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä seikat motivoivat suomalaisia ja eteläkorealaisia yliopisto-opiskelijoita op...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikka, Erika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64215
_version_ 1826225812096942080
author Heikka, Erika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikka, Erika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikka, Erika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikka, Erika
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä seikat motivoivat suomalaisia ja eteläkorealaisia yliopisto-opiskelijoita opiskelemaan englantia. Aineisto kerättiin paperikyselynä oppitunneilla Jyväskylän yliopistossa ja Ewha Womans University:ssä. Kysely sisältää avoimia, suljettuja, sekä asteikkokysymyksiä. Kysymysten aiheita ovat opiskelumotivaatio, motivoivat seikat, stressitaso, kilpailu opinnoissa ja kieliasenteet. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistosta suoritettiin teema-analyysi, eli etsittiin useimmin mainittuja teemoja ja niiden esiintymisyleisyyttä, kun taas kvantitatiivista aineistoa tutkittiin tilastollisin metodein. Sen jälkeen Suomen ja Etelä-Korean tuloksia vertailtiin sekä etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Teoreettisena taustana toimii Dörnyein L2 Motivational Self System, joka selittää motivaatiota mahdollisten omakuvien (possible selves) kautta, mutta ottaa huomioon myös sosiaalisen oppimisympäristön merkityksen motivaation rakentumisessa. Saatuja tuloksia verrataan myös PISA tutkimuksen tuloksiin. Keskeisimmät löydökset ovat, että suomalaiset ja eteläkorealaiset opiskelijat raportoivat yhtäläisesti stressaantuneisuudestaan ja oppimismotivaatiostaan. Yleisimmät motivoivat seikat ovat myös samankaltaisia, joskin niissä on hieman esiintyvyyden eroavaisuuksia. Kuitenkin selkeä eroavaisuus on se, että eteläkorealaiset raportoivat opiskeluympäristön olevan erittäin kilpailuhenkinen, mutta suomalaisten mukaan kilpailua ei juurikaan näy yliopisto-opiskelussa. Tulosten perusteella vaikuttaisi siis, että suomalaisia ja eteläkorealaisia englanninopiskelijoita motivoi samat asiat. Silti on mahdotonta soveltaa tätä tulosta muihin koulutusasteisiin tai maihin ilman syvempää ja laajempaa tutkimusta aiheesta. Onkin siis tärkeää jatkossa tutkia opiskelumotivaatiota, mutta myös oppilaiden hyvinvointia ja stressiä.
first_indexed 2019-09-20T09:13:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "McCambridge, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikka, Erika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-27T10:14:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-27T10:14:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64215", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja etel\u00e4korealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 seikat motivoivat suomalaisia ja etel\u00e4korealaisia yliopisto-opiskelijoita opiskelemaan englantia. Aineisto ker\u00e4ttiin paperikyselyn\u00e4 oppitunneilla Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa ja Ewha Womans University:ss\u00e4. Kysely sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 avoimia, suljettuja, sek\u00e4 asteikkokysymyksi\u00e4. Kysymysten aiheita ovat opiskelumotivaatio, motivoivat seikat, stressitaso, kilpailu opinnoissa ja kieliasenteet. \n \nKvalitatiivisen tutkimuksen aineistosta suoritettiin teema-analyysi, eli etsittiin useimmin mainittuja teemoja ja niiden esiintymisyleisyytt\u00e4, kun taas kvantitatiivista aineistoa tutkittiin tilastollisin metodein. Sen j\u00e4lkeen Suomen ja Etel\u00e4-Korean tuloksia vertailtiin sek\u00e4 etsittiin yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroavaisuuksia. Teoreettisena taustana toimii D\u00f6rnyein L2 Motivational Self System, joka selitt\u00e4\u00e4 motivaatiota mahdollisten omakuvien (possible selves) kautta, mutta ottaa huomioon my\u00f6s sosiaalisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n merkityksen motivaation rakentumisessa. Saatuja tuloksia verrataan my\u00f6s PISA tutkimuksen tuloksiin. \n \nKeskeisimm\u00e4t l\u00f6yd\u00f6kset ovat, ett\u00e4 suomalaiset ja etel\u00e4korealaiset opiskelijat raportoivat yht\u00e4l\u00e4isesti stressaantuneisuudestaan ja oppimismotivaatiostaan. Yleisimm\u00e4t motivoivat seikat ovat my\u00f6s samankaltaisia, joskin niiss\u00e4 on hieman esiintyvyyden eroavaisuuksia. Kuitenkin selke\u00e4 eroavaisuus on se, ett\u00e4 etel\u00e4korealaiset raportoivat opiskeluymp\u00e4rist\u00f6n olevan eritt\u00e4in kilpailuhenkinen, mutta suomalaisten mukaan kilpailua ei juurikaan n\u00e4y yliopisto-opiskelussa. Tulosten perusteella vaikuttaisi siis, ett\u00e4 suomalaisia ja etel\u00e4korealaisia englanninopiskelijoita motivoi samat asiat. Silti on mahdotonta soveltaa t\u00e4t\u00e4 tulosta muihin koulutusasteisiin tai maihin ilman syvemp\u00e4\u00e4 ja laajempaa tutkimusta aiheesta. Onkin siis t\u00e4rke\u00e4\u00e4 jatkossa tutkia opiskelumotivaatiota, mutta my\u00f6s oppilaiden hyvinvointia ja stressi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-05-27T10:14:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-27T10:14:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "What motivates Finnish and South Korean students to study English?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905272828", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64215
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2371ff03-2213-41e1-aa0c-d193e86852b5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905272828.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikka, Erika What motivates Finnish and South Korean students to study English? language learning English language learning learning motivation motivation Englannin kieli English 301 englannin kieli kielen oppiminen motivaatio opiskelumotivaatio oppiminen kieli ja kielet English language motivation (mental objects) study motivation learning languages
title What motivates Finnish and South Korean students to study English?
title_full What motivates Finnish and South Korean students to study English?
title_fullStr What motivates Finnish and South Korean students to study English? What motivates Finnish and South Korean students to study English?
title_full_unstemmed What motivates Finnish and South Korean students to study English? What motivates Finnish and South Korean students to study English?
title_short What motivates Finnish and South Korean students to study English?
title_sort what motivates finnish and south korean students to study english
title_txtP What motivates Finnish and South Korean students to study English?
topic language learning English language learning learning motivation motivation Englannin kieli English 301 englannin kieli kielen oppiminen motivaatio opiskelumotivaatio oppiminen kieli ja kielet English language motivation (mental objects) study motivation learning languages
topic_facet 301 Englannin kieli English English language English language learning englannin kieli kielen oppiminen kieli ja kielet language learning languages learning learning motivation motivaatio motivation motivation (mental objects) opiskelumotivaatio oppiminen study motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64215 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272828
work_keys_str_mv AT heikkaerika whatmotivatesfinnishandsouthkoreanstudentstostudyenglish