Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia rooleistaan sekä yhteistyöstä kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä haasteita opettajat liittivät kolmiportaisen tuen pedagogisiin asiakirjoihin ja niiden laadintaan. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salo, Sanni, Savijoki, Henriikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64212
_version_ 1826225709944668160
author Salo, Sanni Savijoki, Henriikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salo, Sanni Savijoki, Henriikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salo, Sanni Savijoki, Henriikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salo, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia rooleistaan sekä yhteistyöstä kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä haasteita opettajat liittivät kolmiportaisen tuen pedagogisiin asiakirjoihin ja niiden laadintaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto koostui neljästä erityisopettajan haastattelusta ja neljästä luokanopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että roolit asiakirjojen laadinnassa jakautuivat erityisopettajien ja luokanopettajien välillä epäselvästi, eivätkä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvatut ohjeistukset toteutuneet käytännössä. Lisäksi yhteistyön tekeminen koettiin eri tavalla opettajaryhmien välillä, sillä erityisopettajat kokivat pedagogisiin asiakirjoihin liittyvän yhteistyön toimivaksi kun taas luokanopettajien kokemukset yhteistyön toteutumisesta erosivat toisistaan jakaen aineiston tältä osin kahteen osaan. Puolet luokanopettajista koki yhteistyön toimivaksi ja puolet riittämättömäksi. Keskeisiksi kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnan haasteiksi opettajat kokivat epäselvät lomakkeet sekä lomakkeiden täytön puutteellisen ohjeistuksen. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että opettajat tarvitsevat entistä selkeämpiä ohjeistuksia roolien jakamiseen ja keskinäisen yhteistyön toteuttamiseen. Lisäksi huomattiin, että kolmiportaisen tuen asiakirjoja tulisi yksinkertaistaa ja niiden laadintaa keventää opettajien työn tehostamiseksi. Kolmiportaisen tuen asiakirjoja ja niiden laadintaa kehittämällä voidaan huomioida yhä paremmin tukea tarvitsevat oppilaat sekä asiakirjoja laativat opettajat.
first_indexed 2024-09-11T08:51:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantala, Anja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savijoki, Henriikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-27T10:06:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-27T10:06:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64212", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia rooleistaan sek\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, mit\u00e4 haasteita opettajat liittiv\u00e4t kolmiportaisen tuen pedagogisiin asiakirjoihin ja niiden laadintaan. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto koostui nelj\u00e4st\u00e4 erityisopettajan haastattelusta ja nelj\u00e4st\u00e4 luokanopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 roolit asiakirjojen laadinnassa jakautuivat erityisopettajien ja luokanopettajien v\u00e4lill\u00e4 ep\u00e4selv\u00e4sti, eiv\u00e4tk\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvatut ohjeistukset toteutuneet k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi yhteisty\u00f6n tekeminen koettiin eri tavalla opettajaryhmien v\u00e4lill\u00e4, sill\u00e4 erityisopettajat kokivat pedagogisiin asiakirjoihin liittyv\u00e4n yhteisty\u00f6n toimivaksi kun taas luokanopettajien kokemukset yhteisty\u00f6n toteutumisesta erosivat toisistaan jakaen aineiston t\u00e4lt\u00e4 osin kahteen osaan. Puolet luokanopettajista koki yhteisty\u00f6n toimivaksi ja puolet riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi. Keskeisiksi kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnan haasteiksi opettajat kokivat ep\u00e4selv\u00e4t lomakkeet sek\u00e4 lomakkeiden t\u00e4yt\u00f6n puutteellisen ohjeistuksen.\nTutkimuksen pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 opettajat tarvitsevat entist\u00e4 selke\u00e4mpi\u00e4 ohjeistuksia roolien jakamiseen ja keskin\u00e4isen yhteisty\u00f6n toteuttamiseen. Lis\u00e4ksi huomattiin, ett\u00e4 kolmiportaisen tuen asiakirjoja tulisi yksinkertaistaa ja niiden laadintaa kevent\u00e4\u00e4 opettajien ty\u00f6n tehostamiseksi. Kolmiportaisen tuen asiakirjoja ja niiden laadintaa kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 voidaan huomioida yh\u00e4 paremmin tukea tarvitsevat oppilaat sek\u00e4 asiakirjoja laativat opettajat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-05-27T10:06:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-27T10:06:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiset asiakirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteisty\u00f6 kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905272825", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64212
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/481f4a3a-6376-4d44-a05a-c6afeccf18fe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905272825.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Sanni Savijoki, Henriikka Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa pedagogiset asiakirjat Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat luokanopettajat yhteistyö kolmiportainen tuki
title Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa
title_full Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa
title_fullStr Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa
title_full_unstemmed Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa
title_short Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa
title_sort erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa
title_txtP Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa
topic pedagogiset asiakirjat Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat luokanopettajat yhteistyö kolmiportainen tuki
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat kolmiportainen tuki luokanopettajat pedagogiset asiakirjat yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64212 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272825
work_keys_str_mv AT salosanni erityisopettajanjaluokanopettajanroolitjayhteistyökolmiportaisentuenasiakirjojenlaadin