English teacher ethics upper secondary school student perceptions

Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee opettajien ammattietiikkaa opiskelijan näkökulmasta. Opettajuus on yleisesti tunnistettu eettiseksi ammatiksi, ja opettajien on hyvin tärkeää olla tietoisia heidän toimintaansa ohjaavista erilaisista arvoista ja käytänteistä. Opettajien etiikkaa on tutkittu Suome...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolehmainen, Maisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64208
_version_ 1828193081150668800
author Kolehmainen, Maisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kolehmainen, Maisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kolehmainen, Maisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kolehmainen, Maisa
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee opettajien ammattietiikkaa opiskelijan näkökulmasta. Opettajuus on yleisesti tunnistettu eettiseksi ammatiksi, ja opettajien on hyvin tärkeää olla tietoisia heidän toimintaansa ohjaavista erilaisista arvoista ja käytänteistä. Opettajien etiikkaa on tutkittu Suomessa pääosin peruskoulussa ja ulkomailla korkea-asteen opetuksessa, mutta tutkimuksessa on selkeä aukko suomalaisen lukiokoulutuksen ja aineenopetuksen näkökulmasta. Myöskin opiskelijoiden näkökulma on vähemmän tutkittu kuin opettajien, ja tarve lisätutkimuksista englanti vieraana kielenä – ympäristöissä on tunnistettu. Tämän pääosin määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tärkeinä opiskelijat (N=214) pitävät erilaisia opettajan eettisyyteen liittyviä tekijöitä ja kuinka hyvin nämä tekijät näkyvät lukion englanninopettajien toiminnassa. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään sitä, kuinka tärkeinä erilaisia englannin oppiaineeseen liittyviä eettisiä tekijöitä pidetään. Opiskelijoilta pyydettiin myös kuvauksia heidän kokemuksistaan eettisistä ja epäeettisistä englanninopettajista heidän kouluaikansa varrelta tilastoanalyysin tueksi. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä lukio-opiskelijoilta ympäri Suomea, ja analysoitiin tilastollisesti sekä sisällönanalyysin keinoin. Lukiolaiset pitivät kaikista tärkeimpinä eettisinä tekijöinä reilua arviointia, luottamuksellisuutta, kiusaamisen suvaitsemattomuutta, opettajan aineenhallintaa sekä tasa-arvoista kohtelua. Vähiten tärkeäksi koettiin se, ettei opettaja jakaisi henkilökohtaisia asioitaan sekä se, ettei opettaja käyttäisi sopimatonta kieltä. Analyysi osoitti, että lukiolaiset kokivat nykyisten englanninopettajiensa toiminnan erittäin eettisenä. Opiskelijoiden laajempien kuvauksien perusteella eettiset opettajat kohtelivat opiskelijoita tasapuolisesti ja positiivisesti, mm. auttaen, kannustaen, kuunnellen ja kohdellen ystävällisesti ja kunnioittaen. Kokemukset epäeettisyydestä englanninopettajien taholta liittyivät epäoikeudenmukaisuuteen sekä mm. nolaamiseen, vähättelyyn, kannustamattomuuteen, välinpitämättömyyteen ja ilkeyteen. Neljäsosa vastaajista ei kuitenkaan ollut koskaan kokenut epäeettistä käytöstä englanninopettajilta. Englannin oppiaineeseen liittyen opiskelijat arvostivat eniten opettajan kielitaitoa ja heidän kehityksensä tukemista kielenkäyttäjänä. Puolueettomuutta mm. englanninkielisten maiden politiikan suhteen ja etiikan käsittelemistä aiheena englannintunneilla sen sijaan ei pidetty kovin tärkeänä. Opettajat voisivat hyödyntää opiskelijoiden kokemuksia aiheesta työkaluna reflektointiin ja ammatilliseen kehitykseen. Jatkotutkimuksissa voitaisiin huomioida myös muut aineenopettajat ja selvittää sitä, millaisista toimintatavoista opiskelijoiden kokemukset epätasa-arvosta ja epäoikeudenmukaisuudesta johtuvat. Lisäksi olisi hyödyllistä tutkia sitä, millaisena opettajat näkevät omien eettisten periaatteidensa ja toimintansa suhteen. Lisäksi erityisesti englannin oppiaineessa voitaisiin perehtyä siihen, kuinka etiikka näkyy osana opetussisältöjä ja siihen, liittyvätkö eettiset kysymykset itse englannin kieleen.
first_indexed 2019-09-20T09:14:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kolehmainen, Maisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-27T09:18:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-27T09:18:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64208", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu- tutkielma k\u00e4sittelee opettajien ammattietiikkaa opiskelijan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Opettajuus on\nyleisesti tunnistettu eettiseksi ammatiksi, ja opettajien on hyvin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 olla tietoisia heid\u00e4n toimintaansa ohjaavista erilaisista arvoista ja k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4. Opettajien etiikkaa on tutkittu Suomessa p\u00e4\u00e4osin peruskoulussa ja ulkomailla korkea-asteen opetuksessa, mutta tutkimuksessa on selke\u00e4 aukko suomalaisen lukiokoulutuksen ja aineenopetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. My\u00f6skin opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulma on v\u00e4hemm\u00e4n tutkittu kuin opettajien, ja tarve lis\u00e4tutkimuksista englanti vieraana kielen\u00e4 \u2013 ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 on tunnistettu.\n\nT\u00e4m\u00e4n p\u00e4\u00e4osin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka t\u00e4rkein\u00e4 opiskelijat (N=214) pit\u00e4v\u00e4t\nerilaisia opettajan eettisyyteen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ja kuinka hyvin n\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t n\u00e4kyv\u00e4t lukion englanninopettajien toiminnassa. Lis\u00e4ksi tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n sit\u00e4, kuinka t\u00e4rkein\u00e4 erilaisia englannin oppiaineeseen liittyvi\u00e4 eettisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n. Opiskelijoilta pyydettiin my\u00f6s kuvauksia heid\u00e4n kokemuksistaan eettisist\u00e4 ja ep\u00e4eettisist\u00e4 englanninopettajista heid\u00e4n kouluaikansa varrelta tilastoanalyysin tueksi. Aineisto ker\u00e4ttiin Webropol-kyselyll\u00e4 lukio-opiskelijoilta ymp\u00e4ri Suomea, ja analysoitiin tilastollisesti sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\n\nLukiolaiset pitiv\u00e4t kaikista t\u00e4rkeimpin\u00e4 eettisin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 reilua arviointia, luottamuksellisuutta, kiusaamisen suvaitsemattomuutta, opettajan aineenhallintaa sek\u00e4 tasa-arvoista kohtelua. V\u00e4hiten t\u00e4rke\u00e4ksi koettiin se, ettei opettaja jakaisi henkil\u00f6kohtaisia asioitaan sek\u00e4 se, ettei opettaja k\u00e4ytt\u00e4isi sopimatonta kielt\u00e4. Analyysi osoitti, ett\u00e4 lukiolaiset kokivat nykyisten englanninopettajiensa toiminnan eritt\u00e4in eettisen\u00e4. Opiskelijoiden laajempien kuvauksien perusteella eettiset opettajat kohtelivat opiskelijoita tasapuolisesti ja positiivisesti, mm. auttaen, kannustaen, kuunnellen ja kohdellen yst\u00e4v\u00e4llisesti ja kunnioittaen. Kokemukset ep\u00e4eettisyydest\u00e4 englanninopettajien taholta liittyiv\u00e4t ep\u00e4oikeudenmukaisuuteen sek\u00e4 mm. nolaamiseen,\nv\u00e4h\u00e4ttelyyn, kannustamattomuuteen, v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyteen ja ilkeyteen. Nelj\u00e4sosa vastaajista ei kuitenkaan ollut koskaan kokenut ep\u00e4eettist\u00e4 k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 englanninopettajilta. Englannin oppiaineeseen liittyen opiskelijat arvostivat eniten opettajan kielitaitoa ja heid\u00e4n kehityksens\u00e4 tukemista kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4. Puolueettomuutta mm. englanninkielisten maiden politiikan suhteen ja etiikan k\u00e4sittelemist\u00e4 aiheena\nenglannintunneilla sen sijaan ei pidetty kovin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Opettajat voisivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden kokemuksia aiheesta ty\u00f6kaluna reflektointiin ja ammatilliseen kehitykseen.\n\nJatkotutkimuksissa voitaisiin huomioida my\u00f6s muut aineenopettajat ja selvitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, millaisista toimintatavoista opiskelijoiden kokemukset ep\u00e4tasa-arvosta ja ep\u00e4oikeudenmukaisuudesta johtuvat. Lis\u00e4ksi\nolisi hy\u00f6dyllist\u00e4 tutkia sit\u00e4, millaisena opettajat n\u00e4kev\u00e4t omien eettisten periaatteidensa ja toimintansa suhteen. Lis\u00e4ksi erityisesti englannin oppiaineessa voitaisiin perehty\u00e4 siihen, kuinka etiikka n\u00e4kyy osana\nopetussis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja siihen, liittyv\u00e4tk\u00f6 eettiset kysymykset itse englannin kieleen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-05-27T09:18:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-27T09:18:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "general upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perceptions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English teacher ethics : upper secondary school student perceptions", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905272824", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattietiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professional ethics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ethics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ethicality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64208
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:17Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/543d8e8a-c6de-457a-8329-c0fdb88c0030\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905272824.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kolehmainen, Maisa English teacher ethics : upper secondary school student perceptions general upper secondary school perceptions language teaching Englannin kieli English 301 kieltenopetus opettajat ammattietiikka etiikka eettisyys teachers professional ethics ethics ethicality
title English teacher ethics : upper secondary school student perceptions
title_full English teacher ethics : upper secondary school student perceptions
title_fullStr English teacher ethics : upper secondary school student perceptions English teacher ethics : upper secondary school student perceptions
title_full_unstemmed English teacher ethics : upper secondary school student perceptions English teacher ethics : upper secondary school student perceptions
title_short English teacher ethics
title_sort english teacher ethics upper secondary school student perceptions
title_sub upper secondary school student perceptions
title_txtP English teacher ethics : upper secondary school student perceptions
topic general upper secondary school perceptions language teaching Englannin kieli English 301 kieltenopetus opettajat ammattietiikka etiikka eettisyys teachers professional ethics ethics ethicality
topic_facet 301 Englannin kieli English ammattietiikka eettisyys ethicality ethics etiikka general upper secondary school kieltenopetus language teaching opettajat perceptions professional ethics teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64208 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272824
work_keys_str_mv AT kolehmainenmaisa englishteacherethicsuppersecondaryschoolstudentperceptions