ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia näkemyksiä ICT-alan työntekijöillä on ammatillisen osaamisen kehittämisestä nopeasti muuttuvalla alalla ja sitä, kenellä on vastuu työntekijöiden osaamisen kehittämisestä. Lisäksi tutkimus käsittelee työntekijöiden näkemyksiä siitä, kuinka joh...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lindholm, Emilia, Takala, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64201
_version_ 1826225741839204352
author Lindholm, Emilia Takala, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lindholm, Emilia Takala, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lindholm, Emilia Takala, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lindholm, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia näkemyksiä ICT-alan työntekijöillä on ammatillisen osaamisen kehittämisestä nopeasti muuttuvalla alalla ja sitä, kenellä on vastuu työntekijöiden osaamisen kehittämisestä. Lisäksi tutkimus käsittelee työntekijöiden näkemyksiä siitä, kuinka johto tukee heidän ammatillisen osaamisensa kehittymistä. Aiempaa tutkimusta ei ole tehty runsaasti samasta näkökulmasta. Tutkielman aihe on myös ajankohtainen, sillä työelämän jatkuvat muutokset luovat vaatimuksia työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittymistä kohtaan. Johdon täytyy huomioida tämä tukiessaan työntekijöitä. Tämän tutkimuksen lähestymistapa on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto on osa HeRMo-hankkeen haastatteluaineistoja. Tutkimuksemme aineisto koostuu yhden ICT-alan organisaation työntekijöiden haastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin sekä käyttäen apuna myös teemoittelua. Tutkimustulokset osoittivat, että ICT-alan työntekijät kehittävät ammatillista osaamistaan itseohjautuvasti ja ongelmanratkaisutilanteita koetaan päivittäin. Työntekijöillä on itsellään vastuu ammatillisen osaamisen kehittämisestä teknologioiden muuttuessa nopeasti ja nämä muutosten tuomat vaatimukset tuottivat työntekijöille ajoittain stressiä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijät kokevat johtajien tuen myönteisenä organisaation matalan hierarkian ja avoimen ilmapiirin ansiosta. Johtajat kannustavat työntekijöitä kehittämään osaamistaan ja mahdollistavat toiveiden mukaisia työtehtäviä. Johtajat edistävät työntekijöiden osaamisen kehittämistä ylläpitämällä heidän hyvinvointiaan. Työntekijät kokivat johdon tuessa myös puutteita. Osa työntekijöistä kaipasi lisää tukea etenkin työsuhteen alussa. Lisäksi he toivoivat enemmän tiimityöskentelyä ja tiedon jakamisen mahdollisuuksia, jolloin ammatillisen osaamisen kehittyminen tehostuisi. Näiden tutkimustulosten avulla voidaan auttaa johtoa tiedostamaan paremmin ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittämisen tuen puutteita ja sitä, millaiset käytänteet tukevat työntekijöiden osaamisen kehittymistä. Tulevaisuudessa tulisi tehdä tutkimusta myös johdon näkökulmasta ja siitä, kuinka johto kokee tukevansa työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittymistä.
first_indexed 2019-09-20T09:14:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puolimatka, Tapio", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindholm, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Takala, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-27T08:39:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-27T08:39:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64201", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 ICT-alan ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4 on ammatillisen osaamisen kehitt\u00e4misest\u00e4 nopeasti muuttuvalla alalla ja sit\u00e4, kenell\u00e4 on vastuu ty\u00f6ntekij\u00f6iden osaamisen kehitt\u00e4misest\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimus k\u00e4sittelee ty\u00f6ntekij\u00f6iden n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, kuinka johto tukee heid\u00e4n ammatillisen osaamisensa kehittymist\u00e4. Aiempaa tutkimusta ei ole tehty runsaasti samasta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielman aihe on my\u00f6s ajankohtainen, sill\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n jatkuvat muutokset luovat vaatimuksia ty\u00f6ntekij\u00f6iden ammatillisen osaamisen kehittymist\u00e4 kohtaan. Johdon t\u00e4ytyy huomioida t\u00e4m\u00e4 tukiessaan ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen l\u00e4hestymistapa on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto on osa HeRMo-hankkeen haastatteluaineistoja. Tutkimuksemme aineisto koostuu yhden ICT-alan organisaation ty\u00f6ntekij\u00f6iden haastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en apuna my\u00f6s teemoittelua. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 ICT-alan ty\u00f6ntekij\u00e4t kehitt\u00e4v\u00e4t ammatillista osaamistaan itseohjautuvasti ja ongelmanratkaisutilanteita koetaan p\u00e4ivitt\u00e4in. Ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4 on itsell\u00e4\u00e4n vastuu ammatillisen osaamisen kehitt\u00e4misest\u00e4 teknologioiden muuttuessa nopeasti ja n\u00e4m\u00e4 muutosten tuomat vaatimukset tuottivat ty\u00f6ntekij\u00f6ille ajoittain stressi\u00e4. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4t kokevat johtajien tuen my\u00f6nteisen\u00e4 organisaation matalan hierarkian ja avoimen ilmapiirin ansiosta. Johtajat kannustavat ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n osaamistaan ja mahdollistavat toiveiden mukaisia ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4. Johtajat edist\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ntekij\u00f6iden osaamisen kehitt\u00e4mist\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4ll\u00e4 heid\u00e4n hyvinvointiaan. Ty\u00f6ntekij\u00e4t kokivat johdon tuessa my\u00f6s puutteita. Osa ty\u00f6ntekij\u00f6ist\u00e4 kaipasi lis\u00e4\u00e4 tukea etenkin ty\u00f6suhteen alussa. Lis\u00e4ksi he toivoivat enemm\u00e4n tiimity\u00f6skentely\u00e4 ja tiedon jakamisen mahdollisuuksia, jolloin ammatillisen osaamisen kehittyminen tehostuisi. N\u00e4iden tutkimustulosten avulla voidaan auttaa johtoa tiedostamaan paremmin ICT-alan ty\u00f6ntekij\u00f6iden ammatillisen osaamisen kehitt\u00e4misen tuen puutteita ja sit\u00e4, millaiset k\u00e4yt\u00e4nteet tukevat ty\u00f6ntekij\u00f6iden osaamisen kehittymist\u00e4. Tulevaisuudessa tulisi tehd\u00e4 tutkimusta my\u00f6s johdon n\u00e4k\u00f6kulmasta ja siit\u00e4, kuinka johto kokee tukevansa ty\u00f6ntekij\u00f6iden ammatillisen osaamisen kehittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-05-27T08:39:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-27T08:39:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillisen osaamisen kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ICT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ICT-alan ty\u00f6ntekij\u00f6iden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905272810", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka-ala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaamisen kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaamisen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64201
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9c9e6bfb-8d0b-47e4-8a15-4c34e5622aa5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905272810.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindholm, Emilia Takala, Essi ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen ammatillisen osaamisen kehittäminen työelämän muutos ICT Aikuiskasvatus Adult Education 102 tieto- ja viestintätekniikka-ala itseohjautuvuus osaaminen osaamisen kehittäminen osaamisen johtaminen
title ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
title_full ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
title_fullStr ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
title_full_unstemmed ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
title_short ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
title_sort ict alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
title_txtP ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
topic ammatillisen osaamisen kehittäminen työelämän muutos ICT Aikuiskasvatus Adult Education 102 tieto- ja viestintätekniikka-ala itseohjautuvuus osaaminen osaamisen kehittäminen osaamisen johtaminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ICT ammatillisen osaamisen kehittäminen itseohjautuvuus osaaminen osaamisen johtaminen osaamisen kehittäminen tieto- ja viestintätekniikka-ala työelämän muutos
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64201 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272810
work_keys_str_mv AT lindholmemilia ictalantyöntekijöidenammatillisenosaamisenkehittyminenjasentukeminen