"Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia päiväkodeissa toteutettavasta empatiakasvatuksesta. Erityisesti tietoa haluttiin saada menetelmistä ja keinoista, joita empatiakasvatuksessa käytetään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat la...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ansaharju, Tilda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64200
_version_ 1826225799613644800
author Ansaharju, Tilda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ansaharju, Tilda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ansaharju, Tilda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ansaharju, Tilda
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia päiväkodeissa toteutettavasta empatiakasvatuksesta. Erityisesti tietoa haluttiin saada menetelmistä ja keinoista, joita empatiakasvatuksessa käytetään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat laadukkaan empatiakasvatuksen edellytyksiä sekä heikentäviä tekijöitä. Tutkimuksen aineisto on kerätty verkkokyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin ”Varhaiskasvatuksen opettajat”- Facebook-ryhmään. Kyselyyn, joka sisälsi avoimia sekä monivalintakysymyksiä vastasi 19 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimuksessa kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajat pitävät empatiakasvatusta erittäin tärkeänä. Empatiakasvatusta toteutetaan enimmäkseen päiväkodin arjen tilanteissa, mutta myös monet valmiit tunnekasvatusmateriaalit ovat varhaiskasvatuksen opettajien käytössä. Varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat omat empatiakasvatukseen liittyvät pedagogiset taitonsa pääosin hyviksi, mutta kokevat kuitenkin pedagogisiin keinoihin tarvittavan täydennyskoulutusta. Laadukkaan empatiakasvatuksen edellytyksiä tulosten perusteella ovat yhteinen kasvatuslinja sekä myönteinen ja avoin ilmapiiri lasten kanssa toimivien kasvattajien kesken. Suurimpia heikentäviä tekijöitä ovat resurssit, kiire, epäyhtenäinen kasvatuslinja kasvattajien välillä sekä suuret ryhmäkoot päiväkodeissa.
first_indexed 2019-09-20T09:13:00Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautamies, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ansaharju, Tilda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-27T08:30:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-27T08:30:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64200", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia p\u00e4iv\u00e4kodeissa toteutettavasta empatiakasvatuksesta. Erityisesti tietoa haluttiin saada menetelmist\u00e4 ja keinoista, joita empatiakasvatuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 ovat laadukkaan empatiakasvatuksen edellytyksi\u00e4 sek\u00e4 heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. \r\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty verkkokyselylomakkeen avulla, joka l\u00e4hetettiin \u201dVarhaiskasvatuksen opettajat\u201d- Facebook-ryhm\u00e4\u00e4n. Kyselyyn, joka sis\u00e4lsi avoimia sek\u00e4 monivalintakysymyksi\u00e4 vastasi 19 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4\u00e4.\r\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat pit\u00e4v\u00e4t empatiakasvatusta eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Empatiakasvatusta toteutetaan enimm\u00e4kseen p\u00e4iv\u00e4kodin arjen tilanteissa, mutta my\u00f6s monet valmiit tunnekasvatusmateriaalit ovat varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat omat empatiakasvatukseen liittyv\u00e4t pedagogiset taitonsa p\u00e4\u00e4osin hyviksi, mutta kokevat kuitenkin pedagogisiin keinoihin tarvittavan t\u00e4ydennyskoulutusta. Laadukkaan empatiakasvatuksen edellytyksi\u00e4 tulosten perusteella ovat yhteinen kasvatuslinja sek\u00e4 my\u00f6nteinen ja avoin ilmapiiri lasten kanssa toimivien kasvattajien kesken. Suurimpia heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ovat resurssit, kiire, ep\u00e4yhten\u00e4inen kasvatuslinja kasvattajien v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 suuret ryhm\u00e4koot p\u00e4iv\u00e4kodeissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-05-27T08:30:31Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-27T08:30:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "empatiataidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "empatiakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Toisessa ryhm\u00e4ss\u00e4 katkera \"anteeks\" riitt\u00e4\u00e4 ja tilanne on muka selvitetty\" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905272809", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4n kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64200
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2fc7cd39-a4fd-4b7f-8938-a55193377b76\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905272809.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ansaharju, Tilda "Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta empatiataidot empatiakasvatus sosioemotionaalinen kehitys Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus päiväkodit empatia tunnetaidot tunnekasvatus tunne-elämän kehitys
title "Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta
title_full "Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta
title_fullStr "Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta "Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta
title_full_unstemmed "Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta "Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta
title_short "Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty"
title_sort toisessa ryhmässä katkera anteeks riittää ja tilanne on muka selvitetty varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta
title_txtP "Toisessa ryhmässä katkera "anteeks" riittää ja tilanne on muka selvitetty" : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia empatiakasvatuksesta
topic empatiataidot empatiakasvatus sosioemotionaalinen kehitys Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus päiväkodit empatia tunnetaidot tunnekasvatus tunne-elämän kehitys
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus empatia empatiakasvatus empatiataidot päiväkodit sosioemotionaalinen kehitys tunne-elämän kehitys tunnekasvatus tunnetaidot varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64200 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272809
work_keys_str_mv AT ansaharjutilda toisessaryhmässäkatkeraanteeksriittääjatilanneonmukaselvitettyvarhaiskasvatukseno