"Es war Deutsch in der Luft" Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses

Toiminnallinen kieltenopetus on ollut esillä viime vuosina, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän osana aikuisten kieltenopetusta. Toiminnallisuuden pohjalla vaikuttaa useita teorioita ja suuntauksia. Tämä tutkielma pohjaa John Deweyn sekä David Kolbin kokemusoppimista käsitteleviin teorioihin ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ranta-Ylitalo, Liisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64176
_version_ 1828193081133891585
author Ranta-Ylitalo, Liisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ranta-Ylitalo, Liisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ranta-Ylitalo, Liisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ranta-Ylitalo, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Toiminnallinen kieltenopetus on ollut esillä viime vuosina, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän osana aikuisten kieltenopetusta. Toiminnallisuuden pohjalla vaikuttaa useita teorioita ja suuntauksia. Tämä tutkielma pohjaa John Deweyn sekä David Kolbin kokemusoppimista käsitteleviin teorioihin ja tarkastelee toiminnallista kielenoppimista aikuiskoulutuksessa niiden näkökulmasta. Aikuisten oppimista tarkastellaan Malcolm S. Knowlesin aikuisoppimisen teorian kautta. Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia aikuisilla kielenoppijoilla on toiminnallisista tehtävistä ja aktiviteeteista ja miten ne heidän mielestään vaikuttavat heidän oppimistuloksiinsa. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana 50-tuntista saksan alkeiskurssia kevään 2018 aikana sekä kyselylomakkeilla että kurssin lopuksi toteutetun, nauhoitetun ja litteroidun ryhmäkeskustelun avulla. Ryhmäkeskustelun litteraatti muodostaa tutkimuksen pääaineiston. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysi avulla tutkimalla aineistosta esiin nousseita teemoja. Tutkimustulokset osoittavat, että aikuiset kielenoppijat nimesivät verrattain enemmän oppimista tukevia kokemuksia kuin oppimista hankaloittavia seikkoja. Oppimista tukevat seikat voitiin jakaa kolmeen eri osa-alueeseen, jotka ovat tehtävien konkreettisuus, keskustelutehtävät sekä ryhmän rooli osana oppimista. Oppimista heikentäviksi seikoiksi koettiin sekä toiminnallisten tehtävien epäsopivaksi koettu vaatimustaso että ulkoiset ja sisäiset syyt, kuten väsymys tai aikarajoitteet. Tutkimuksessa ilmeni myös, että toiminnalliset aktiviteetit koettiin ennen kaikkea sanaston opettelemista, puhumista ja kielenkäytön harjoittelua tukevina.
first_indexed 2019-09-20T09:13:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ranta-Ylitalo, Liisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-24T06:40:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-24T06:40:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64176", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toiminnallinen kieltenopetus on ollut esill\u00e4 viime vuosina, mutta sit\u00e4 on tutkittu verrattain v\u00e4h\u00e4n osana aikuisten kieltenopetusta. Toiminnallisuuden pohjalla vaikuttaa useita teorioita ja suuntauksia. T\u00e4m\u00e4 tutkielma pohjaa John Deweyn sek\u00e4 David Kolbin kokemusoppimista k\u00e4sitteleviin teorioihin ja tarkastelee toiminnallista kielenoppimista aikuiskoulutuksessa niiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Aikuisten oppimista tarkastellaan Malcolm S. Knowlesin aikuisoppimisen teorian kautta. \n\nT\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia aikuisilla kielenoppijoilla on toiminnallisista teht\u00e4vist\u00e4 ja aktiviteeteista ja miten ne heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n vaikuttavat heid\u00e4n oppimistuloksiinsa. \n\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty osana 50-tuntista saksan alkeiskurssia kev\u00e4\u00e4n 2018 aikana sek\u00e4 kyselylomakkeilla ett\u00e4 kurssin lopuksi toteutetun, nauhoitetun ja litteroidun ryhm\u00e4keskustelun avulla. Ryhm\u00e4keskustelun litteraatti muodostaa tutkimuksen p\u00e4\u00e4aineiston. \n\nAineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi avulla tutkimalla aineistosta esiin nousseita teemoja. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 aikuiset kielenoppijat nimesiv\u00e4t verrattain enemm\u00e4n oppimista tukevia kokemuksia kuin oppimista hankaloittavia seikkoja. Oppimista tukevat seikat voitiin jakaa kolmeen eri osa-alueeseen, jotka ovat teht\u00e4vien konkreettisuus, keskusteluteht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 ryhm\u00e4n rooli osana oppimista. Oppimista heikent\u00e4viksi seikoiksi koettiin sek\u00e4 toiminnallisten teht\u00e4vien ep\u00e4sopivaksi koettu vaatimustaso ett\u00e4 ulkoiset ja sis\u00e4iset syyt, kuten v\u00e4symys tai aikarajoitteet. Tutkimuksessa ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 toiminnalliset aktiviteetit koettiin ennen kaikkea sanaston opettelemista, puhumista ja kielenk\u00e4yt\u00f6n harjoittelua tukevina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-24T06:40:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-24T06:40:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuisten kielenoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen kieltenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Es war Deutsch in der Luft\" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905242790", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64176
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:01:20Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a686e4a6-e1ec-439c-b171-f086284512df\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905242790.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ranta-Ylitalo, Liisa "Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses aikuisten kielenoppiminen toiminnallinen kieltenopetus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kieltenopetus kielen oppiminen aikuiskoulutus toiminnallisuus
title "Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
title_full "Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
title_fullStr "Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses "Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
title_full_unstemmed "Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses "Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
title_short "Es war Deutsch in der Luft"
title_sort es war deutsch in der luft erfahrungen erwachsener sprachlerner mit dem handlungsorientierten unterricht im rahmen eines daf kurses
title_sub Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
title_txtP "Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
topic aikuisten kielenoppiminen toiminnallinen kieltenopetus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kieltenopetus kielen oppiminen aikuiskoulutus toiminnallisuus
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri aikuiskoulutus aikuisten kielenoppiminen kielen oppiminen kieltenopetus toiminnallinen kieltenopetus toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64176 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905242790
work_keys_str_mv AT rantaylitaloliisa eswardeutschinderlufterfahrungenerwachsenersprachlernermitdemhandlungsorientie