”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan lapsiryhmän ulkopuolella tapahtuvaa suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyötä eli SAK-työaikaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia SAK-työajan merkityksestä varhaiskasvatuksen toteuttamiselle, SAK-työajan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Autioniemi, Hanna-Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64175
_version_ 1828193210712719360
author Autioniemi, Hanna-Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Autioniemi, Hanna-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Autioniemi, Hanna-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Autioniemi, Hanna-Mari
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan lapsiryhmän ulkopuolella tapahtuvaa suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyötä eli SAK-työaikaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia SAK-työajan merkityksestä varhaiskasvatuksen toteuttamiselle, SAK-työajan toteutumisesta sekä SAK-työaikaan liittyvästä organisaatiokulttuurin muutoksesta. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa erään keskisuomalaisen kaupungin kunnallisista päiväkodeista. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, jolloin haastattelijalla oli mahdollisuus tarkentaviin kysymyksiin. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksissa SAK-työaika mahdollisti ajan ja paikan pedagogiselle suunnittelulle, arvioinnille ja kehittämiselle sekä lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien laatimiselle. SAK-työaika koettiin kuitenkin haavoittuvaksi, sillä SAK-työaika peruuntui helposti. Opettajat kokivat, että SAK-työaikaan kuuluvat tehtävät ja SAK-työajan merkitys olivat epäselviä työyhteisössä. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että SAK-työaika mahdollistaa laadukkaan varhaiskasvatuksen. Jotta SAK-työaika toteutuu tarkoituksenmukaisesti, tämä tutkimus osoittaa, että konkreettisten muutosten lisäksi muutostyö tulee kohdistaa ymmärrykseen SAK-työajan merkityksestä lapsiryhmälle.
first_indexed 2024-09-11T08:48:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltoper\u00e4, Kaisu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Autioniemi, Hanna-Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-24T06:38:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-24T06:38:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64175", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan lapsiryhm\u00e4n ulkopuolella tapahtuvaa suunnittelu-, arviointi- ja kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4 eli SAK-ty\u00f6aikaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia SAK-ty\u00f6ajan merkityksest\u00e4 varhaiskasvatuksen toteuttamiselle, SAK-ty\u00f6ajan toteutumisesta sek\u00e4 SAK-ty\u00f6aikaan liittyv\u00e4st\u00e4 organisaatiokulttuurin muutoksesta. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajaa er\u00e4\u00e4n keskisuomalaisen kaupungin kunnallisista p\u00e4iv\u00e4kodeista. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelujen avulla, jolloin haastattelijalla oli mahdollisuus tarkentaviin kysymyksiin. Tutkimusaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksissa SAK-ty\u00f6aika mahdollisti ajan ja paikan pedagogiselle suunnittelulle, arvioinnille ja kehitt\u00e4miselle sek\u00e4 lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien laatimiselle. SAK-ty\u00f6aika koettiin kuitenkin haavoittuvaksi, sill\u00e4 SAK-ty\u00f6aika peruuntui helposti. Opettajat kokivat, ett\u00e4 SAK-ty\u00f6aikaan kuuluvat teht\u00e4v\u00e4t ja SAK-ty\u00f6ajan merkitys olivat ep\u00e4selvi\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 SAK-ty\u00f6aika mahdollistaa laadukkaan varhaiskasvatuksen. Jotta SAK-ty\u00f6aika toteutuu tarkoituksenmukaisesti, t\u00e4m\u00e4 tutkimus osoittaa, ett\u00e4 konkreettisten muutosten lis\u00e4ksi muutosty\u00f6 tulee kohdistaa ymm\u00e4rrykseen SAK-ty\u00f6ajan merkityksest\u00e4 lapsiryhm\u00e4lle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-24T06:38:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-24T06:38:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SAK-ty\u00f6aika", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kotiorganisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaatiokulttuurin muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6vuorosuunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dIlman SAK-ty\u00f6aikaa ei olis kunnollista lapsiryhm\u00e4ty\u00f6t\u00e4 eik\u00e4 kunnollista suunnitteluty\u00f6t\u00e4\u201d : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehitt\u00e4misty\u00f6ajasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905242789", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiokulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64175
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:48Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aeb5d560-2f95-45fe-8a79-aeb22d044679\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905242789.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Autioniemi, Hanna-Mari ”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta SAK-työaika päiväkotiorganisaatio organisaatiokulttuurin muutos työvuorosuunnittelu Varhaiskasvatus Special Education 104 varhaiskasvatus organisaatiokulttuuri päiväkodit työaika
title ”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta
title_full ”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta
title_fullStr ”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta ”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta
title_full_unstemmed ”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta ”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta
title_short ”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä”
title_sort ilman sak työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu arviointi ja kehittämistyöajasta
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta
title_txtP ”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta
topic SAK-työaika päiväkotiorganisaatio organisaatiokulttuurin muutos työvuorosuunnittelu Varhaiskasvatus Special Education 104 varhaiskasvatus organisaatiokulttuuri päiväkodit työaika
topic_facet 104 SAK-työaika Special Education Varhaiskasvatus organisaatiokulttuuri organisaatiokulttuurin muutos päiväkodit päiväkotiorganisaatio työaika työvuorosuunnittelu varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64175 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905242789
work_keys_str_mv AT autioniemihannamari ilmansaktyöaikaaeioliskunnollistalapsiryhmätyötäeikäkunnollistasuunnitteluty