”Ilman SAK-työaikaa ei olis kunnollista lapsiryhmätyötä eikä kunnollista suunnittelutyötä” varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyöajasta

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan lapsiryhmän ulkopuolella tapahtuvaa suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyötä eli SAK-työaikaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia SAK-työajan merkityksestä varhaiskasvatuksen toteuttamiselle, SAK-työajan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Autioniemi, Hanna-Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64175
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan lapsiryhmän ulkopuolella tapahtuvaa suunnittelu-, arviointi- ja kehittämistyötä eli SAK-työaikaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia SAK-työajan merkityksestä varhaiskasvatuksen toteuttamiselle, SAK-työajan toteutumisesta sekä SAK-työaikaan liittyvästä organisaatiokulttuurin muutoksesta. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa erään keskisuomalaisen kaupungin kunnallisista päiväkodeista. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, jolloin haastattelijalla oli mahdollisuus tarkentaviin kysymyksiin. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksissa SAK-työaika mahdollisti ajan ja paikan pedagogiselle suunnittelulle, arvioinnille ja kehittämiselle sekä lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien laatimiselle. SAK-työaika koettiin kuitenkin haavoittuvaksi, sillä SAK-työaika peruuntui helposti. Opettajat kokivat, että SAK-työaikaan kuuluvat tehtävät ja SAK-työajan merkitys olivat epäselviä työyhteisössä. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että SAK-työaika mahdollistaa laadukkaan varhaiskasvatuksen. Jotta SAK-työaika toteutuu tarkoituksenmukaisesti, tämä tutkimus osoittaa, että konkreettisten muutosten lisäksi muutostyö tulee kohdistaa ymmärrykseen SAK-työajan merkityksestä lapsiryhmälle.