Työntekijöiden kokemuksia tekoälystä suomalaisessa finanssiorganisaatiossa

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia ja selittää, millaisia vaikutuksia tekoälyn ja robotiikan hyödyntämisellä on käytännön pankkityöhön tällä hetkellä, mitä hyötyä tai haittaa niistä on työntekoon ja millaisia vaikutuksia niiden hyödyntämisestä on pankkitoimihenkilöiden m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiviahde, Mona
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64169
Description
Summary:Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia ja selittää, millaisia vaikutuksia tekoälyn ja robotiikan hyödyntämisellä on käytännön pankkityöhön tällä hetkellä, mitä hyötyä tai haittaa niistä on työntekoon ja millaisia vaikutuksia niiden hyödyntämisestä on pankkitoimihenkilöiden mielestä asiakkaan kannalta. Lisäksi halutaan selvittää, millaisia tulevaisuudenkuvia pankkitoimihenkilöillä, erityisesti rahoitusneuvojilla, on tekoälystä oman työnsä näkökulmasta. Tutkielman teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään tekoälyä ilmiönä, käydään lyhyesti läpi sen historiallisia merkkipaaluja ja esitellään tekoälyn eri sovellutuksia sekä niihin liittyviä eettisiä kysymyksiä. Toinen osa käsittelee teknologisen kehityksen ja digitalisaation aikaansaamia muutoksia työelämässä ja johtamisessa. Tutkielma on tehty osana Jyväskylän yliopiston SALP-tutkimusryhmää, jonka kohdeorganisaationa on OP Ryhmä. Tutkielmassa käytettävä haastatteluaineisto koostuu 18 teemahaastattelusta, jotka on toteutettu kirjoittajan lisäksi kahden muun tutkimusryhmään kuuluvan tutkijan toimesta syystalvella 2018-2019. Kerättyä aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin, teemoittelun ja diskurssianalyysin avulla. Keskeisenä havaintona oli, että toimihenkilöiden kokemukset tekoälystä ja tekoälyavusteisista työkaluista ovat pääosin positiivisia, sillä ne tehostavat toimintaa ja jättävät siten enemmän aikaa asiakaskohtaamisille sekä valmentavalle johtamiselle. Eniten haittaa aiheuttaa se, että käytössä olevat tekoälylliset työkalut ovat vielä melko alkeellisia ja keskeneräisiä, ja sen vuoksi kankeita käyttää. Toimihenkilöt kuitenkin kokevat tekoälyn väistämättä olevan osa tulevaisuutta, ja he uskovat myös töidensä säilyvän, kunhan vain kehittävät omaa osaamistaan muutosten vaatimaan suuntaan.