Summary: | Avoimet oppimistilat ja yhteisopettajuus ovat kouluympäristössä tuttuja käsitteitä. Uusien koulurakennusten oppimisympäristöt ja oppimistilat ovat muuttuneet paljon aiempiin ympäristöihin verrattuna. Oppimistilojen muuttuminen
haastaa myös opettajuuden ja enää ei olla yksinopettamisen kannalla vaan koulun toiminta on huomattavasti yhteisöllisempään. Tähän toimintakulttuuriin sopii yhteisopettajuus, opettajien yhdessä tekeminen. Tämän tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi oppimisympäristöjen ulottuvuuksia ja yhteisopettajuutta.
Tutkimustehtävänä on tutkia luokanopettajien käsityksiä yhteisopettajuudesta ja avoimista oppimistiloista. Tutkimusaineiston keräsin uusissa avoimissa
tiloissa toimivilta ja yhteisopettajuutta toteuttavilta luokanopettajilta. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessani on ryhmähaastattelu, johon osallistui kolme
luokanopettajaa.
Metodologisena lähtökohtana on fenomenografia. Analyysin jälkeen tutkimustuloksiksi muodostui molemmista aiheista kolme pääkategoriaa eli käsitystä. Avoimiin oppistiloihin käsityksiksi muodostui uusiin avoimiin oppistiloihin sopeutuminen, avoimien oppimistilojen mahdollisuudet ja mahdollisuus oppimiseen. Yhteisopettajuuteen liittyviksi käsityksiksi muodostui kollegiaalinen
yhteistyö, oppilaan etu ja työhyvinvointi. Yhteisissä tiloissa ja yhteisopettajuutta
yhdessä toteuttavien luokanopettajien käsitykset olivat yhteneväisiä niin yhteisopettajuudesta kuin avoimista oppimistiloista. Tällä tutkimuksella saadaan käytännön tietoa opettajien omista käsityksistä yhteisopettajuudesta ja avoimista oppimistiloista, käytännön toimintamalleista ja niiden toimivuudesta
|