Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä. Tavoitteena on selvittää, mitkä asiat luokanopettajat kokevat olevan lasten syrjään jäämisen taustalla. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja se pohjautuu narratiiviseen tutkimust...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruostetsaari, Satu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64156
_version_ 1826225695713394688
author Ruostetsaari, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruostetsaari, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruostetsaari, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruostetsaari, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä. Tavoitteena on selvittää, mitkä asiat luokanopettajat kokevat olevan lasten syrjään jäämisen taustalla. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja se pohjautuu narratiiviseen tutkimustapaan. Tutkimuksen lähtökohtana on temaattinen analyysi narratiivisesta haastattelusta. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa Pohjois-Pohjanmaalta. Analyysin pohjalta opettajien kertomuksista muodostui kolme teemaluokkaa: haasteet vuorovaikutus- ja sosiaalisissa taidoissa, erilaiset oppilaat, sekä oppilaiden negatiivinen ja aggressiivinen käytös. Oppilaan syrjään jäämisen taustoiksi muodostuivat, oppilaan diagnosoitu kehityshäiriö ja kodin merkitys. Lisäksi opettajien kertomuksissa nousi vahvasti esille opettajan rooli syrjäytymisen ehkäisijänä. Tutkimuksen perusteella opettajat kokivat, että peruskoulussa lasten syrjään jääminen ei ole ongelma, joka tulee automaattisesti johtamaan lapsen kehityksen suunnan syrjään yhteiskunnasta. Lasten syrjään jäämistä ja siten syrjäytymisen uhkaa opettaja ja koulu pystyvät toiminnallaan ehkäisemään. Merkittävässä roolissa lasten syrjään jäämisen ehkäisyssä on myös eri toimialojen varhainen puuttuminen, sekä lasten sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen sekä kehittäminen.
first_indexed 2019-09-20T09:14:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruostetsaari, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-23T12:27:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-23T12:27:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64156", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia\nsyrj\u00e4ss\u00e4 olevista oppilaista kouluyhteis\u00f6ss\u00e4. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4\nasiat luokanopettajat kokevat olevan lasten syrj\u00e4\u00e4n j\u00e4\u00e4misen taustalla.\nTutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja se pohjautuu narratiiviseen\ntutkimustapaan. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on temaattinen analyysi\nnarratiivisesta haastattelusta. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa\nPohjois-Pohjanmaalta.\nAnalyysin pohjalta opettajien kertomuksista muodostui kolme\nteemaluokkaa: haasteet vuorovaikutus- ja sosiaalisissa taidoissa, erilaiset\noppilaat, sek\u00e4 oppilaiden negatiivinen ja aggressiivinen k\u00e4yt\u00f6s. Oppilaan\nsyrj\u00e4\u00e4n j\u00e4\u00e4misen taustoiksi muodostuivat, oppilaan diagnosoitu kehitysh\u00e4iri\u00f6 ja\nkodin merkitys. Lis\u00e4ksi opettajien kertomuksissa nousi vahvasti esille opettajan\nrooli syrj\u00e4ytymisen ehk\u00e4isij\u00e4n\u00e4.\nTutkimuksen perusteella opettajat kokivat, ett\u00e4 peruskoulussa lasten\nsyrj\u00e4\u00e4n j\u00e4\u00e4minen ei ole ongelma, joka tulee automaattisesti johtamaan lapsen\nkehityksen suunnan syrj\u00e4\u00e4n yhteiskunnasta. Lasten syrj\u00e4\u00e4n j\u00e4\u00e4mist\u00e4 ja siten\nsyrj\u00e4ytymisen uhkaa opettaja ja koulu pystyv\u00e4t toiminnallaan ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n.\nMerkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa lasten syrj\u00e4\u00e4n j\u00e4\u00e4misen ehk\u00e4isyss\u00e4 on my\u00f6s eri toimialojen varhainen puuttuminen, sek\u00e4 lasten sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen sek\u00e4 kehitt\u00e4minen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-23T12:27:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-23T12:27:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syrj\u00e4ss\u00e4 oleminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia syrj\u00e4ss\u00e4 olevista oppilaista kouluyhteis\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905232767", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64156
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1b715889-77b4-46cd-911a-285fac25cafd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905232767.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruostetsaari, Satu Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä syrjässä oleminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kouluviihtyvyys luokanopettajat osallisuus oppilaat opettajat sosiaaliset taidot kouluympäristö syrjäytyminen
title Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
title_full Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
title_fullStr Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
title_short Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
title_sort opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
title_txtP Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
topic syrjässä oleminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kouluviihtyvyys luokanopettajat osallisuus oppilaat opettajat sosiaaliset taidot kouluympäristö syrjäytyminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kouluviihtyvyys kouluympäristö luokanopettajat opettajat oppilaat osallisuus sosiaaliset taidot syrjässä oleminen syrjäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64156 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905232767
work_keys_str_mv AT ruostetsaarisatu opettajienkokemuksiasyrjässäolevistaoppilaistakouluyhteisössä