Summary: | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten kokemuksia kilpailemisesta liikuntatunneilla. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä toimintatutkimus ryhmähaastatteluun. Eräälle neljännelle luokalle Etelä-Pohjanmaalla pidettiin neljä liikuntatuntia, jotka rakentuivat eri kilpailumuodoille. Näitä olivat kilpaileminen pareittain, yksin ryhmää vastaan sekä joukkueittain. Jokaisen oppitunnin jälkeen oppilaat osallistuivat ryhmähaastatteluun.
Tutkittavana oli erään eteläpohjalaisen koulun neljäsluokka. Tutkimuksen
haastatteluihin osallistui 19 oppilasta, joista 63 % oli tyttöjä ja 37 % poikia. Nauhoitettu aineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Aineistosta nousi esiin kolme pääteemaa: suhtautuminen kilpailuun, kilpailun
rakenteet sekä vuorovaikutus kilpailutilanteissa.
Kilpailemiseen suhtauduttiin pääosin positiivisesti. Toisaalta aineistosta
nousi esille erityisesti negatiivinen vuorovaikutus, jolla tarkoitettiin esimerkiksi
virheistä huutamista ja haukkumista. Lisäksi osa tutkittavista koki poikien ottavan kilpailemisen tosissaan erityisesti pallopeleissä, mikä näyttäytyi esimerkiksi
pelitilanteissa tönimisenä tai syöttelyn vähyytenä. Liikuntatunneilla olisi tärkeää
kiinnittää huomiota ryhmän työskentelyyn ja oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen, jotta jokaiselle oppilaalle mahdollistettaisiin myönteiset kokemukset liikuntatunneista.
|