Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys case: Kirjakaari Oy

Digitaalinen markkinointi (Digital Marketing) on universaali aihe, joka kehittyy jatkuvasti. Tästä syystä se myös pysyy organisaatioita kiinnostavana aiheena. Aiheen kiinnostavuutta lisää myös se, että digitaalisen markkinoinnin määritelmä on moninainen, jonka vuoksi sen onnistunut tekeminen vaatii...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Juppi, Katri, Kallioinen, Janina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64130
_version_ 1826225752110006272
author Juppi, Katri Kallioinen, Janina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Juppi, Katri Kallioinen, Janina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Juppi, Katri Kallioinen, Janina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Juppi, Katri
datasource_str_mv jyx
description Digitaalinen markkinointi (Digital Marketing) on universaali aihe, joka kehittyy jatkuvasti. Tästä syystä se myös pysyy organisaatioita kiinnostavana aiheena. Aiheen kiinnostavuutta lisää myös se, että digitaalisen markkinoinnin määritelmä on moninainen, jonka vuoksi sen onnistunut tekeminen vaatii termin syvällistä ymmärrystä. Digitaalisen markkinoinnin tekemiseen syntyy jatkuvasti uusia työkaluja, viitekehyksiä sekä alustoja sen toteuttamiseen. Tämä aiheuttaa haasteita organisaatioiden markkinoijille, sillä heidän tulisi osata valita sopivat tuotteet ja palvelut oman organisaationsa tarpeisiin. Tutkimus aloitettiin siitä lähtökohdasta, että kirjallisuudesta ei löydy pienelle organisaatiolle sopivaa digitaalisen markkinoinnin viitekehystä. Tällaisen viitekehyksen luominen asetettiin tutkimuksen tavoitteeksi. Tutkimuksessa haluttiin myös testata viitekehystä toimeksiantajaorganisaation kontekstissa. Tutkimus toteutettiin suunnittelutieteellisenä tutkimuksena ja siinä noudatettiin suunnittelutieteellisen tutkimuksen prosessimallia (DSRM). Prosessimalliin kuuluu artefaktin luominen, joka oli tässä tutkimuksessa digitaalisen markkinoinnin viitekehys. Luotu viitekehys oli myös tutkimuksen päätutkimustulos. Kokonaisuudessaan viitekehys arvioitiin käytännön testauksen pohjalta toimivaksi ja toimeksiantaja sai viitekehyksen pohjalta arvokasta tietoa omasta digitaalisesta markkinoinnistaan. Tieteen näkökulmasta tutkimus on merkittävä, koska tällaista pienelle organisaatiolle suunniteltua digitaalisen markkinoinnin viitekehystä ei vielä ole. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jokaisen organisaation tulee pohtia omat markkinointitoimenpiteensä itse, eikä yhtä oikeaa keinoa ole. Viitekehyksen myötä digitaalista markkinointia voidaan kuitenkin tehdä systemaattisesti ja huomioida peruselementit, joita onnistunut digitaalinen markkinointi vaatii. Digital marketing is a universal topic, that evolves rapidly. This means that the topic stays as an interesting topic among different organizations. The definition of digital marketing is complex. To market successfully in a digital world, the term must be understood thoroughly. There are constantly emerging new tools, frameworks and platforms for digital marketing. This creates challenges for marketers, as they should know how to select the most appropriate services for their own companies from multiple choices. The start assumption of this study was the assumption that there is not yet a competitive solution for executing successful digital marketing – or at least the knowledge has not been gathered together. The objective of the research was to create a digital marketing framework that suits for smaller organizations. The digital marketing framework was also tested in the customer organization. The research was conducted as a design science study, and the study followed design science research model. This process model includes creating an artifact, and in this research the artifact was the digital marketing framework. The created framework was the main result of this research. The framework was evaluated to be functioning in practice and the customer organization received valuable knowledge about its digital marketing. This research is also significant for science, because there is not a digital marketing framework that is suitable specifically for smaller organizations. As a conclusion, every organization should define their own marketing activities and there is not one single rule how to do digital marketing. Still, digital marketing can be executed systematically by following this framework.
first_indexed 2019-09-20T09:13:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juppi, Katri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kallioinen, Janina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-23T06:13:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-23T06:13:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64130", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaalinen markkinointi (Digital Marketing) on universaali aihe, joka kehittyy jatkuvasti. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 se my\u00f6s pysyy organisaatioita kiinnostavana aiheena. Aiheen kiinnostavuutta lis\u00e4\u00e4 my\u00f6s se, ett\u00e4 digitaalisen markkinoinnin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 on moninainen, jonka vuoksi sen onnistunut tekeminen vaatii termin syv\u00e4llist\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4. Digitaalisen markkinoinnin tekemiseen syntyy jatkuvasti uusia ty\u00f6kaluja, viitekehyksi\u00e4 sek\u00e4 alustoja sen toteuttamiseen. T\u00e4m\u00e4 aiheuttaa haasteita organisaatioiden markkinoijille, sill\u00e4 heid\u00e4n tulisi osata valita sopivat tuotteet ja palvelut oman organisaationsa tarpeisiin. Tutkimus aloitettiin siit\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohdasta, ett\u00e4 kirjallisuudesta ei l\u00f6ydy pienelle organisaatiolle sopivaa digitaalisen markkinoinnin viitekehyst\u00e4. T\u00e4llaisen viitekehyksen luominen asetettiin tutkimuksen tavoitteeksi. Tutkimuksessa haluttiin my\u00f6s testata viitekehyst\u00e4 toimeksiantajaorganisaation kontekstissa. Tutkimus toteutettiin suunnittelutieteellisen\u00e4 tutkimuksena ja siin\u00e4 noudatettiin suunnittelutieteellisen tutkimuksen prosessimallia (DSRM). Prosessimalliin kuuluu artefaktin luominen, joka oli t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa digitaalisen markkinoinnin viitekehys. Luotu viitekehys oli my\u00f6s tutkimuksen p\u00e4\u00e4tutkimustulos. Kokonaisuudessaan viitekehys arvioitiin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n testauksen pohjalta toimivaksi ja toimeksiantaja sai viitekehyksen pohjalta arvokasta tietoa omasta digitaalisesta markkinoinnistaan. Tieteen n\u00e4k\u00f6kulmasta tutkimus on merkitt\u00e4v\u00e4, koska t\u00e4llaista pienelle organisaatiolle suunniteltua digitaalisen markkinoinnin viitekehyst\u00e4 ei viel\u00e4 ole. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 jokaisen organisaation tulee pohtia omat markkinointitoimenpiteens\u00e4 itse, eik\u00e4 yht\u00e4 oikeaa keinoa ole. Viitekehyksen my\u00f6t\u00e4 digitaalista markkinointia voidaan kuitenkin tehd\u00e4 systemaattisesti ja huomioida peruselementit, joita onnistunut digitaalinen markkinointi vaatii.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digital marketing is a universal topic, that evolves rapidly. This means that the topic stays as an interesting topic among different organizations. The definition of digital marketing is complex. To market successfully in a digital world, the term must be understood thoroughly. There are constantly emerging new tools, frameworks and platforms for digital marketing. This creates challenges for marketers, as they should know how to select the most appropriate services for their own companies from multiple choices. The start assumption of this study was the assumption that there is not yet a competitive solution for executing successful digital marketing \u2013 or at least the knowledge has not been gathered together. The objective of the research was to create a digital marketing framework that suits for smaller organizations. The digital marketing framework was also tested in the customer organization. The research was conducted as a design science study, and the study followed design science research model. This process model includes creating an artifact, and in this research the artifact was the digital marketing framework. The created framework was the main result of this research. The framework was evaluated to be functioning in practice and the customer organization received valuable knowledge about its digital marketing. This research is also significant for science, because there is not a digital marketing framework that is suitable specifically for smaller organizations. As a conclusion, every organization should define their own marketing activities and there is not one single rule how to do digital marketing. Still, digital marketing can be executed systematically by following this framework.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-23T06:13:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-23T06:13:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viitekehys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalisen markkinoinnin onnistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suunnittelutieteellinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905232742", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64130
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8eb51b8e-ba1d-40ec-b38c-7a850040b76a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905232742.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juppi, Katri Kallioinen, Janina Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy viitekehys digitaalisen markkinoinnin onnistuminen suunnittelutieteellinen tutkimus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 strategiat digitaalinen markkinointi
title Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy
title_full Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy
title_fullStr Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy
title_full_unstemmed Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy
title_short Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys
title_sort onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys case kirjakaari oy
title_sub case: Kirjakaari Oy
title_txtP Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy
topic viitekehys digitaalisen markkinoinnin onnistuminen suunnittelutieteellinen tutkimus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 strategiat digitaalinen markkinointi
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede digitaalinen markkinointi digitaalisen markkinoinnin onnistuminen strategiat suunnittelutieteellinen tutkimus viitekehys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64130 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905232742
work_keys_str_mv AT juppikatri onnistuneendigitaalisenmarkkinoinninviitekehyscasekirjakaarioy