”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana

Sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Laki ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat velvoittavat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kasvatuksen toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien käsityksiä ja kokemuksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lantela, Ella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64128
_version_ 1826225802431168512
author Lantela, Ella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lantela, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lantela, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lantela, Ella
datasource_str_mv jyx
description Sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Laki ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat velvoittavat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kasvatuksen toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien käsityksiä ja kokemuksia sukupuolisensitiivisen kasvatuksen toteuttamisesta päiväkodeissa. Lisäksi tarkasteltiin, miten tasa-arvoa edistävä työote näkyy päiväkodissa ja onko päiväkodin arjessa sukupuolittavia käytänteitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen välityksellä, johon vastasi yhteensä 47 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan sukupuolisensitiivisyyden huomioiminen näkyi päiväkodin ympäristössä, lasten leikeissä ja kasvattajan toiminnassa. Kaikilla näillä alueilla näkyi myös sukupuolittavia käytäntöjä. Perinteisistä sukupuolirooleista poikkeavaa toimintaa pidettiin hyväksyttävänä. Haasteita koettiin toisten kasvattajien asenteissa ja sukupuolittavassa toiminnassa. Myös lasten vanhempien perinteisiä sukupuolikäsityksiä pidettiin ongelmallisena ja niiden koettiin rajoittavan lapsen toimintaa päiväkodissa. Sukupuolisensitiivisyys on aihe, jota kasvattajat pitävät tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Tasa-arvon edistämiseksi kasvattajat korostavat lapsen yksilöllistä huomioimista sekä yhteisiä keskusteluja asenteista ja toimintatavoista. Jatkossa olisi syytä mahdollistaa lisäkoulutusta varhaiskasvattajille, koska kaikilla kasvattajilla ei ole vielä riittävästi tietoa aiheesta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskelinen, Mervi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lantela, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-23T06:04:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-23T06:04:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64128", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kent\u00e4ll\u00e4. Laki ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat velvoittavat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kasvatuksen toteuttamisessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvattajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia sukupuolisensitiivisen kasvatuksen toteuttamisesta p\u00e4iv\u00e4kodeissa. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, miten tasa-arvoa edist\u00e4v\u00e4 ty\u00f6ote n\u00e4kyy p\u00e4iv\u00e4kodissa ja onko p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa sukupuolittavia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen v\u00e4lityksell\u00e4, johon vastasi yhteens\u00e4 47 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tulosten mukaan sukupuolisensitiivisyyden huomioiminen n\u00e4kyi p\u00e4iv\u00e4kodin ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, lasten leikeiss\u00e4 ja kasvattajan toiminnassa. Kaikilla n\u00e4ill\u00e4 alueilla n\u00e4kyi my\u00f6s sukupuolittavia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Perinteisist\u00e4 sukupuolirooleista poikkeavaa toimintaa pidettiin hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4n\u00e4. Haasteita koettiin toisten kasvattajien asenteissa ja sukupuolittavassa toiminnassa. My\u00f6s lasten vanhempien perinteisi\u00e4 sukupuolik\u00e4sityksi\u00e4 pidettiin ongelmallisena ja niiden koettiin rajoittavan lapsen toimintaa p\u00e4iv\u00e4kodissa. Sukupuolisensitiivisyys on aihe, jota kasvattajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana varhaiskasvatusta. Tasa-arvon edist\u00e4miseksi kasvattajat korostavat lapsen yksil\u00f6llist\u00e4 huomioimista sek\u00e4 yhteisi\u00e4 keskusteluja asenteista ja toimintatavoista. Jatkossa olisi syyt\u00e4 mahdollistaa lis\u00e4koulutusta varhaiskasvattajille, koska kaikilla kasvattajilla ei ole viel\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti tietoa aiheesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-23T06:04:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-23T06:04:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKuka vaan voi tyk\u00e4t\u00e4 pinkist\u00e4, pukeutua mekkoon, leikki\u00e4 robottia tai kiivet\u00e4 puuhun\u201d : sukupuolisensitiivinen kasvatus p\u00e4iv\u00e4kodissa varhaiskasvattajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905232740", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64128
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/80e743e5-7aee-44b3-826d-71b0f554b7e3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905232740.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lantela, Ella ”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana Varhaiskasvatus Special Education 104 tasa-arvo sukupuolisensitiivisyys kasvattajat varhaiskasvatus sukupuoli päiväkodit
title ”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana
title_full ”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana
title_fullStr ”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana ”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana
title_full_unstemmed ”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana ”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana
title_short ”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun”
title_sort kuka vaan voi tykätä pinkistä pukeutua mekkoon leikkiä robottia tai kiivetä puuhun sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana
title_sub sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana
title_txtP ”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana
topic Varhaiskasvatus Special Education 104 tasa-arvo sukupuolisensitiivisyys kasvattajat varhaiskasvatus sukupuoli päiväkodit
topic_facet 104 Special Education Varhaiskasvatus kasvattajat päiväkodit sukupuoli sukupuolisensitiivisyys tasa-arvo varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64128 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905232740
work_keys_str_mv AT lantelaella kukavaanvoitykätäpinkistäpukeutuamekkoonleikkiärobottiataikiivetäpuuhunsukupuolisens