”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana

Sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Laki ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat velvoittavat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kasvatuksen toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien käsityksiä ja kokemuksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lantela, Ella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64128
Description
Summary:Sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Laki ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat velvoittavat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kasvatuksen toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien käsityksiä ja kokemuksia sukupuolisensitiivisen kasvatuksen toteuttamisesta päiväkodeissa. Lisäksi tarkasteltiin, miten tasa-arvoa edistävä työote näkyy päiväkodissa ja onko päiväkodin arjessa sukupuolittavia käytänteitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen välityksellä, johon vastasi yhteensä 47 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan sukupuolisensitiivisyyden huomioiminen näkyi päiväkodin ympäristössä, lasten leikeissä ja kasvattajan toiminnassa. Kaikilla näillä alueilla näkyi myös sukupuolittavia käytäntöjä. Perinteisistä sukupuolirooleista poikkeavaa toimintaa pidettiin hyväksyttävänä. Haasteita koettiin toisten kasvattajien asenteissa ja sukupuolittavassa toiminnassa. Myös lasten vanhempien perinteisiä sukupuolikäsityksiä pidettiin ongelmallisena ja niiden koettiin rajoittavan lapsen toimintaa päiväkodissa. Sukupuolisensitiivisyys on aihe, jota kasvattajat pitävät tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Tasa-arvon edistämiseksi kasvattajat korostavat lapsen yksilöllistä huomioimista sekä yhteisiä keskusteluja asenteista ja toimintatavoista. Jatkossa olisi syytä mahdollistaa lisäkoulutusta varhaiskasvattajille, koska kaikilla kasvattajilla ei ole vielä riittävästi tietoa aiheesta.