”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta” seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa

Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvattajien kokemuksia seikkailukasvatuksen toteuttamisesta päiväkodin ja esikoulun arjessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä seikkailukasvatuksella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkittiin, millaisia varhaiskasvatuksen ta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Muittari, Anna-Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64127
_version_ 1826225802921902080
author Muittari, Anna-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Muittari, Anna-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Muittari, Anna-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Muittari, Anna-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvattajien kokemuksia seikkailukasvatuksen toteuttamisesta päiväkodin ja esikoulun arjessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä seikkailukasvatuksella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkittiin, millaisia varhaiskasvatuksen tavoitteita kasvattajat kokevat saavuttavansa seikkailukasvatuksen avulla. Varhaiskasvatuksen tavoitteilla tarkoitettiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) nimettyjä tavoitteita, joihin tutkittavien vastauksia verrattiin. Kyseessä oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella sosiaalisen median välityksellä. Tutkimukseen osallistui kymmenen varhaiskasvattajaa. Varhaiskasvattajat kokivat, että seikkailukasvatus on yksilöä haastavaa ja tukevaa ryhmätoimintaa ja toiminnallista oppimista luonnossa, johon liittyy elämyksiä, seikkailua ja uusia kokemuksia. Oppiminen on kokonaisvaltaista ja se toimii lapsen taitojen kehittymisen tukena. Lisäksi varhaiskasvattajien mielestä seikkailukasvatuksen avulla on mahdollista tukea varhaiskasvatuksen yksittäisiä tavoitteita monipuolisesti ja usealla eri osa-alueella. Tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa yleistä teoria- ja tutkimustietoa sen osalta, mitä hyötyjä ja tavoitteita seikkailukasvatuksella voidaan saavuttaa. Suomalaista seikkailukasvatustutkimusta ei ole juurikaan tehty varhaiskasvatusikäisten lasten näkökulmasta, ja tutkimuksen avulla saatiin monipuolista tietoa siitä, mitä varhaiskasvatuksen yksittäisiä tavoitteita seikkailukasvatuksella on mahdollista saavuttaa.
first_indexed 2019-09-20T09:13:59Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Muittari, Anna-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-23T06:03:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-23T06:03:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64127", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvattajien kokemuksia seikkailukasvatuksen toteuttamisesta p\u00e4iv\u00e4kodin ja esikoulun arjessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 seikkailukasvatuksella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen arjessa. Lis\u00e4ksi tutkittiin, millaisia varhaiskasvatuksen tavoitteita kasvattajat kokevat saavuttavansa seikkailukasvatuksen avulla. Varhaiskasvatuksen tavoitteilla tarkoitettiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) nimettyj\u00e4 tavoitteita, joihin tutkittavien vastauksia verrattiin. Kyseess\u00e4 oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella sosiaalisen median v\u00e4lityksell\u00e4. Tutkimukseen osallistui kymmenen varhaiskasvattajaa. Varhaiskasvattajat kokivat, ett\u00e4 seikkailukasvatus on yksil\u00f6\u00e4 haastavaa ja tukevaa ryhm\u00e4toimintaa ja toiminnallista oppimista luonnossa, johon liittyy el\u00e4myksi\u00e4, seikkailua ja uusia kokemuksia. Oppiminen on kokonaisvaltaista ja se toimii lapsen taitojen kehittymisen tukena. Lis\u00e4ksi varhaiskasvattajien mielest\u00e4 seikkailukasvatuksen avulla on mahdollista tukea varhaiskasvatuksen yksitt\u00e4isi\u00e4 tavoitteita monipuolisesti ja usealla eri osa-alueella. Tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa yleist\u00e4 teoria- ja tutkimustietoa sen osalta, mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja tavoitteita seikkailukasvatuksella voidaan saavuttaa. Suomalaista seikkailukasvatustutkimusta ei ole juurikaan tehty varhaiskasvatusik\u00e4isten lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja tutkimuksen avulla saatiin monipuolista tietoa siit\u00e4, mit\u00e4 varhaiskasvatuksen yksitt\u00e4isi\u00e4 tavoitteita seikkailukasvatuksella on mahdollista saavuttaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-23T06:03:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-23T06:03:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatussuunnitelman perusteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dLapsen tulee saada leikki\u00e4 ja oppia asioita niin kuin h\u00e4nelle on luontaisinta\u201d : seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905232739", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64127
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f8bac55e-0f77-4c82-a66c-d260e4c7a467\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905232739.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Muittari, Anna-Maria ”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta” : seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteet Varhaiskasvatus Special Education 104 seikkailukasvatus varhaiskasvatus oppiminen seikkailu ryhmätoiminta
title ”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta” : seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa
title_full ”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta” : seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa
title_fullStr ”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta” : seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa ”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta” : seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed ”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta” : seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa ”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta” : seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa
title_short ”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta”
title_sort lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa
title_sub seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa
title_txtP ”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta” : seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa
topic varhaiskasvatussuunnitelman perusteet Varhaiskasvatus Special Education 104 seikkailukasvatus varhaiskasvatus oppiminen seikkailu ryhmätoiminta
topic_facet 104 Special Education Varhaiskasvatus oppiminen ryhmätoiminta seikkailu seikkailukasvatus varhaiskasvatus varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64127 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905232739
work_keys_str_mv AT muittariannamaria lapsentuleesaadaleikkiäjaoppiaasioitaniinkuinhänelleonluontaisintaseikkailukas