Summary: | Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvattajien kokemuksia seikkailukasvatuksen toteuttamisesta päiväkodin ja esikoulun arjessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä seikkailukasvatuksella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkittiin, millaisia varhaiskasvatuksen tavoitteita kasvattajat kokevat saavuttavansa seikkailukasvatuksen avulla. Varhaiskasvatuksen tavoitteilla tarkoitettiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) nimettyjä tavoitteita, joihin tutkittavien vastauksia verrattiin. Kyseessä oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella sosiaalisen median välityksellä. Tutkimukseen osallistui kymmenen varhaiskasvattajaa. Varhaiskasvattajat kokivat, että seikkailukasvatus on yksilöä haastavaa ja tukevaa ryhmätoimintaa ja toiminnallista oppimista luonnossa, johon liittyy elämyksiä, seikkailua ja uusia kokemuksia. Oppiminen on kokonaisvaltaista ja se toimii lapsen taitojen kehittymisen tukena. Lisäksi varhaiskasvattajien mielestä seikkailukasvatuksen avulla on mahdollista tukea varhaiskasvatuksen yksittäisiä tavoitteita monipuolisesti ja usealla eri osa-alueella. Tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa yleistä teoria- ja tutkimustietoa sen osalta, mitä hyötyjä ja tavoitteita seikkailukasvatuksella voidaan saavuttaa. Suomalaista seikkailukasvatustutkimusta ei ole juurikaan tehty varhaiskasvatusikäisten lasten näkökulmasta, ja tutkimuksen avulla saatiin monipuolista tietoa siitä, mitä varhaiskasvatuksen yksittäisiä tavoitteita seikkailukasvatuksella on mahdollista saavuttaa.
|