Miksi koululiikunta ei kiinnosta? erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteyttä yläkoululaisten ja lukiolaisten koululiikuntaan suhtautumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin oppilaan taustatekijöistä sukupuolen, painoindeksin, liikunnannumeron, vapaa-ajan liikunnan, vanhempien ja oppilaan oman as...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitala, Terhi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64122
_version_ 1825675431644233728
author Laitala, Terhi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laitala, Terhi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laitala, Terhi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laitala, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteyttä yläkoululaisten ja lukiolaisten koululiikuntaan suhtautumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin oppilaan taustatekijöistä sukupuolen, painoindeksin, liikunnannumeron, vapaa-ajan liikunnan, vanhempien ja oppilaan oman asenteen yhteyttä koululiikuntaan suhtautumiseen sekä koululiikunnan taustatekijöiden yhteyttä koululiikuntaan suhtautumiseen opettajan, opetusmenetelmien- ja sisältöjen, autonomian kokemuksen ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden mukaan. Lisäksi tutkittiin, onko oppilaiden mielipide liikunnasta muuttunut viime vuosina, onko kielteinen koululiikuntaan suhtautuminen yhteydessä luvattomiin poissaoloihin ja miten eri tekijät toteutuivat koululiikuntaan kielteisesti suhtautuvilla oppilailla. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisenä oppilaskyselynä eräässä uusimaalaisessa kaupungissa ja tutkimukseen osallistui 787 oppilasta, joista yläkoululaisia oli 577 ja lukiolaisia 210. Tutkimusaineiston kvantitatiivinen osuus analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelman avulla. Käytettyjen mittaristojen luotettavuutta testattiin Cronbachin alfa kertoimen avulla. Muuttujien yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen tarkasteltiin Khiin neliötestin, Pearsonin korrelaatiokertoimen, yksisuuntaisen varianssianalyysin (ANOVA) ja t-testin avulla. Tutkimuksen kvalitatiivinen osuus analysoitiin teemoittain luokittelemalla. Tulosten mukaan suurin osa pojista (77 %) ja tytöistä (61%) suhtautui koululiikuntaan myönteisesti, kun taas kielteisesti suhtautuvia oppilaita oli 13% (n=95). Monen oppilaan mielipide koululiikuntaan suhtautumiseen oli kuitenkin muuttunut viime vuosina. Kielteiseen koululiikuntasuhtautumiseen olivat yhteydessä huono liikunnannumero, vanhempien kielteinen suhtautuminen koululiikuntaan, fyysinen pätevyys, opettajan toiminta, yksipuoliset liikuntatunnit, tylsät oppisisällöt, autonomian puute ja huono ilmapiiri. Tutkimusjoukon kielteisesti suhtautuvat pojat ja tytöt eivät kokeneet juurikaan, että liikuntatunneilla olisi hauskaa tai mielenkiintoisia tehtäviä ja suurin osa kielteisesti suhtautuvista tytöistä (65%) ja pojista (49%) koki, ettei opettajan kohtelu ole tasa-arvoista. Kielteisesti koululiikuntaan suhtautuvista tytöistä vain kol- mannes ja pojista puolet koki saavansa liikkua liikuntatunneilla oman kuntonsa tai taitojensa mukaan. Noin puolet koululiikuntaan kielteisesti suhtautuvista oppilaista suhtautui kuitenkin vapaa-ajan liikuntaan myönteisesti. Kielteisesti koululiikuntaan suhtautuvat olivat enemmän luvatta pois liikuntatunneilta.
first_indexed 2019-09-20T09:13:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitala, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-22T10:22:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-22T10:22:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64122", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 erilaisten koululiikuntatekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 yl\u00e4koululaisten ja lukiolaisten koululiikuntaan suhtautumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin oppilaan \r\ntaustatekij\u00f6ist\u00e4 sukupuolen, painoindeksin, liikunnannumeron, vapaa-ajan liikunnan, vanhempien ja oppilaan oman asenteen yhteytt\u00e4 koululiikuntaan suhtautumiseen sek\u00e4 koululiikunnan \r\ntaustatekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 koululiikuntaan suhtautumiseen opettajan, opetusmenetelmien- ja sis\u00e4lt\u00f6jen, autonomian kokemuksen ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden mukaan. Lis\u00e4ksi tutkittiin, \r\nonko oppilaiden mielipide liikunnasta muuttunut viime vuosina, onko kielteinen koululiikuntaan suhtautuminen yhteydess\u00e4 luvattomiin poissaoloihin ja miten eri tekij\u00e4t toteutuivat koululiikuntaan kielteisesti suhtautuvilla oppilailla. \r\n\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 oppilaskyselyn\u00e4 er\u00e4\u00e4ss\u00e4 uusimaalaisessa kaupungissa ja \r\ntutkimukseen osallistui 787 oppilasta, joista yl\u00e4koululaisia oli 577 ja lukiolaisia 210. Tutkimusaineiston kvantitatiivinen osuus analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelman avulla. K\u00e4ytettyjen mittaristojen luotettavuutta testattiin Cronbachin alfa kertoimen avulla. Muuttujien yhteyksi\u00e4 koululiikuntaan suhtautumiseen tarkasteltiin Khiin neli\u00f6testin, Pearsonin korrelaatiokertoimen, yksisuuntaisen varianssianalyysin (ANOVA) ja t-testin avulla. Tutkimuksen kvalitatiivinen osuus analysoitiin teemoittain luokittelemalla. \r\n\r\nTulosten mukaan suurin osa pojista (77 %) ja tyt\u00f6ist\u00e4 (61%) suhtautui koululiikuntaan my\u00f6nteisesti, kun taas kielteisesti suhtautuvia oppilaita oli 13% (n=95). Monen oppilaan mielipide \r\nkoululiikuntaan suhtautumiseen oli kuitenkin muuttunut viime vuosina. Kielteiseen koululiikuntasuhtautumiseen olivat yhteydess\u00e4 huono liikunnannumero, vanhempien kielteinen suhtautuminen koululiikuntaan, fyysinen p\u00e4tevyys, opettajan toiminta, yksipuoliset liikuntatunnit, \r\ntyls\u00e4t oppisis\u00e4ll\u00f6t, autonomian puute ja huono ilmapiiri. Tutkimusjoukon kielteisesti suhtautuvat pojat ja tyt\u00f6t eiv\u00e4t kokeneet juurikaan, ett\u00e4 liikuntatunneilla olisi hauskaa tai mielenkiintoisia teht\u00e4vi\u00e4 ja suurin osa kielteisesti suhtautuvista tyt\u00f6ist\u00e4 (65%) ja pojista (49%) koki, ettei \r\nopettajan kohtelu ole tasa-arvoista. Kielteisesti koululiikuntaan suhtautuvista tyt\u00f6ist\u00e4 vain kol-\r\nmannes ja pojista puolet koki saavansa liikkua liikuntatunneilla oman kuntonsa tai taitojensa \r\nmukaan. Noin puolet koululiikuntaan kielteisesti suhtautuvista oppilaista suhtautui kuitenkin \r\nvapaa-ajan liikuntaan my\u00f6nteisesti. Kielteisesti koululiikuntaan suhtautuvat olivat enemm\u00e4n \r\nluvatta pois liikuntatunneilta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-22T10:22:48Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-22T10:22:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koululaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikuntaan suhtautuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miksi koululiikunta ei kiinnosta? : erilaisten koululiikuntatekij\u00f6iden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yl\u00e4koululaisilla ja lukiolaisilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905222726", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64122
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/141b6e73-0329-4f83-a6ca-b0c7a626c17b\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201905222726.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitala, Terhi Miksi koululiikunta ei kiinnosta? : erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla yläkoululaiset koululiikuntaan suhtautuminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lukio lukiolaiset koululiikunta yläkoulu
title Miksi koululiikunta ei kiinnosta? : erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla
title_full Miksi koululiikunta ei kiinnosta? : erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla
title_fullStr Miksi koululiikunta ei kiinnosta? : erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla Miksi koululiikunta ei kiinnosta? : erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla
title_full_unstemmed Miksi koululiikunta ei kiinnosta? : erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla Miksi koululiikunta ei kiinnosta? : erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla
title_short Miksi koululiikunta ei kiinnosta?
title_sort miksi koululiikunta ei kiinnosta erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla
title_sub erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla
title_txtP Miksi koululiikunta ei kiinnosta? : erilaisten koululiikuntatekijöiden yhteys kielteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen yläkoululaisilla ja lukiolaisilla
topic yläkoululaiset koululiikuntaan suhtautuminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lukio lukiolaiset koululiikunta yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta koululiikuntaan suhtautuminen lukio lukiolaiset yläkoulu yläkoululaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64122 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905222726
work_keys_str_mv AT laitalaterhi miksikoululiikuntaeikiinnostaerilaistenkoululiikuntatekijöidenyhteyskielteiseenkoul