Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa

Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä sateenvarjokäsite nonlineaarinen pedagogiikka pitää sisällään, minkälaisia merkityksiä oppilaat sille antavat ja kuinka sitä voidaan hyödyntää liikuntataitojen opettamisessa. Tutkielmassa käsitellään myös motorisia perustaitoja sekä liikuntataitojen oppi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kivinen, Joonas
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64111
_version_ 1826225777629200384
author Kivinen, Joonas
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kivinen, Joonas Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kivinen, Joonas Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kivinen, Joonas
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä sateenvarjokäsite nonlineaarinen pedagogiikka pitää sisällään, minkälaisia merkityksiä oppilaat sille antavat ja kuinka sitä voidaan hyödyntää liikuntataitojen opettamisessa. Tutkielmassa käsitellään myös motorisia perustaitoja sekä liikuntataitojen oppimisprosessiin vaikuttavia asioita, jotta nonlineaarisen pedagogiikan periaatteita ja sen taustalla olevia käsitteitä pystyttäisiin tarkastella nimenomaan liikuntataitojen oppimisen näkökulmasta. Sivuan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) liikunta-oppiaineelle antamia tavoitteita ja sisältöjä, jotta nonlineaarisen pedagogiikan soveltuvuutta pystytään peilata niihin. Tutkimusmenetelminä käytin narratiivista kirjallisuuskatsausta sekä teemahaastatteluun perustuvaa teemoittelua ja sisällön erittelyä. Teemahaastatteluissa haastattelin kymmentä pohjanmaalaisen yläkoulun 7. -luokan oppilasta, joista viisi oli tyttöjä ja viisi poikaa. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen perusteella nonlineaarisen pedagogiikka on pedagogiikkana oppilaslähtöinen ja siinä huomioidaan oppimisprosessin vaihtelevuus. Nonlineaarisen pedagogiikan taustalla ovat vahvasti dynaamisen systeemin teoria ja implisiittinen oppimismenetelmä. Sen taustalta löytyvät myös muun muassa toimintojen itseorganisoitumisen periaate sekä rajoitelähtöinen lähestymistapa. Nonlineaarisen pedagogiikan pääperiaatteiksi voidaan lukea oppijoiden huomioiminen yksilöinä, rajoitteiden tiedostaminen sekä hyödyntäminen, vaihtoehtojen tarjoaminen ja oppimisympäristöön panostaminen. Teemahaastatteluissa oppilaat antoivat nonlineaariselle pedagogiikalle sekä myönteisiä, että kielteisiä ilmauksia. Myönteisistä ilmauksista voidaan päätellä, että kyseisen kohdejoukon kohdalla nonlineaarisen pedagogiikan mukainen opetus oli hauskaa ja se tuotti mieluisia kokemuksia etenkin viihtyvyyden kautta. Oppimisen kannalta oppilaat pitivät komentotyylistä opetusta nonlineaarista pedagogiikkaa tehokkaampana. Perusteluina muun muassa komentotyylin selkeämmät ohjeistukset. Kirjallisuuskatsauksen ja teemahaastattelun tuloksista voidaan päätellä, että nonlineaarisen pedagogiikan mukainen lähestymistapa liikunnanopetukseen tarkoittaa oppilaiden huomioimista yksilöinä ja se pyrkii tarjoamaan kaikille mahdollisuuksia positiivisiin kokemuksiin ja viihtymiseen tunteeseen. The aim of this thesis is to find out what the umbrella term nonlinear pedagogy consists of, what kind of meanings students give it and how to utilize it in teaching skill acquisition. In this thesis I also orient the basic motor skills and things that influence the process of skill acquisition, so that the principles of nonlinear pedagogy can be considered precisely in skill acquisition point of view. I touch on goals and contents given to physical education in Finnish curriculum (2014) lower secondary education, so that it is possible to see how nonlinear pedagogy can conform to them. I use narrative literature review and thematizing and content breakdown based on theme interview, as research methods in this thesis. In theme interview I interviewed five girls and five boys, who were lower secondary students from 7. grade in Ostrobothnia. Based on the narrative literature review, nonlinear pedagogy is a pupil-oriented pedagogy and considers the variability of the learning process. Nonlinear pedagogy is based heavily on dynamic systems theory and implicit learning. It is also based on the principles of self-organization of activities and a constraint-based approach. The main principles of nonlinear pedagogy are seeing learners as individuals, awareness of constraints and exploitation, offering alternatives and take account the learning environment. In the theme interviews, students gave non-linear pedagogy both positive and negative expressions. From positive expressions it can be concluded that the non-linear style of teaching, for the target population, was fun and produced pleasant experiences, especially through comfort. From the learning point of view, pupils considered command-style teaching more effective than nonlinear pedagogy. One of the reasons for this was clearer instructions in the command style of teaching. It can be concluded from the results of the literature review and the theme interview that the nonlinear pedagogy type of approach to physical education means facing students as individuals and strives to provide everyone with opportunities for positive experiences and enjoyment. Key words: non-linear pedagogy, skill acquisition, dynamic systems theory
first_indexed 2019-09-20T09:14:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivinen, Joonas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-22T08:49:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-22T08:49:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 sateenvarjok\u00e4site nonlineaarinen pedagogiikka pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n, mink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 oppilaat sille antavat ja kuinka sit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 liikuntataitojen opettamisessa. Tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s motorisia perustaitoja sek\u00e4 liikuntataitojen oppimisprosessiin vaikuttavia asioita, jotta nonlineaarisen pedagogiikan periaatteita ja sen taustalla olevia k\u00e4sitteit\u00e4 pystytt\u00e4isiin tarkastella nimenomaan liikuntataitojen oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Sivuan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) liikunta-oppiaineelle antamia tavoitteita ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, jotta nonlineaarisen pedagogiikan soveltuvuutta pystyt\u00e4\u00e4n peilata niihin. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytin narratiivista kirjallisuuskatsausta sek\u00e4 teemahaastatteluun perustuvaa teemoittelua ja sis\u00e4ll\u00f6n erittely\u00e4. Teemahaastatteluissa haastattelin kymment\u00e4 pohjanmaalaisen yl\u00e4koulun 7. -luokan oppilasta, joista viisi oli tytt\u00f6j\u00e4 ja viisi poikaa.\n\nNarratiivisen kirjallisuuskatsauksen perusteella nonlineaarisen pedagogiikka on pedagogiikkana oppilasl\u00e4ht\u00f6inen ja siin\u00e4 huomioidaan oppimisprosessin vaihtelevuus. Nonlineaarisen pedagogiikan taustalla ovat vahvasti dynaamisen systeemin teoria ja implisiittinen oppimismenetelm\u00e4. Sen taustalta l\u00f6ytyv\u00e4t my\u00f6s muun muassa toimintojen itseorganisoitumisen periaate sek\u00e4 rajoitel\u00e4ht\u00f6inen l\u00e4hestymistapa. Nonlineaarisen pedagogiikan p\u00e4\u00e4periaatteiksi voidaan lukea oppijoiden huomioiminen yksil\u00f6in\u00e4, rajoitteiden tiedostaminen sek\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4minen, vaihtoehtojen tarjoaminen ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n panostaminen.\n\nTeemahaastatteluissa oppilaat antoivat nonlineaariselle pedagogiikalle sek\u00e4 my\u00f6nteisi\u00e4, ett\u00e4 kielteisi\u00e4 ilmauksia. My\u00f6nteisist\u00e4 ilmauksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 kyseisen kohdejoukon kohdalla nonlineaarisen pedagogiikan mukainen opetus oli hauskaa ja se tuotti mieluisia kokemuksia etenkin viihtyvyyden kautta. Oppimisen kannalta oppilaat pitiv\u00e4t komentotyylist\u00e4 opetusta nonlineaarista pedagogiikkaa tehokkaampana. Perusteluina muun muassa komentotyylin selke\u00e4mm\u00e4t ohjeistukset. Kirjallisuuskatsauksen ja teemahaastattelun tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 nonlineaarisen pedagogiikan mukainen l\u00e4hestymistapa liikunnanopetukseen tarkoittaa oppilaiden huomioimista yksil\u00f6in\u00e4 ja se pyrkii tarjoamaan kaikille mahdollisuuksia positiivisiin kokemuksiin ja viihtymiseen tunteeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this thesis is to find out what the umbrella term nonlinear pedagogy consists of, what kind of meanings students give it and how to utilize it in teaching skill acquisition. In this thesis I also orient the basic motor skills and things that influence the process of skill acquisition, so that the principles of nonlinear pedagogy can be considered precisely in skill acquisition point of view. I touch on goals and contents given to physical education in Finnish curriculum (2014) lower secondary education, so that it is possible to see how nonlinear pedagogy can conform to them. I use narrative literature review and thematizing and content breakdown based on theme interview, as research methods in this thesis. In theme interview I interviewed five girls and five boys, who were lower secondary students from 7. grade in Ostrobothnia.\n\nBased on the narrative literature review, nonlinear pedagogy is a pupil-oriented pedagogy and considers the variability of the learning process. Nonlinear pedagogy is based heavily on dynamic systems theory and implicit learning. It is also based on the principles of self-organization of activities and a constraint-based approach. The main principles of nonlinear pedagogy are seeing learners as individuals, awareness of constraints and exploitation, offering alternatives and take account the learning environment.\n\nIn the theme interviews, students gave non-linear pedagogy both positive and negative expressions. From positive expressions it can be concluded that the non-linear style of teaching, for the target population, was fun and produced pleasant experiences, especially through comfort. From the learning point of view, pupils considered command-style teaching more effective than nonlinear pedagogy. One of the reasons for this was clearer instructions in the command style of teaching. It can be concluded from the results of the literature review and the theme interview that the nonlinear pedagogy type of approach to physical education means facing students as individuals and strives to provide everyone with opportunities for positive experiences and enjoyment.\n\nKey words: non-linear pedagogy, skill acquisition, dynamic systems theory", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-22T08:49:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-22T08:49:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nonlineaarinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntataitojen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dynaamisen systeemin teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905222713", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntataidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisprosessi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perustaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64111
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/480d0a1c-2500-43e5-a6bb-d23628ddb7d9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905222713.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kivinen, Joonas Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa nonlineaarinen pedagogiikka liikuntataitojen oppiminen dynaamisen systeemin teoria Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 pedagogiikka liikuntataidot motoriset taidot oppiminen opetus liikunta oppimisprosessi motorinen oppiminen perustaidot
title Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa
title_full Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa
title_fullStr Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa
title_full_unstemmed Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa
title_short Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa
title_sort nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa
title_txtP Nonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa
topic nonlineaarinen pedagogiikka liikuntataitojen oppiminen dynaamisen systeemin teoria Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 pedagogiikka liikuntataidot motoriset taidot oppiminen opetus liikunta oppimisprosessi motorinen oppiminen perustaidot
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education dynaamisen systeemin teoria liikunta liikuntataidot liikuntataitojen oppiminen motorinen oppiminen motoriset taidot nonlineaarinen pedagogiikka opetus oppiminen oppimisprosessi pedagogiikka perustaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64111 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905222713
work_keys_str_mv AT kivinenjoonas nonlineaarisenpedagogiikanperusteetliikuntataitojenopettamisessa