Kokemuksellista liikuntaa kokemuksellisuuden hyödyntäminen soveltavan liikunnan opetuksessa oppilaan voimaantumisen näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa ja ymmärrystä kokemuksellisuuden mahdollisuuksista ja merkityksistä soveltavassa liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten kokemuksellisuustietoa voisi hyödyntää soveltavassa liikunnanopetuksessa sekä selvittää miten ihminen m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kantanen, Tiia
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64094
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa ja ymmärrystä kokemuksellisuuden mahdollisuuksista ja merkityksistä soveltavassa liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten kokemuksellisuustietoa voisi hyödyntää soveltavassa liikunnanopetuksessa sekä selvittää miten ihminen merkityksellistää liikuntaa. Lisäksi tavoitteena oli saada lisää tietoa siitä, että voiko voimaantumiskokemuksen syntymistä edistää liikuntakokemuksilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineiston kerääminen toteutettiin Delfoi-kyselytutkimuksella. Delfoi-tutkimuksessa ennalta määritellyt tutkimuskysymykset lähetettiin Delfoi-tutkimukseen valitulle asiantuntijalle. Tarkoituksena oli tuoda esiin asiantuntijamielipide tutkittavasta ilmiöstä ja jalostaa kyselystä saadut näkemykset tiedoksi. Tutkimuksen keskeiseksi päätulokseksi nousi, että soveltavaa liikunnanopetusta olisi hyvä tarkastella ja lähestyä oppilaiden merkityksellisen kokemuksen tai kokemuksellisuuksien pohjalta. Tutkimus nosti esiin, että ihminen merkityksellistää liikuntakokemuksia monin tavoin ja tämän tiedon ymmärtäminen mahdollistaa liikunnanopettajalle toisenlaisen lähestymistavan oppimisprosessin rakentamiseen. Tässä tutkimuksessa nousi lisäksi esiin, että oppilaan voimaantumiskokemuksen syntymistä voidaan edistää luomalla pedagogisesti erilaisia liikuntakokemuksia, jotka tarjoavat oppilaalle esimerkiksi itsensä haastamista, uuden oppimista tai onnistumisen elämyksiä.