Tuotteet yleisölehden sivuilla journalismin ja kaupallisuuden rajamailla

Tässä tutkimuksessa tutkittiin yleisölehtien kaupallisesti sävyttyneitä journalistisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri osuus lehtien toimituksellisista sisällöistä nostaa esille tuotteita ja tavaramerkkejä, sekä kuinka paljon yleisölehdissä esiintyy tuotteita. Tuotteel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Roivainen, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64062
_version_ 1826225796025417728
author Roivainen, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Roivainen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Roivainen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Roivainen, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin yleisölehtien kaupallisesti sävyttyneitä journalistisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri osuus lehtien toimituksellisista sisällöistä nostaa esille tuotteita ja tavaramerkkejä, sekä kuinka paljon yleisölehdissä esiintyy tuotteita. Tuotteella tarkoitettiin tässä tutkimuksessa yleisölehden journalistisessa juttutyypissä esiintyvää kuvallista tuotekuvaa tai tekstiin upotettua tuotemerkin mainintaa. Tutkimuksen aineisto koostui neljästä suomalaisesta yleisölehdestä: Trendistä, Avotakasta, Meidän Perheestä ja Me Naisista. Tarkastellussa oli lehtinimikkeiden vuoden 2018 toukokuun numerot. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, joka oli kolmivaiheinen. Ensimmäiseksi selvitettiin määrällisesti, kuinka paljon aineiston lehdet sisälsivät lehtikohtaisesti tuotteita ja tuotteita sisältäviä journalistisia sisältöjä. Seuraavassa vaiheessa hyödynnettiin Tapio Kivistön (2016) väitöskirjan luokittelua naisten yleislehtien rakenneosioista, juttumalleista ja juttutyypeistä luokittelemalla aineistosta löytyneet kaupalliset sisällöt Kivistön kategorioihin. Kolmannessa vaiheessa muodostettiin aineiston pohjalta kolme journalistista juttutyyppiä: Toimittaja suosittelee -palstat, Esittelevät henkilöhaastattelut ja Inspiroivat kuvakoosteet. Sisällönanalyysin johtopäätöksinä oli, että kaikki aineiston lehdet sisälsivät tuotteita, mutta määrät vaihtelivat lehtikohtaisesti. Keskimäärin tuotteita löytyi lehdistä 98. Tuotteita sisältäviä journalististen sisältöjen osuus lehtien kokonaissisällöstä oli muuta toimituksellista sisältöä pienempi. Sisällöt sijoittuvat neuvojuttuina lehden teemallisiin osioihin. Tutkimuksessa havaittiin, että aikakauslehtijournalismissa tuotteiden nostolle annetaan lehdessä yleensä jokin peruste. Sisältöä voidaan oikeuttaa muun muassa korostamalla toimittajan tai toimituksen tekemiä valintoja. Tuotteet voidaan tuoda esille myös jonkin henkilön kautta esimerkiksi haastattelun yhteydessä. Nämä keinot perustelevat ilmoittajien ja kaupallisuuden läsnäoloa journalistissa jutuissa. Tutkimuksessa tehdyt havainnot vahvistavat oletuksia lehtien ja ilmoittajien läheisestä suhteesta, kuten myös vakioituneesta yleisölehden konseptista. Analyysin perusteella aikakauslehtijournalismi voidaan rinnastaa hyöty- ja palvelujournalismin lajityyppeihin, jossa lukija-kuluttajalle kohdennetaan kulutusvalintoja helpottavia sisältöjä.
first_indexed 2019-09-20T09:12:54Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Villi, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Roivainen, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-20T07:13:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-20T07:13:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin yleis\u00f6lehtien kaupallisesti s\u00e4vyttyneit\u00e4 journalistisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka suuri osuus lehtien toimituksellisista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 nostaa esille tuotteita ja tavaramerkkej\u00e4, sek\u00e4 kuinka paljon yleis\u00f6lehdiss\u00e4 esiintyy tuotteita. Tuotteella tarkoitettiin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa yleis\u00f6lehden journalistisessa juttutyypiss\u00e4 esiintyv\u00e4\u00e4 kuvallista tuotekuvaa tai tekstiin upotettua tuotemerkin mainintaa. \n\nTutkimuksen aineisto koostui nelj\u00e4st\u00e4 suomalaisesta yleis\u00f6lehdest\u00e4: Trendist\u00e4, Avotakasta, Meid\u00e4n Perheest\u00e4 ja Me Naisista. Tarkastellussa oli lehtinimikkeiden vuoden 2018 toukokuun numerot. Tutkimuksen menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, joka oli kolmivaiheinen. Ensimm\u00e4iseksi selvitettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti, kuinka paljon aineiston lehdet sis\u00e4lsiv\u00e4t lehtikohtaisesti tuotteita ja tuotteita sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 journalistisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Seuraavassa vaiheessa hy\u00f6dynnettiin Tapio Kivist\u00f6n (2016) v\u00e4it\u00f6skirjan luokittelua naisten yleislehtien rakenneosioista, juttumalleista ja juttutyypeist\u00e4 luokittelemalla aineistosta l\u00f6ytyneet kaupalliset sis\u00e4ll\u00f6t Kivist\u00f6n kategorioihin. Kolmannessa vaiheessa muodostettiin aineiston pohjalta kolme journalistista juttutyyppi\u00e4: Toimittaja suosittelee -palstat, Esittelev\u00e4t henkil\u00f6haastattelut ja Inspiroivat kuvakoosteet. \n\nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 oli, ett\u00e4 kaikki aineiston lehdet sis\u00e4lsiv\u00e4t tuotteita, mutta m\u00e4\u00e4r\u00e4t vaihtelivat lehtikohtaisesti. Keskim\u00e4\u00e4rin tuotteita l\u00f6ytyi lehdist\u00e4 98. Tuotteita sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 journalististen sis\u00e4lt\u00f6jen osuus lehtien kokonaissis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 oli muuta toimituksellista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 pienempi. Sis\u00e4ll\u00f6t sijoittuvat neuvojuttuina lehden teemallisiin osioihin. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 aikakauslehtijournalismissa tuotteiden nostolle annetaan lehdess\u00e4 yleens\u00e4 jokin peruste. Sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 voidaan oikeuttaa muun muassa korostamalla toimittajan tai toimituksen tekemi\u00e4 valintoja. Tuotteet voidaan tuoda esille my\u00f6s jonkin henkil\u00f6n kautta esimerkiksi haastattelun yhteydess\u00e4. N\u00e4m\u00e4 keinot perustelevat ilmoittajien ja kaupallisuuden l\u00e4sn\u00e4oloa journalistissa jutuissa. \nTutkimuksessa tehdyt havainnot vahvistavat oletuksia lehtien ja ilmoittajien l\u00e4heisest\u00e4 suhteesta, kuten my\u00f6s vakioituneesta yleis\u00f6lehden konseptista. Analyysin perusteella aikakauslehtijournalismi voidaan rinnastaa hy\u00f6ty- ja palvelujournalismin lajityyppeihin, jossa lukija-kuluttajalle kohdennetaan kulutusvalintoja helpottavia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-20T07:13:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-20T07:13:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hy\u00f6tyjournalismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleis\u00f6lehdet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelujournalismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tuotteet yleis\u00f6lehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905202679", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalistiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3133", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaupallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuotteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikakauslehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naistenlehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4lt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64062
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Roivainen, Roosa Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla hyötyjournalismi yleisölehdet palvelujournalismi Journalistiikka Journalism 3133 kaupallisuus journalismi tuotteet aikakauslehdet naistenlehdet sisältö
title Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla
title_full Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla
title_fullStr Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla
title_full_unstemmed Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla
title_short Tuotteet yleisölehden sivuilla
title_sort tuotteet yleisölehden sivuilla journalismin ja kaupallisuuden rajamailla
title_sub journalismin ja kaupallisuuden rajamailla
title_txtP Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla
topic hyötyjournalismi yleisölehdet palvelujournalismi Journalistiikka Journalism 3133 kaupallisuus journalismi tuotteet aikakauslehdet naistenlehdet sisältö
topic_facet 3133 Journalism Journalistiikka aikakauslehdet hyötyjournalismi journalismi kaupallisuus naistenlehdet palvelujournalismi sisältö tuotteet yleisölehdet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64062 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905202679
work_keys_str_mv AT roivainenroosa tuotteetyleisölehdensivuillajournalisminjakaupallisuudenrajamailla