Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä

Kiinnipito ja haastava käyttäytyminen erityisopetuksen kontekstissa ovat ilmiöitä, jotka näyttävät olevan tiiviissä yhteydessä toisiinsa. Haastava käyttäytyminen on yleensä kiinnipidon syy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavan haastavan käytt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Raittila, Viljamaria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64061
_version_ 1826225698586492928
author Raittila, Viljamaria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raittila, Viljamaria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raittila, Viljamaria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raittila, Viljamaria
datasource_str_mv jyx
description Kiinnipito ja haastava käyttäytyminen erityisopetuksen kontekstissa ovat ilmiöitä, jotka näyttävät olevan tiiviissä yhteydessä toisiinsa. Haastava käyttäytyminen on yleensä kiinnipidon syy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavan haastavan käyttäytymisen syistä ja ennaltaehkäisykeinoista sekä heidän kokemuksiaan valmiuksistaan vastata kiinnipitoon johtavaan haastavaan käyttäytymiseen. Tutkimus seuraa fenomenologis-hermeneuttista perinnettä. Tutkimuksessa on analysoitu kahdeksan erityisluokanopettajan kokemuksia tutkitusta ilmiöstä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina ja analyysi toteutettiin fenomenologisena analyysina. Tulosten mukaan sekä kiinnipitoon johtavan haastavan käyttäytymisen syyt että ennaltaehkäisykeinot ovat moninaiset. Syyt jakautuivat vuorovaikutukseen, opetukseen, resursseihin ja erityisvaikeuksiin liittyviin syihin. Kokemukset valmiuksista muodostuivat pääpiirteittäin kokemuksista omista valmiuksista, fyysisistä valmiuksista, lain ja opintojen antamista valmiuksista ja keinoista ennaltaehkäistä haastavaa käyttäytymistä. Ennaltaehkäisykeinot jakautuivat vuorovaikutukseen, resursseihin, opetukseen ja ohjaukseen sekä yhteistyötahoihin. Vuorovaikutuksen ja opetuksen merkitykset näyttävät korostuvan sekä syiden että ennaltaehkäisykeinojen osalta. Tässä tutkimuksessa ehdotetaan useita näkökulmia tutkittua ilmiötä koskevalle jatkotutkimukselle. Suomalainen lainsäädäntö ja erityisluokanopettajan koulutus näyttävät kaipaavan kiinnipidon ja haastavan käyttäytymisen tarkempaa määrittelyä ja laajempaa huomiointia.
first_indexed 2024-09-11T08:52:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Per\u00e4l\u00e4-Littunen, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raittila, Viljamaria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-20T07:10:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-20T07:10:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiinnipito ja haastava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen erityisopetuksen kontekstissa ovat ilmi\u00f6it\u00e4, jotka n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan tiiviiss\u00e4 yhteydess\u00e4 toisiinsa. Haastava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen on yleens\u00e4 kiinnipidon syy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavan haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen syist\u00e4 ja ennaltaehk\u00e4isykeinoista sek\u00e4 heid\u00e4n kokemuksiaan valmiuksistaan vastata kiinnipitoon johtavaan haastavaan k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen.\nTutkimus seuraa fenomenologis-hermeneuttista perinnett\u00e4. Tutkimuksessa on analysoitu kahdeksan erityisluokanopettajan kokemuksia tutkitusta ilmi\u00f6st\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6haastatteluina ja analyysi toteutettiin fenomenologisena analyysina.\nTulosten mukaan sek\u00e4 kiinnipitoon johtavan haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen syyt ett\u00e4 ennaltaehk\u00e4isykeinot ovat moninaiset. Syyt jakautuivat vuorovaikutukseen, opetukseen, resursseihin ja erityisvaikeuksiin liittyviin syihin. Kokemukset valmiuksista muodostuivat p\u00e4\u00e4piirteitt\u00e4in kokemuksista omista valmiuksista, fyysisist\u00e4 valmiuksista, lain ja opintojen antamista valmiuksista ja keinoista ennaltaehk\u00e4ist\u00e4 haastavaa k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Ennaltaehk\u00e4isykeinot jakautuivat vuorovaikutukseen, resursseihin, opetukseen ja ohjaukseen sek\u00e4 yhteisty\u00f6tahoihin.\nVuorovaikutuksen ja opetuksen merkitykset n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t korostuvan sek\u00e4 syiden ett\u00e4 ennaltaehk\u00e4isykeinojen osalta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ehdotetaan useita n\u00e4k\u00f6kulmia tutkittua ilmi\u00f6t\u00e4 koskevalle jatkotutkimukselle. Suomalainen lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6 ja erityisluokanopettajan koulutus n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kaipaavan kiinnipidon ja haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tarkempaa m\u00e4\u00e4rittely\u00e4 ja laajempaa huomiointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-20T07:10:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-20T07:10:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiinnipito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisluokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905202678", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64061
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:53Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3912cc05-7ca2-4a01-a945-cb57fc1e4b64\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905202678.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raittila, Viljamaria Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä haastava käyttäytyminen kiinnipito erityisluokanopettaja Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopetus kokemukset ongelmakäyttäytyminen ennaltaehkäisy
title Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä
title_full Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä
title_fullStr Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä
title_full_unstemmed Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä
title_short Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä
title_sort erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä
title_txtP Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä
topic haastava käyttäytyminen kiinnipito erityisluokanopettaja Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopetus kokemukset ongelmakäyttäytyminen ennaltaehkäisy
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ennaltaehkäisy erityisluokanopettaja erityisopetus haastava käyttäytyminen kiinnipito kokemukset ongelmakäyttäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64061 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905202678
work_keys_str_mv AT raittilaviljamaria erityisluokanopettajienkokemuksiakiinnipitoonjohtavastahaastavastakäyttäytymi