Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa

Tässä tutkimuksessa tarkastelen muotiblogin kielellisiä ja visuaalisia vaikuttamaan pyrkiviä keinoja. Nykypäivänä vaikuttamista tapahtuu joka paikassa, etenkin sosiaalisen median eri kanavissa. Ihmisten käyttäytymiseen, asenteisiin ja ajatuksiin pyritään vaikuttamaan eri tavoilla, ja useimmiten se t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäki, Vilma
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64041
_version_ 1828193210681262080
author Mäki, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäki, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäki, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäki, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastelen muotiblogin kielellisiä ja visuaalisia vaikuttamaan pyrkiviä keinoja. Nykypäivänä vaikuttamista tapahtuu joka paikassa, etenkin sosiaalisen median eri kanavissa. Ihmisten käyttäytymiseen, asenteisiin ja ajatuksiin pyritään vaikuttamaan eri tavoilla, ja useimmiten se tapahtuu kaupallisessa mielessä. Vaikuttamista tapahtuu myös erilaisissa blogeissa, joiden toiminta on ammattimaista ja joita kirjoittamalla kirjoittaja saa rahallista palkkiota. Muotiblogit ovat kategoriana mielenkiintoinen, koska ne edustavat uudenlaista markkinointia. Suositut bloggaajat tekevät yhteistyötä eri yritysten kanssa ja esittelevät yritysten tuotteita tai palveluita blogeissaan. Lukijoilla on matalampi kynnys ostaa blogissa esiteltyjä tuotteita, koska blogin kirjoittaja on mahdollisesti kokeillut niitä itse ja sen myötä suositellut niitä myös lukijoilleen. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisilla kielellisillä keinoilla kirjoittaja pyrkii vaikuttamaan muotiblogissa ja millainen rooli blogin kuvilla on. Tarkastelin P.S. I love fashion -muotiblogin kolmea erään kosmetiikkayrityksen kanssa yhteistyönä toteutettua blogitekstiä. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys sijoittuu diskurssintutkimuksen ja multimodaalisen diskurssintutkimuksen kentälle. Blogitekstien kielen tarkastelussa hyödynsin analyysimenetelmänäni suhtautumisen teoriaa, ja rajasin analyysini tarkastelun sitoutumisen ja asteittaisuuden alasys-teemeihin. Näiden avulla pystyin tarkastelemaan tekstien dialogisen tilan supistumista ja laajentamista sekä julistamista ja puntaroimista. Blogitekstien kuvien analyysissa hyödynsin visuaalista kielioppia, jonka avulla pääsin tarkastelemaan kuvien rakenteita yksityiskohtaisesti. Rajasin kuvien analyysini värien käyttöön, sommitteluun ja rajaukseen. Analyysini osoitti, että kirjoittaja käyttää paljon julistamista kielellisenä vaikuttamaan pyrkivänä keinona ja samalla pyrkii poistamaan muut äänet tekstistä pois. Nämä näkyvät etenkin väitelauseiden ja indikatiivin yleisyytenä, koska kirjoittaja esittää asiat yleisesti hyväksyttyinä totuuksina. Julistaminen näkyy myös modaalisina, etenkin välttämättömyyttä ilmaisevina sanavalintoina. Asteittaisuus näkyy teksteissä korkean voiman sanojen käyttönä, jotka ovat sävyiltään positiivisia. Kuvien rooli on tekstin kielen tukeminen, ja niiden avulla kirjoittaja pystyy vahvistamaan tai luomaan uusia mielikuvia esittelemistään tuotteista. Vaikka blogitekstejä ei suoraan voidakaan verrata mainontaan, niiden kuvista on kuitenkin havaittavissa mainontaan verrattavissa olevia piirteitä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-17T13:14:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-17T13:14:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64041", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelen muotiblogin kielellisi\u00e4 ja visuaalisia vaikuttamaan pyrkivi\u00e4 keinoja. Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 vaikuttamista tapahtuu joka paikassa, etenkin sosiaalisen median eri kanavissa. Ihmisten k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, asenteisiin ja ajatuksiin pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan eri tavoilla, ja useimmiten se tapahtuu kaupallisessa mieless\u00e4. Vaikuttamista tapahtuu my\u00f6s erilaisissa blogeissa, joiden toiminta on ammattimaista ja joita kirjoittamalla kirjoittaja saa rahallista palkkiota.\n\nMuotiblogit ovat kategoriana mielenkiintoinen, koska ne edustavat uudenlaista markkinointia. Suositut bloggaajat tekev\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 eri yritysten kanssa ja esittelev\u00e4t yritysten tuotteita tai palveluita blogeissaan. Lukijoilla on matalampi kynnys ostaa blogissa esiteltyj\u00e4 tuotteita, koska blogin kirjoittaja on mahdollisesti kokeillut niit\u00e4 itse ja sen my\u00f6t\u00e4 suositellut niit\u00e4 my\u00f6s lukijoilleen. \n\nTutkimukseni tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisilla kielellisill\u00e4 keinoilla kirjoittaja pyrkii vaikuttamaan muotiblogissa ja millainen rooli blogin kuvilla on. Tarkastelin P.S. I love fashion -muotiblogin kolmea er\u00e4\u00e4n kosmetiikkayrityksen kanssa yhteisty\u00f6n\u00e4 toteutettua blogiteksti\u00e4. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys sijoittuu diskurssintutkimuksen ja multimodaalisen diskurssintutkimuksen kent\u00e4lle. Blogitekstien kielen tarkastelussa hy\u00f6dynsin analyysimenetelm\u00e4n\u00e4ni suhtautumisen teoriaa, ja rajasin analyysini tarkastelun sitoutumisen ja asteittaisuuden alasys-teemeihin. N\u00e4iden avulla pystyin tarkastelemaan tekstien dialogisen tilan supistumista ja laajentamista sek\u00e4 julistamista ja puntaroimista. Blogitekstien kuvien analyysissa hy\u00f6dynsin visuaalista kielioppia, jonka avulla p\u00e4\u00e4sin tarkastelemaan kuvien rakenteita yksityiskohtaisesti. Rajasin kuvien analyysini v\u00e4rien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, sommitteluun ja rajaukseen.\n\nAnalyysini osoitti, ett\u00e4 kirjoittaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 paljon julistamista kielellisen\u00e4 vaikuttamaan pyrkiv\u00e4n\u00e4 keinona ja samalla pyrkii poistamaan muut \u00e4\u00e4net tekstist\u00e4 pois. N\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4t etenkin v\u00e4itelauseiden ja indikatiivin yleisyyten\u00e4, koska kirjoittaja esitt\u00e4\u00e4 asiat yleisesti hyv\u00e4ksyttyin\u00e4 totuuksina. Julistaminen n\u00e4kyy my\u00f6s modaalisina, etenkin v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4 ilmaisevina sanavalintoina. Asteittaisuus n\u00e4kyy teksteiss\u00e4 korkean voiman sanojen k\u00e4ytt\u00f6n\u00e4, jotka ovat s\u00e4vyilt\u00e4\u00e4n positiivisia. Kuvien rooli on tekstin kielen tukeminen, ja niiden avulla kirjoittaja pystyy vahvistamaan tai luomaan uusia mielikuvia esittelemist\u00e4\u00e4n tuotteista. Vaikka blogitekstej\u00e4 ei suoraan voidakaan verrata mainontaan, niiden kuvista on kuitenkin havaittavissa mainontaan verrattavissa olevia piirteit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-17T13:14:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-17T13:14:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen vaikuttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen vaikuttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suhtautumisen teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen kielioppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905172668", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muoti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "blogit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64041
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/652b754e-7a40-47b9-b758-d5096aa14cbf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905172668.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäki, Vilma Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa kielellinen vaikuttaminen visuaalinen vaikuttaminen suhtautumisen teoria visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish 309 muoti blogit
title Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa
title_full Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa
title_fullStr Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa
title_full_unstemmed Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa
title_short Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa
title_sort kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa
title_txtP Kielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa
topic kielellinen vaikuttaminen visuaalinen vaikuttaminen suhtautumisen teoria visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish 309 muoti blogit
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli blogit kielellinen vaikuttaminen muoti suhtautumisen teoria visuaalinen kielioppi visuaalinen vaikuttaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64041 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905172668
work_keys_str_mv AT mäkivilma kielellinenjavisuaalinenvaikuttaminenmuotiblogissa