Luolastomaisten pelikenttien proseduuralinen luominen hakuperusteisilla metodeilla

Proseduraalinen pelisisällön luominen tarkoittaa pelisisällön luomisen automatisointia proseduraalisten metodien avulla. Niitä käyttämällä voidaan esimerkiksi vähentää pelin kehityksen aiheuttamia kustannuksia sekä luoda monipuolisempia kenttiä. Tämän tutkielman tavoitteena on tutustua erilaisiin ha...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Tomi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64034
Description
Summary:Proseduraalinen pelisisällön luominen tarkoittaa pelisisällön luomisen automatisointia proseduraalisten metodien avulla. Niitä käyttämällä voidaan esimerkiksi vähentää pelin kehityksen aiheuttamia kustannuksia sekä luoda monipuolisempia kenttiä. Tämän tutkielman tavoitteena on tutustua erilaisiin hakuperusteisiin metodeihin, joita voidaan käyttää luomaan luolastomaisia kenttiä peleihin. Tutkielman tuloksena huomattiin, että kenttien luomiseen joudutaan käyttämään useita eri metodeja. Lisäksi voidaan todeta, että proseduraalisesti luodut kentät eivät ainakaan vielä voi korvata huolella suunniteltuja kenttiä kaikissa tilanteissa, kuten pelitekniikoiden opettamisessa. Procedural game content creation is automating game content creation by using procedural methods. By using these methods developers can reduce the development costs and create diverse levels. The aim of this study is to explore search-based methods that can be used to create dungeonlike levels for videogames. In this study it was found that methods must be used with each other in order to create game levels. Also, it can be stated that procedural game levels cannot replace carefully crafted levels in games yet because they cannot for example teach the game mechanics as well to the player.