Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla

Tutkimukseni tehtävänä on ollut selvittää resurssiopettajan työtä Uudellamaalla. Tässä tutkimuksessa oli kaksi kohdetta, joihin halusin saada tarkennuksia. Ensimmäinen asia on resurssiopettajan ja luokanopettajan yhteistyö rakentuminen käytännön arjessa alakouluissa. Toinen asia jonka halusin tuoda...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helminen, Antti
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64033
_version_ 1828193096055128064
author Helminen, Antti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Helminen, Antti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Helminen, Antti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Helminen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tehtävänä on ollut selvittää resurssiopettajan työtä Uudellamaalla. Tässä tutkimuksessa oli kaksi kohdetta, joihin halusin saada tarkennuksia. Ensimmäinen asia on resurssiopettajan ja luokanopettajan yhteistyö rakentuminen käytännön arjessa alakouluissa. Toinen asia jonka halusin tuoda esille, liittyy ilmiöihin, joita esiintyy luokanopettajien ja resurssiopettajien välisessä yhteistyössä. Teoriaosuudessa olen selvittänyt resurssiopettajan merkitystä ja tehtäviä alakouluissa. Resurssiopettajat ovat lähtöisin Opetushallituksen käynnistämästä Pop ja Kelpo - hankkeista. Teoriaosassa olen myös tuonut ilmi resurssiopettajien työmallina käytetyn samanaikaisopettajuuden. Tutkimukseni on laadullinen hermeneuttis-fenomenologiseen lähestymistapaan viittaava. Aineistoni olen kerännyt teemahaastatteluun nojautuen haastattelemalla kolmea resurssiopettajaa ja kolmea luokanopettajaa kolmesta eri koulusta Uudeltamaalta. Aineiston analysoinnissa käytin sisältöanalyysin menetelmää niistä ilmiöistä, joita olin teemoitellut eri osa-alueisiin. Näitä olivat resurssiopettajien ja luokanopettajien näkökulmat yhteistyössä. Tuloksia tarkastellessa luokanopettajat ja resurssiopettajat nostivat suunnittelun ja sen tuomat hyvät ja huonot puolet esille ja henkilökemioiden vaikutus heidän yhteistyössään. Johtopäätöksissä tulosten mukaan hyvät henkilökemiat auttavat molempia osapuolia työssään. Resurssiopettaja koetaan hyvänä ja tervetulleena lisänä peruskouluihin ja resurssiopettajuuden toteuttamistapoja on monenlaisia.
first_indexed 2019-09-20T09:14:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Helminen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-17T07:37:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-17T07:37:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64033", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on ollut selvitt\u00e4\u00e4 resurssiopettajan ty\u00f6t\u00e4 Uudellamaalla. T\u00e4ss\u00e4\ntutkimuksessa oli kaksi kohdetta, joihin halusin saada tarkennuksia. Ensimm\u00e4inen asia on\nresurssiopettajan ja luokanopettajan yhteisty\u00f6 rakentuminen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n arjessa alakouluissa. Toinen\nasia jonka halusin tuoda esille, liittyy ilmi\u00f6ihin, joita esiintyy luokanopettajien ja resurssiopettajien\nv\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4. Teoriaosuudessa olen selvitt\u00e4nyt resurssiopettajan merkityst\u00e4 ja teht\u00e4vi\u00e4\nalakouluissa. Resurssiopettajat ovat l\u00e4ht\u00f6isin Opetushallituksen k\u00e4ynnist\u00e4m\u00e4st\u00e4 Pop ja Kelpo -\nhankkeista. Teoriaosassa olen my\u00f6s tuonut ilmi resurssiopettajien ty\u00f6mallina k\u00e4ytetyn\nsamanaikaisopettajuuden.\nTutkimukseni on laadullinen hermeneuttis-fenomenologiseen l\u00e4hestymistapaan viittaava.\nAineistoni olen ker\u00e4nnyt teemahaastatteluun nojautuen haastattelemalla kolmea resurssiopettajaa ja\nkolmea luokanopettajaa kolmesta eri koulusta Uudeltamaalta. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytin\nsis\u00e4lt\u00f6analyysin menetelm\u00e4\u00e4 niist\u00e4 ilmi\u00f6ist\u00e4, joita olin teemoitellut eri osa-alueisiin. N\u00e4it\u00e4 olivat\nresurssiopettajien ja luokanopettajien n\u00e4k\u00f6kulmat yhteisty\u00f6ss\u00e4. Tuloksia tarkastellessa\nluokanopettajat ja resurssiopettajat nostivat suunnittelun ja sen tuomat hyv\u00e4t ja huonot puolet esille\nja henkil\u00f6kemioiden vaikutus heid\u00e4n yhteisty\u00f6ss\u00e4\u00e4n.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4 tulosten mukaan hyv\u00e4t henkil\u00f6kemiat auttavat molempia osapuolia\nty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Resurssiopettaja koetaan hyv\u00e4n\u00e4 ja tervetulleena lis\u00e4n\u00e4 peruskouluihin ja\nresurssiopettajuuden toteuttamistapoja on monenlaisia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-17T07:37:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-17T07:37:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "resurssiopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6kemiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905172660", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64033
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:23Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6bbaf793-7c00-4731-882e-de1ee3354168\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905172660.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helminen, Antti Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla resurssiopettajat henkilökemiat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 suunnittelu luokanopettajat samanaikaisopetus yhteisopettajuus
title Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla
title_full Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla
title_fullStr Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla
title_full_unstemmed Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla
title_short Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla
title_sort resurssiopettajien toiminta uudellamaalla
title_txtP Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla
topic resurssiopettajat henkilökemiat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 suunnittelu luokanopettajat samanaikaisopetus yhteisopettajuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education henkilökemiat luokanopettajat resurssiopettajat samanaikaisopetus suunnittelu yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64033 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905172660
work_keys_str_mv AT helminenantti resurssiopettajientoimintauudellamaalla