Resurssiopettajien toiminta Uudellamaalla

Tutkimukseni tehtävänä on ollut selvittää resurssiopettajan työtä Uudellamaalla. Tässä tutkimuksessa oli kaksi kohdetta, joihin halusin saada tarkennuksia. Ensimmäinen asia on resurssiopettajan ja luokanopettajan yhteistyö rakentuminen käytännön arjessa alakouluissa. Toinen asia jonka halusin tuoda...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Helminen, Antti
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64033
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimukseni tehtävänä on ollut selvittää resurssiopettajan työtä Uudellamaalla. Tässä tutkimuksessa oli kaksi kohdetta, joihin halusin saada tarkennuksia. Ensimmäinen asia on resurssiopettajan ja luokanopettajan yhteistyö rakentuminen käytännön arjessa alakouluissa. Toinen asia jonka halusin tuoda esille, liittyy ilmiöihin, joita esiintyy luokanopettajien ja resurssiopettajien välisessä yhteistyössä. Teoriaosuudessa olen selvittänyt resurssiopettajan merkitystä ja tehtäviä alakouluissa. Resurssiopettajat ovat lähtöisin Opetushallituksen käynnistämästä Pop ja Kelpo - hankkeista. Teoriaosassa olen myös tuonut ilmi resurssiopettajien työmallina käytetyn samanaikaisopettajuuden. Tutkimukseni on laadullinen hermeneuttis-fenomenologiseen lähestymistapaan viittaava. Aineistoni olen kerännyt teemahaastatteluun nojautuen haastattelemalla kolmea resurssiopettajaa ja kolmea luokanopettajaa kolmesta eri koulusta Uudeltamaalta. Aineiston analysoinnissa käytin sisältöanalyysin menetelmää niistä ilmiöistä, joita olin teemoitellut eri osa-alueisiin. Näitä olivat resurssiopettajien ja luokanopettajien näkökulmat yhteistyössä. Tuloksia tarkastellessa luokanopettajat ja resurssiopettajat nostivat suunnittelun ja sen tuomat hyvät ja huonot puolet esille ja henkilökemioiden vaikutus heidän yhteistyössään. Johtopäätöksissä tulosten mukaan hyvät henkilökemiat auttavat molempia osapuolia työssään. Resurssiopettaja koetaan hyvänä ja tervetulleena lisänä peruskouluihin ja resurssiopettajuuden toteuttamistapoja on monenlaisia.