Arjen tiedon välittyminen päiväkodista vanhemmille

Tässä tutkimuksessa tutkittiin vanhempien osallisuuden toteutumista päiväkodin arkisissa tiedonsiirron tilanteissa. Vanhempien osallisuus on nostettu tärkeään asemaan varhaiskasvatuslaissa ja muissa varhaiskasvatusta ohjaavissa dokumenteissa. Kuitenkin päiväkodin arjessa vanhempien kohtaamisessa il...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Murtomäki, Neeta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64025
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkittiin vanhempien osallisuuden toteutumista päiväkodin arkisissa tiedonsiirron tilanteissa. Vanhempien osallisuus on nostettu tärkeään asemaan varhaiskasvatuslaissa ja muissa varhaiskasvatusta ohjaavissa dokumenteissa. Kuitenkin päiväkodin arjessa vanhempien kohtaamisessa ilmenee haasteita. Tutkimuksen tarkoituksena oli pureutua vanhempien omaan kokemukseen päivittäisen tiedonsiirron riittävyydestä ja vertailla sitä ammattilaisten käsitykseen välitetyn tiedon riittävyydestä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2019 kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena. Molemmille vastaajaryhmille (päiväkodin ammattilaiset ja päiväkotilasten vanhemmat) luotiin omat, keskenään vertailukelpoiset kyselylomakkeet. Tulosten mukaan vanhempien ja ammattilaisten käsitys tiedonsiirron riittävyydestä erosi toisistaan tilastollisesti merkittävästi. Vanhempien ikä tai koulutustausta ei vaikuttanut heidän kokemukseensa tiedon riittävyydestä. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että vanhempien osallisuus ei toteudu päiväkodin arkisissa tiedonsiirron tilanteissa täydellisesti. Huomionarvoista on se, että ammattilaisilla ja vanhemmilla on ristiriitaiset käsitykset tiedonsiirron riittävyydestä. Vanhempien osallisuuden kokemusta voi tulevaisuudessa parantaa esimerkiksi resursoimalla aiempaa enemmän päivittäisiin arjen kohtaamisen tilanteisiin.